Äkta glädje hos Wilson, kritik mot finsk WRC-uppställning, norsk duo i Red Bull Polo(?), Suzuki Kristians nya SM-vapen och Pierre E. till FIA!

Inte en enda riktigt bra WRC-nyhet idag, vad jag vet åtminstone. Fortfarande är snackisarna Sebastien Ogier till M-Sport plus den helfinska uppställningen hos Tommi Mäkinen och Toyota Gazoo Racing. BloggWilsonVad gäller M-Sport så lyckades ägaren Malcolm Wilson verkligen förmedla precis hur glad han är över att ha fått Ogier in i huset. På en blott två minuter lång filmsnutt på you tube, https://www.youtube.com/watch?v=n4PQgBW56G0&t=8s&app=desktop som redan blivit viral visar han äkta motorsportglädje. Jag  rekommenderar att du klickar på länken och får ta del av detta, oförglömligt.

*
Har varit mycket åsikter om huruvida det är smart av Mäkinen att knyta till sig en helfinsk uppställning inför Toyotas comeback i WRC. Ser till exempel att SVT:s expertkommentator Jonas Kruse var lite tveksam till förarvalet och många med honom. Själv är jag nog bara skeptisk till Hänninens plats i trion och har faktiskt svårt att se honom som en man för en plats på pallen. Onekligen är han snabb men i WRC ändå ganska utslätad, på 43 starter har Judo fått ihop 54 poäng och bara tre sträcksegrar. Sedan har säkert 35 åringen andra kvalifikationer och att han varit med att utveckla Yaris WRC väger så klart tungt i Mäkinens ögon. BloggHänninenMen jag vidhåller min skepsis och drar mig till minnes när han tuggade snö i Rally Sweden 2014 i första säsongen för Hyundai där han aldrig riktigt lyckades ta en permanent plats . Att han kom upp ur den här norska snödrivan var mer tur än skicklighet…
Om nu inte Mäkinen valt tre landsmän, vilka skulle han då erbjudit en Toyota-ratt? Så klart är Andreas Mikkelsen och Mads Østberg lediga ( för det är dom väl??) men handen på hjärtat, är det så stor skillnad på en norrman eller en finländare om man tittar på detta ur global synvinkel. För en person borta i Asien är det nog exakt samma sak. Då skulle istället Mäkinen börjat leta bland unga helt oerfarna talanger utanför Norden och talangkvoten har ju redan Esapekka Lappi fyllt men som sagt, inte är han utanför Norden.
Att hitta andra vassa rutinerade WRC-förare kapabla till att matcha de redan etablerade är inte lätt. Därmed är vi tillbaka på ruta ett och då är Latvala det absolut bästa och även enda vettiga valet för Mäkinen. Sedan kan man ju drömma om att han kunde ha tittat på Pontus Tidemand, Emil Bergkvist eller Fredrik Åhlin, men den stol som dom kunnat kämpat om var redan upptagen av Lappi…

*
BloggRedBullFortfarande med bara två dagar kvar innan anmälan stänger till Rally Monte Carlo är det tyst från Mads Østberg och Andreas Mikkelsen. Från en bloggläsare fick jag en länk till en argentinsk rallysajt där man kunde se det som skulle/kan vara deras framtid, Red Bull Qatar World Rally Team. Bilder på nästa generation Polo i Red Bull-kostym och med norrmännens namn på bakrutan och så kompletterade med qataren Nasser Al-Attiyah.
Mina kunskaper i spanska är extremt begränsade så jag förstår inte så mycket av texten (provade även goggle translate) men kunde ändå tyda ut att någon officiell bekräftelse ännu itne kommit. Du som kan spanska kan själva läsa , ” CON LA CONFIRMACIÓN DE SUS PILOTOS, LOS NORUEGO ANDREAS MIKKELSEN & MADS ØSTBERG.
TODOS JUNTO A NASSER CONDUCIENDO LOS VW POLO R WRC PLUS 2017 PREPARADOS POR LOS ALEMANES EN WOLFSBURGO.
VEREMOS SI SE CONFIRMA EN FORMA OFICIAL ESTÁ VERSIÓN EN FORMA TERMINANTE.”. Vill också med eftertryck betona att sanningshalten i detta är oklart…

*
Mer WRC i tv och detta genom att WRC promotorn där bland annat Red Bull Media House ingår har tecknat ett avtal med Red Bull TV om att sända live från samtliga VM deltävlingar 2017. Man kommer att sända WRC med bl.a. 20-30 minuters summeringar av de första två dagarna fredag och lördag. Sedan live på söndagen till mål efter detta 40 minuter rallysändning.
Inte bara WRC får nu till skillnad mot tidigare tid i tv-rutan utan även WRC2 och JWRC ska visas.

