Latvala hoppas på guldläge, Toyota jobbar på två fronter, WTCR en heleuropeisk affär, en motorsportförstörare eller och Södra BF vll ha Corona-återkoppling!

Fortfarande väntar alla på besked om det blir något Rally Finland i mitten av augusti eller ej. Här är det de finska hälsomyndigheterna som har bollen och som måste lätta betydligt på sina hårda restriktioner för att det ska kunna bli omstart för WRC. En som ser framemot ett positivt besked är Jari-Matti Latvala som faktiskt ser Corona som ett skäl till att hans chanser förbättrats kraftigt för toppstrid på hemmaplan. Normalt sett skulle WRC-gänget vara formtoppade vid det här laget medan Latvala själva borde lidit av rattrost efter bara några få sträckor i Rally Sweden. Men nu med både tävling och teststopp står alla på samma nivå. 

Foto: Tommy Svensson

Nu kommer dom övriga till Finland utan så mycket tid i bilarna mot normalt vilket lätt kan orsaka lite problem med ”confidence”, menar numera privatåkare Latvala.

– Inte helt enkelt att gå direkt på den ”speed” som krävs här!

Latvala har inte missat pallen i Finland någon gång sedan 2013 och har även tre segrar i ryggen. Skulle han lyckas även i år skulle det innebära lika många vinster som Tommi Mäkinen och Hannu Mikkola. Värst är annars Marcus Grönholm med sju segrar mot Markku Aléns sex hemmasegrar.

*

Passar bra att hoppa över till Toyota Gazoo Racing som inte helt fokuserar på att bygga bil för 2022 utan utvecklar samtidigt dagens WRC- GR Yaris för nästa år. Som bekant har FIA beordrat totalt teststopp för WRC-teamen men ändå menar ingenjörerna i Puppola att man ligga långt framme med Yarisen för 2021. Före testtoppet hade man en bil med sig till Spanien där det kördes tester inför Rally Mexico och där då även nya bilen fanns med på ett hörn. När de ordinarie Toyota-åkarna vilade plockades nya Yarisen ut och för att få  känna på det spanska gruset. Men inte blev det många mil, utan i princip veks en eftermiddag för nykomlingen .Om några dagar är en tredje GR Yaris klar hos Tommi Mäkinen som baseras på Toyotas efterträdare till dagens Yaris. En bil som i WRC bara kommer att kunna köras en enda säsong då det 2022 är tid för ännu en ny bil från japanerna. På måndag förväntas FIA att släppa på förbudet mot tester men med ett ”‘gentleman’s agreement’ att ingen använder mer än tre dagar för att testa inför Finland. Redan nu lär det ha bokats in finska testvägar men där de hårda inresevilkoren nu lägger hinder i vägen. Speciellt tufft är det för M-Sport att ta sig till dit när nu UK inte längre omfattas av Schengen. En plan är att åka in genom Sverige men inte heller detta bedöms som helt enkelt med tanke finnarna syn på oss och vår virusspridning.

*

Noterar att även WTCR tänker om och när säsongen väl kommer igång så blir mästerskapet inte ”world wide” som tidigare. Istället koncentreras serien helt till Europa med de sex  tävlingar som är tänkta att köras. Först den 12-13 september är det premiär i ÖsterrikeSalzburgring och sedan rullar det på med final på nya banan, Adria Raceway i november. Borta är de stora publikfesterna som Kina, Macao och Malaysia, faktum är att 40 procent av racen kördes i den delen av världen 2019. Inte nog med detta, nu planeras det dessutom för en nedbantad serie med färre tävlingar 2021 i Coronas spår.

*

Blev en lite omtumlande dag igår efter att FHM och RF levererat beskedet om hur idrotten kan återstarta från mitten av juni. Även om det fokuserades på Allsvenskan i fotboll så skulle ändå öppningen gälla alla idrotter ansluta till RF vilket fick många ”motorsportare” att göra vågen direkt. Äntligen kommer rally och annat kul igång, enbart smärre justeringar från normalläget var vad som skulle krävas för att återigen få höra gruset spruta, allt enligt optimisterna. Realisterna däremot såg mera nyktert på gårdagens besked och i den gruppen såg man egentligen ingen större lättnad mot läget som rådde före klockan 08.20 i fredags. Jag hade också fräckheten att luta mig mer mot sistnämnda grupp, vilket gav en del hätska återkopplingar.

Foto: Skoda Motorsport

Vet inte om jag är ensam om detta, men att klassas som idiot, bakåtsträvare och helt allmänt anses göra allt för att förstöra för motorsporten, det är inte speciellt kul. Har därför tagit beslutet att i fortsättningen låta ”äkta motorsportfans” och andra kreativa krafter sköta rådande läge, ”Corona vs Motorsport”. Något som betyder att jag kommer att sålla hårt i allt som kan härledas till den här frågan. Några egna tankar kring Corona kommer inte att förmedlas i den här spalten utan jag nöjer mig med vad SBF och andra makthavare kommer fram till. Kan bara som avslutning konstatera att i mitt liv är det regelverk som bestämmer hur man väljer att leva. Regelverk som jag vägrar ”tolka” för att passa in i mitt eget synsätt. 

*

Före detta beslut hade jag dock lovat Södra BF:s ”Corona-ansvarige Thorsten Haappala att förmedla följande. Kan också poängtera att Thorsten väldigt gärna vill ha återkopplingar på detta, så han får extra mycket kött på benen inför tisdagens möte och skriver, ”Idrottsministerns uttalande stärker tanken med att vi kan köra igång vår verksamhet. Urklipp från Marcus Oscarssons blogg.

– En förutsättning är att verksamheten kan genomföras under Folkhälsomyndighetens befintliga riktlinjer, att idrotten hålls utomhus och att begränsningarna för offentliga tillställningar på max 50 personer följs, meddelar idrotts- och kulturminister Amanda Lind (MP). Vi har Teammöte med SBF + alla distrikt på tisdag kväll, efter det bör vi ha rätat ut många frågetecken.

Foto: Tommy Svensson

Jag kan se olika problemområden inom motorsporten ex.

·         Folkrace, hur skall budgivningen ske, digitalt kanske?

·         Hur skall rally räknas med sitt tävlingsområde på kanske 2 mil x 2 och publik, allemansrätt, mm.

·         Hur skall förare <-> co-driver räknas. Många har nära kontakt kontinuerligt men långt ifrån alla.

En del co-drivers har lång resväg till tävlingar framförallt när vi talar om steget/stegen under SM/RM nivå, främst de som åker med flera förare. Motorsport på bana är i princip klar, men då utan publik men med alla restriktioner i övrigt från Folkhälsomyndigheten.

 Vi måste få en samsyn inom motorsporten som täcker från nationell till lokalnivå för att få en långsiktig överlevnad. Har vi olika lokala lösningar så stärker vi inte sporten utanför vår egen sfär framförallt inte mot samarbetspartners/sponsorer, tillståndsgivare och övriga samhället. Löser vi det här på ett bra sätt går vi stärkta ur detta, det är jag fullständigt övertygad om.”.

*

Med detta önskar jag en trevlig pingst men med tanke på de ”trevliga pingsthälsningarna” jag fick efter fredagens blogg, tar jag en paus i morgon…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *