Latvala infriade sitt WRC-löfte, Tidemand åkte av på SS8 och Eslöv-Mats fick äntligen lite ”stolpe in” på Sturup!

BloggLatvalaJari-Matti Latvala har förklarat att han tänker vinna de tre återstående tävlingarna i WRC 2015 och efter segern i Tour de Corse är det bara två kvar innan löftet infriats. Mycket tyder också på att han kan lyckas såvida inte Sebastien ” Alexander Lukas” Ogier återigen får på sig turbyxorna…
Riktigt kul var det att Elfyn Evans nästan lyckades knyta ihop säcken men att bli tvåa efter Latvala är utan tvekan Fordåkarens bästa insats någonsin i WRC. En placering som med alla sannolikhet innebär att han sitter säkert i M-Sport Fiestan även 2016. Tyngre för Ott Tänak som man haft känslan av att Malcolm Wilson håller som 1:sta förare och som nu kom i mål långt efter Evans. Tänak beklagade sig också över att han inte fått någonting att stämma på Korsika. Lovar dock gruvlig revansch i Rally Spain om tre veckor.BloggMikkelsen
Trea och som nu även knutit ett stenhårt grepp om bronset i WRC blev Andreas Mikkelsen och detta bara tre sekunder efter Evans.
Kris Meeke blev bästa Citroén och gav även poäng så att ”Vinkelgänget” troligen kniper andra platsen i Märkes-VM. Hayden Paddon inledde lite tamt men körde upp sig, blev femma och bäste Hyundai. Att han sitter i en Hyundai även 2016 är jag helt säker på. Placeringen efter blev Mads Östbergs som hade problem med väghållningen sista dagen, sexa är ändå godkänt med tanke på hans uppladdning med trasiga revben och annan skit.

*
I WRC 2 tog Esapekka Lappi ett visst grepp om slutsegern i klassen efter att ha klarat andra platsen bakom hemmaföraren Maurin. Pontus Tidemand hade ingen lyckad helg, först dängde han i bakhjulet på SS3 och fick bryta. Startade om bara för att på nytt få parkera i ett dike på näst sista sträckan.
Tour de Corse har definitivt varit strulig, nästa gång vill jag ha revansch, förklarade Pontus.
Norrmannen Ole Christian Veiby körde smart och inkasserade nya friska poäng i J-WRC 3 med sin Citroén. Till guld räcker det inte då fransmannen Quentin säkrade detta på Korsika.

*
Fick lite gliringar över att jag skrivit att Tour de Corse kom att köras över ”bara” sju sträckor, en mer än TV-Svängen. Men så är det hur man än diskuterar, TV-Svängen hade sex sträckor och på Korsika blev det sju. Sedan hör det också till saken att i TV-Svängen körde man runt halvtimmen medan Jari-Matti Latvala använde 2.39.47, 7 alltså mer än två timmar mer än Stoffe Nilsson gjorde i Hörby. I Hörby var knappt fyra mil specialsträckor och i helgen lite över 25 mil så visst, där var en viss skillnad…

*
BloggJohnnyI dag kördes näst sista deltävlingen i Södras RS-DM/Asfaltcup och det blev en riktig nagelbitare där huvudrollerna innehades av Mats Andersson, Eslöv och danske Johnny Pedersen. Inför fjärde och sista heatet ledde Mats med futtiga halv sekunden före Johnny i den vassa BMW M3:an.
Vet i f-n om jag klarar detta, konstaterade Mats inför starten av heatet.
Problemet är jag kör max redan, bilen går inte fortare och man kan väl lugnt säga att banan är mer passande för en BMW än min lilla ”Prutte”!
Nu tog han sig i kragen och med hjälp av sonen Simon i högerstolen lyckades han ändå förbättra sig en hel sekund och då hjälpte det inte att Pedersen också bättrade på sin tid, för i mål skilde det till slut sex tiondelar till Mats och Simons fördel.BloggMats
Äntligen stämde det, jublade Mats när tiderna kom upp.
Stolpe ut har annars varit Mats grej i höst och drömmen om tio raka DM-guld blir tuff att uppfylla. DM-ledaren Mats Lundahl, BMW (grön…) hade lite otur att ladda på för bra, snurrade och tappade mycket tid. Trots detta slutade han ändå femma med nya DM-poäng i bagaget inför avslutningen i Eslöv om två veckor.
Jag har fortfarande chans på DM-guld men då krävs det att Mats nästan helt kör bort sig, vilket känns osannolikt, analyserade Mats.BloggGrybb
Trea bak Pedersen kom hemmaföraren Jan Andersson och som fyra, ” 1:sta ”konrivare” Rolf Grybb (bilden).