*

DCIM100GOPROGOPR0035.JPG
DCIM100GOPROGOPR0035.JPG

Med en andra plats i Rally-SM:s klass för Trimmat 2WD siktar nu Svenljungas Kristian Johansson på guld 2017 och detta med en tidigare SM-vinnare. 2012 och -13 tog Johan Holmberg den fabriksbyggda Suzuki Swift S1600 till guld och nu tar Kristian över stafettpinnen. BloggEbbeMellan Holmberg och Johansson har Suzukin även gjort en ”drive thruu” hos asfaltspecialisten Ebbe Nilsson, Hässleholm (bilden). Därmed får Kristians ”Golf fyra” sitta på bänken åtminstone i Rally-SM
Suzukin är modernare än Golfarna och det är framförallt lättare att driva runt den och få ta på delar. Jag vet inte vad största skillnaden mot Golfen blir, jag har inte hunnit köra så mycket än, förklarar Kristian.
Men den har bättre och modernare fjädring och Suzuki vann VM flera gånger med Swiften vilket bevisar dess potential.
Regerande mätaren Tobias Söderqvist har meddelat att han står över SM till nästa år vilket torde underlätta något för Kristian med målsättningen att bli svensk mästare. Men klassen består inte enbart av Tobias.
– Det kommer en del nya motståndare till klassen nästa år, Pelle Wilén, Svensk Juniormästare 2015-16, Johan Holmberg och eventuellt Mattias Ledin, Svensk Mästare Otrimmat 2WD 2015-16, berättar Kristian.
– Vi ska inte heller glömma bort fjolårets bronsmedaljör Johan Green som kommer i ny och snabbare bil. Det känns som att klassen kommer bli tuffare och jämnare nästa år!

*
BloggPierreFramöver kommer det att höras värmländska i ParisSäffleboende vice ordföranden i Svenska Bilsportförbundet Pierre Ellison valts in i motorsportens högsta internationella organ, FIA. Hemmatidningen NWT har fått ett nack med nya FIA-medlemmen där han berättar.
Jag har blivit invald som representant i rally commission för den norra europeiska zonen. Varje lands förbund nominerar representanter och sedan väljer en styrelse vilka som ska vara med. Jag fick frågan om jag var beredd att ställa upp, så jag visste att jag var aktuell.
Pierres uppdrag börjar 2017 och för detta är han vald på ett år men det brukliga är att tiden förlängs av ”World council” delen som ytterst bestämmer i FIA.
– Det är ett tungt uppdrag, med möten varje månad på olika platser. Oftast är de i Genève eller i Paris. Till det kommer olika uppdrag, bland annat att åka på VM-tävlingar, förklarar han för NWT . Han tillägger  även värmlänning som han är, hur viktigt det är att vi får behålla Rally Sweden. Pierre vill även medverka till att rallyt utvecklas ytterligare
Det är bra för Sverige att ha en representant på den här nivån i och med att vi har ett eget VM-rally. Vill också jobba för att behålla Svenska Rallyt så att vi får ha kvar det i Sverige. Det ska vi verkligen värna om!

*
Kollade in på Drammens Tidene om hur det går för Anders Grøndal i omröstningen till ”Årets Idrottare”. Så här långt har Fiesta-åkaren kopplat greppet om titeln och leder med 31 procent av rösterna. Ny tvåa är handbollstjejen Veronica Egebakken Kristiansen på 23 procent. Trea är Andreas Bjørstad med 20 procent av de nästan tvåtusen avgivna rösterna. Den stackars skidskytten Ole Einar Björndalen sladdar fortfarande runt i botten…

*

Dagens bilder: M-Sport – Tommy Svensson – KJ Motorsport – SBF.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *