Latvala kan bli bra politiker, Emil jagar seger med Opeln, Haglöf blir ”bodyguard” och mer efteranmälan…
Noterar att om Jari-Matti Latvala slutar med WRC-åkandet så kan han alltid ägna sig åt politik. Syftar på en artikel där han likt en valkåt politiker och mot bättre vetande fortfarande hävdar att Rally-VM inte är avgjort trots misslyckandet i Tyskland. Latvala menar.
– Vi har fortfarande fyra rallyn kvar att åka. Okej, det blir svårt men du vet aldrig så vi måste hålla fajten vid liv!
Låter det inte ungefär som i någon sorts valdebatt på tv?
*
Mer jordnära är att Emil Bergkvist i helgen kör den sjätte av totalt åtta tävlingar i tyska Opel Adam Cup, Ostee Rally. Med tyska teamet Audex Motorsports ljusblå Opel tar nu Emil ny kartläsare till hjälp, Joakim Sjöberg från Falköping. Tävlingen startar på lördag morgon kl 07.30 där 12 sträckor ska köras på sammanlagt 133,1 km innan målgång lördagkväll kl 19.00.
Spänningen är fortsatt på topp med tre Team inom 7 poäng, Julius Tannert leder på 138 poäng, före Emil Bergkvist med 133 och Patrik Pusch 131, detta med 3 deltävlingar kvar.
– Som vanligt så är det i stort sett bara asfalt och det är fantastiskt roligt att få den här chansen som svensk, att få tävla och skaffa sig erfarenhet av asfaltsunderlag inför framtiden, berättar Emil.
– Jag rekommenderar verkligen fler svenskar att ta chansen i ADAC Opel Adam Cup!
Senast i samband med tyska WRC-tävlingen var det drivaxlarna som ställde till det för Emil, något som inte ska hända igen.
– Känns tryggt att Knöbel Motorsportservice sköter all service av bilen under och mellan tävling, samarbetet fungerar bra och dom gör ett kanonjobb, säger Emil.
Ytterligare ett svenskt Opelteam finns på plats, Oscar Johansson med Martin Andersson vid sin sida.
*
Hässleholms entusiastiske Saabfantast Jan Grip åker även han Ostsee Rally och detta med en av sina, vad jag vet tre V4:or. Han får sällskap av tidigare så flitige klassikeråkaren Bo Axelsson från Göteborg, men som numera håller en lägre profil i de här sammanhangen. Den här gången åker han Porsche tillsammans med ”danske Hässleholmaren” Karsten M Svensson.
*
Nu har Daniel Haglöf tröttnat på att alltid få sina bil som körs av Emma Kimiläinen påkörd när det är dags för STCC. Nu tar han lagen i egna händer, dammar av hjälm och overall inför Solvalla i helgen och lovar.
– Rör inte min förare, då…
Detta blir första gången PWR Racing Team ställer upp med två bilar i STCC och Daniel är imponerad av hur det unga teamet kunnat ta ytterligare ett steg framåt, trots motgångarna för den blonda finskan.
– Det är självklart positivt för oss som team och tycker jag väldigt starkt att vi trots allt arbete vi har haft i år ändå mäktar med att få två bilar till start i helgen, menar bodyguard Haglöf.
– Jag kommer att vara en supermotiverad livvakt i helgen och skydda min kompis. Ger de sig på Emma kommer de att få med mig att göra!
*
Efter Väst-Rallyt undrade jag hur man gör för att köra fel på en rallytävling som bl.a Jimmy Olsson gjorde och tappade segern i 2WD. Kullings Conny Hansson förklarar, ” Vill rätta svaret om felkörning i Trollhättan. Dom som körde fel och kom över mållinjen, men vände och körde rätt fick 1 min tillägg. Dom som fortsatte men körde ner på annat ställe eller inte körde vidare alls, så kallat avvikande från banan fick 5 min. Men det finns även en förare med avvikande från bana med 1min i tillägg, varför vet jag ej? Sen fanns det dom som körde fel men backade tillbaka, dom fick inget tillägg alls.
Med vänliga hälsningar
Conny Hansson”.
Tack för förtydligandet och nu fattar jag hur det gick till i Trollhättan.
*
Opel-Spottingen växer och växer, senaste medlemmen i den ”world wide” rörelsen är Per Gustafsson från Floda.” Hej Tommy. Om det någon gång tryter på dina Opelbilder kan jag bidra med denna. Fångade Kadetten i går på ”måndagsträffen” vid Nääs slott, Lerums kommun.
Läser din blogg dagligen och Adam Opel kan inte vara missnöjd…”.
Tack för bilden Per en sådan Kadett körde Leif Nilsson, Hässleholm i Grupp 2 med i början av sjuttiotalet. Enda som stör är fälgarna, självklart ska där sitta silvergrå plåtfälgar på en sådan skönhet. Men din sista rad förstod jag inte alls?
*
Nu har ”efteranmälan” öppnat till TV-Svängen och är öppen till fredagen den 5:e klockan18.00. Än så länge är där bara tre förare som valt det ”dyrare alternativet” när gäller att köra rally.
Fick ett mejl från en ”inte helt okänd förare” som tydligen missat att anmäla sig.och Han menade att Södra BF:s och i viss mån även Smålands nytänk var helt fel.
– Det borde räcka med att anmälningstiden gick ut söndagen före tävling, menade han.
– Dessutom ska man ligga ute med pengar länge och som man sedan riskerar att få problem att få tillbaka om man sedan inte kan starta i tävlingen…
Jag håller inte med honom. Hade han dessutom läst Tävlingsinbjudan hade han också sett att betalningen inte ska finnas inne hos arrangören förrän tisdagen innan tävling!