*
BloggRobinI och med helgens tävling är Asfaltcup avgjord och det blev som väntat SMK Hörbys Robin Svensson (kolla in hans fajting face) med sambon/kartisen Sandra Wybrands som tog hem cupen 2015. Dessutom tog Robin även hand om DM-guldet i ”VOC-klassen”. Något som Sandra absolut tyckte skulle firas, kanske lite udda men också ett sätt att fira.
Jag måste få käka chips i dag, har längtat så…
Att Robin var snabbaste VOC:are var ingen större sensation men att även de andra B-förarna Peter Westerlund och Jim Svensson skulle vara raskare runt Sturup Raceway än bäste A-förare Erik Andersson, Hörby var mer förvånande.BloggRoland
I A-klassen var Erik tämligen klar vinnare medan Tyko Nilsson och Roland Brorsson hade en tuff kamp om andra platsen. Till slut beslöt Roland att lägga på andra framhjul och sedan försvann Tyko i backspegeln. Själv var jag med och snackade med de två ”gamlingarna” i pausen i hopp om att få något tips (bilden) men det var ungefär som att fråga Putin hur han tycker Obama ska lösa sina problem. Alltså noll nyttigheter förmedlades däremot berättade man gärna om alla misstag som de själva gjort under racen. Var självförtroendet i Silver-VOC:en i botten innan detta, så var det i asfalthöjd när dom var klara. En enda lång uppräkning av missade växlar, ”brekaas” mot koner, fel spår i den ”snabbe vänstern”, synd att man är så slö i starten, däcken var helt kass. Ändå slog bägge mig med många, många sekunder så hur f-n hade det då sett ut om de fått till rena race utan misstag? Tre fyra minuter bak kan jag tänka mig…

*
BloggHasselgrenGratulerar min klubbkompis Anders Hasselgren som med sonen Andreas till höger vann C-VOC efter en jättefajt med Skavomir Bronk, Lund. Inte bara Anders som var svett efter segern även ”Snövit” svettades, av den stora oljefläcken på presenningen att döma!

*
Bäste Grupp E-åkare blev Kristianstads Hampus Larsson som flög fram med ”Godzilla” och då hängde inte ens B-vinnaren Viktoria Lindh, Hässleholm med. BloggViktoriaNu fick hon och maken Thord nöja sig med klassegern sedan ”Dödskalle-Golfen” fått nya framdäck inför sista racet.

*
BloggViktorGladast på Sturup var min klubbkompis Viktor Hansen som fyllde ”Ungdomsrally” i veckan. I lördags blev det rallypremiär med Polon i Jönköping och där han och pappa Jens blev bäste ungdomsåkare och snabbaste ”otrimmade” bil. Följde upp detta med Sturup idag där han tråkigt nog var ensam i klassen, den här gången med Volvo 940:an. Ändå pris två dagar i följd, något som för mig känns helt overkligt. Här gäller i bästa fall två år i följd…

*
BloggTommyTvåa i Asfaltcup slutar med största sannolikhet en annan Hörbyförare Tommy Nilsson med Hondan. Den här gången satte han rutinerade pianisten Peter Berglund till höger och han höll ordning på ”noterna”. Klassegern var egentligen aldrig hotad även om Hondan tog en kon i målet på första racet. Med detta kan Berglund utöka sitt CW med Honda-seger vilket troligen hamnar precis efter när han kompade Lasse Stefanz frontfigur Olle Jönsson i somras!

*
Vill även säga tack för alla bilder som jag fått via mejl från SM-finalen i Uppsala, tack alla ni snälla som skickat. Får se om jag i morgon får ihop en djupare analys av Rally Uppsala och då kommer bilderna väl till pass. BloggWistiI veckan tog jag upp detta med ”publiksäkerhet” och då med tokigt placerade funktionärer. Den här gången gäller det mina egna ”kollegor” som på Pierre Skytts bild ser ut att vara mer än lovligt farligt placerade. Som tur var nådde inte Mikael Wistis Appendix K-240 ända fram till ”kollegorna”!


BloggMilellGick bra för Kristianstads kartingåkare Noha Milell i Tyskland, seger efter en lite motig höst. Grattis!

*
BloggRallycrossÖmsom vin ömsom vatten blev det när Rallycross-VM drog in i Turkiet. För vinet ur svensk synvinkel svarade Timmy Hansen som vann finalen med sin Peugeot. Trea slutade Johan Kristoffersson, Volkswagen och däremellan norrmannen Andreas Bakkerud, Ford. Bakom var det EKS-teamet som mer eller mindre dominerade med Mattias Ekström fyra och Anton Marklund sexa. Som fyra smet Davy Jeaney in.

*

I morse hade jag väckarklockan ställd på 05.00 för att en timme senare köra mot Sturup. Kom tillbaka hem nästan exakt tolv timmar senare och då hade jag fått köra rallybil en kvart. Frågan är om detta går att förklara för någon utom redan svårt ”rallyskadade”?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *