200-vallen sprängd, franskt gummi ”äger” i SM, lite servicetankar och nytt för ”klassiker”!

Dagens snackis i rallyvärlden är inte Ogiers tredje raka WRC-seger utan istället rekordintresset för gruspremiären Simrishamnsmixen den 28 mars. Först hade Simrishamns MK satt 170 ekipage som maxgräns men när anmälningarna fortsatte att strömma in (anmälningstiden går inte ut förrän på torsdag den 18 mars) tog man beslutet att höja till 200 bilar. Då räknar man inte in debutant/föråkare och idag så sprängdes ”200-vallen”, detta dessutom med bara ”riktiga” tävlande. Jag var igår och är fortfarande idag skeptisk till detta att tänja på maxgränsen och idag mejlade tävlingsledare Johan Engström sina och övriga i tävlingsledningens tankar, ” Tänkte bara förklara hur vi har tänkt:
Vi  vill gärna ha en maxgräns i inbjudan, för det är svårt att komma med ett maxantal i efterhand.
Vi satte den till 170 startande (vi brukar hamna en bit under), och gjorde tidplanen efter den siffran.
När det nu visar sig att intresset är så mycket större, så kändes det inte roligt att neka så många att starta i första SSRC och DM tävlingen.
Därför har vi nu ändrat tidplan, transporter och även ändrat ordningen på sträckorna, och kan nu ta emot 200 startande. Visst kommer det gå hårt åt vägarna, men vi är rätt säkra på att sträckorna håller.
 MVH
 Johan Engström/Tävlingsledare”.
Inte så mycket att tillägga Johan har säkerligen mycket bättre koll på detta än jag  och självklart ett sjysst sätt att hantera det gigantiska intresset med att höja maxgränsen. Men rent praktiskt är jag fortfarande skeptisk och det lär bli en lång lördag på Österlen. Med första tävlande i mål runt klockan 16.30 behöver man inte heller vara Nobelpristagare för att räkna ut att det för åtminstone de knappt 40 C-förarna, blir extraljus på till de två avslutande sträckorna…

*
Märkligt är också att nästa deltävling i Södras Rally-DM, Anderslövsrallyt den 11 april inte alls verkar ha samma dragningskraft. Idag bara 24 anmälda och visst är det konstigt att två veckors skillnad kanbetyda så mycket?

*
BloggExpressBygger även på i RS-premiären i Hörby den 22 mars, Express-Specialen. Just nu 45 anmälda och ytterligare några ”vanliga asfaltnamn” saknas så nog borde det bli runt femtio anmälda innan repet dras på torsdag den 12 mars. En sak är konstig i Hörby, inte en enda förare i C-förarnas ”Grupp H” är anmäld!

*
Finns väl knappast något som gör rallyåkare mer ense eller oense som när man börjar snacka däck? Ser nu att Michelin är gummit som verkar gälla i Rally-SM och via en pressrelease får jag information att åtta av de femton topplacerade i Rally-SM-klasserna körde på Michelin.
Även i WRC dominerar Michelin och Robert Kubicas inspel i Mexico med nya Pirelli var inte riktigt den vinstlott han och den italienska däcktillverkaren hoppades på. 18:e plats totalt gjorde ju ingen människa speciellt glad.
Gladare var man då hos uppstickaren DMACK som skodde Fiestorna hos både tvåan, peruanen BloggDMACKNicolas Fuchs (bilden) och trean Jari Ketomaa i WRC2.

*
Gårdagens inlägg om service på rally har gett mig flera kommentarer dock vilket jag tycker är lite konstigt, inte en enda som är kritisk till mina tankar. Väljer Håkan Karlssons och Peter Larssons mejl, ” Hej Tommy
Läser dina tankar om Servicetillfällena på tävlingar måste helt hålla med dig om att dom är för många. Vi diskuterade det ofta när vi höll på och åkte SM då var det inte ovanligt att man la en service efter sista sträckan och målgång. När man ser Simrishamnstävlingen som är 41 km//SS, den borde gå att åka utan service. Det kanske blir billigare för dom aktiva då mindre möjligheter att byta däck. Samtidigt tror jag även att det blir billigare för dom aktiva då det går åt mindre service personal.
Mvh// Håkan Karlsson.”-
Peter skriver, ” Tjenis Motorbloggaren”
Detta med service har ju gått till överdrift och man kan faktiskt ställa sig frågan vilket som är viktigast, tävlingen eller servicen? Kan inte vara så att man arrangerar en tävling för servicefolket menar jag åtminstone.
Mitt förslag är att göra som förr, plocka bort den centrala serviceplatsen och tillåt fri service längs banan. Fast då blir det väl ett dj-la liv för att man inte hinner slå upp de dyra servicetälten mellan sträckorna!!!!!
Till sist, sluta med Latvala hyllningarna, han blir aldrig världsmästare. Näste man till detta är Mads Östberg!!!!!!
Hälsning Peter”.

*
I dag svarade SBF på förslaget från FB-gruppen ”Appendix K Reglemente” och så här långt verkar det gå gruppens väg. Har inte alls satt mig in i deras önskemål, men tror mig ändå förstå att man pläderar för en återgång till som det var innan Appendix K-kravet infördes i mitten av 2000-talet. Alltså en enklare form av tävlande utan att FIA är där och blötlägger sin långa näsa.BloggKadett Väljer att hålla mig neutral i frågan och vad jag minns var där inga stora problem med tävlandet före App.K då jag och Roland var flitiga i elden med både den vita och blå Opel Kadetten. Det uppsving för klassiskt rallytävlande som förutspåddes när man gick över till det internationella reglementet uteblev också vad jag kan se. Min enda invändning är så här långt att det blir ännu fler klasser att hålla reda på och blir även nya ”Grupp G” verklighet så har vi snart en klass för varannan bil. En som drivit frågan är Björn Ask och han meddelar idag, ”Ärade Rallyvänner, vi har ett resultat……!
Vi har fått ett positivt svar från Bilstyrelsen som säger att vårt förslag ser intressant ut och är tacksamma för folk som engagerar sig i vår sport (mer än eget tävlande) och dessutom förstår anledningen till vår reaktion. Styrelsen har gett HU i uppgift att kontrollera möjligheten för ett sådant Nationellt Historiskt reglemente. Ska inte ropa hej än men…iiiiiiiiihhhhaaaaaa ! Vi får hoppas på det bästa och ser i fram emot resultatet och diskussionerna framöver.
Håll tummarna allihop !!!!”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *