Lappi i WRC2 Polo, tuffa utmanare till Mikkelsen, Oliver efter premiäråket med WRC ”it´s fantastic”, stort intresse för Asfalts SM, MAS kör final på Gotland och ”Snabbast i mål vinner”…
När Esapekka Lappi lämnade M-Sport Ford var det också tämligen osäkert om han då även satte punkt för karriären, åtminstone på VM-nivå. För att få behålla platsen vid sidan av Teemu Sunninen behövde någon slanta in några miljoner, vilket i det läget såg hopplöst ut. Lappi förklarade därför att han inte var sugen på att betala själv för att få köra, då var det bättre att fokusera på privatliv och familj.
Nu har detta ändrats och Lappi och kartläsare Janne Ferm är anmälda till Arctic Rally Finland med en Volkswagen Polo GTI R5 via italienska Movisport. Fast i själva verket är det Eero Räikönen som jag skrev om igår och då med Printsports Polo som Lappi ska köra i Rovaniemi. En rent poängteknisk manöver då Movisport kör om WRC2-titeln vilket inte Printsport gör och detta med Nikolay Gryazin som poängplockare.
Att Lappi är glad över lite nu i Mello-tider det som kan kallas ”Andra Chansen” är självklart, inte minst för att cirkeln sluts med honom och Ferm då det var här man inledde samarbetet 2010.
– Fina minnen inte minst från 2012 då vi vann med en Fiesta från Printsport, berättar Lappi.
– Nu får vi se om vi kan upprepa detta i WRC2 med höga snövallar, riktiga vintersträckor och massor av ”fun, so let´s goooo”!
*
Nu ryktas det även att Jari Huttunen ska få en plats i hemmarallyt och då ligger det väldigt nära till hands att det blir i en Hyundai i20 R5. En sådan står också tillgänglig i Värmland när nu Oliver Solberg sätter sig i WRC-versionen och jag blir inte ett dugg förvånad om det blir så eller i någon annan ledig Hyundai. Detta som ett sätt för Andreas Adamo att lite lugna ner de irriterade reaktionerna från managern Marcus Grönholm och så klart även från Huttunen själv. Den sidan hävdar att Adamo i samband med Monza mer eller mindre utlovat en plats i värmen i Alzenau som tack för Huttunens fina säsong som kröntes med WRC3-guld. Om även Huttunen kommer till start i WRC2 så får nog Andreas Mikkelsen det lite svettigare än i ”Monte” med att vinna i Toksports Skoda. Lappi kommer inte att ta några fångar och för mig är han kanske till och med en ännu större favorit än Mikkelsen i ”Arctic”. Att utnämna klassen till getingbo och kanske till och med mer intressant än WRC, står jag för och detta även om Oliver Solberg gör WRC-debut med bil från Hyundai.
*
På sociala medier har det stötts och blötts huruvida det är för tidigt eller inte för underbarnet från Värmland att göra debut med värstingbil. Ett svar som absolut ingen kan ge idag utan detta får vi besked på först längre fram i karriären. Även pappa Petter och mamma Pernilla var lite skeptiska till en början avslöjar dom.
– Först var vi väldigt stolta som föräldrar som om ditt barn spelar hockey eller fotboll så var det som man valdes för första gången till ett stort lag. Men strax efter så undrade vi båda om det här kom för tidigt, berättar dom för DirtFish.
– Vi vet att Oliver är redo för det här ögonblicket. Vi vet att han kan köra bil och om du sett honom köra en bil med 600 hästkrafter i ung ålder då skulle du också veta att han inte är rädd för styrka och att han älskar hastighet. Men är detta rätt tidpunkt undrade vi båda…
När Andrea Adamo hos Hyundai märkte tvivel hos familjen ställde han en fråga till Petter.
– Berätta, Petter, vad svarade du Malcolm (Wilson M-Sport) när han bad dig att köra Thomas Rådströms WRC Focus efter att han skadat foten i Safari 1999?
– Du sa inte till honom att möjligheten kom för tidigt, du grep den!
Nu vet vi alla att Oliver tog chansen när den kom och i går testade han för första gången bilen han ska köra i Arctic Rally Finland.
– En dröm gick i uppfyllelse att få köra i20 Coupé WRC, den regerande världsmästarbilen för allra första gången.
Efter första rundan kom Oliver tillbaka glad som ett barn på julafton vilket han så klart också kände sig.
– Jag vill bara fortsätta att köra, det är så kul och jag har hela tiden haft ett stort leende på mina läppar, menade Oliver.
– It´s just fantastic!
DirtFish följde hans premiäråk och noterade då att det var en nästan tårögd pappa som stod vid sidan.
– Måste erkänna att detta är känslosamt, att se honom köra en sådan här bil är en stor sak. Trots allt har han bara kört rally i några få år!
Alla från Andrea Adamo till Petter har varit noga med att inte lägga någon press på 19-åringen axlar, detta är en start enbart för att få känna på en WRC-bil. Oliver är helt införstådd och menar att något resultat ska ingen räkna med sista helgen i februari.
– Vi kör som om det var en test, inget speciellt enbart en test. Förhoppningsvis kommer där mer fart under dagarna framöver, men någon press tar jag inte med mig, förklarar Oliver moget.
– Jag vill bara känna hur det känns att köra i min egen ”speed”!
Det enda som störde var att Oliver inte hade Aaron Johnston vid sin sida, ett inställt flyg satte stopp och istället hoppade Martin Järveoja in och ersatte. Sista rundan blev det ännu tyngre i högerstolen när Adamo själv satte sig tillrätta men inte heller detta pressade Oliver.
– Han var cool, kanske lite för tyst bara…
*
Efter att ”Föranmälan till Asfalts SM” varit öppen en dryg timma så var det nästan lapp på luckan direkt med trettiotalet anmälda.
– Intresset var stort kanske till och med större än vad vi trott och snart är vi uppe i de 50 som är gränsen för hur många vi tar emot som ”föranmälda” som därmed är garanterade en plats i serien, förklarar Svenska Rally Mästerskapens Patrik Persson.
– Vill även påtala att det endast blir de med fullständigt ifylld anmälan som räknas i ibland de 50, övriga är inte lika säkra på en plats i premiären den 4 april uppe i Jönköping!
När jag skummar listan är det enkelt att konstatera att intresset från asfaltåkarna i söder är stort och det är också dom som dominerar bland de föranmälda. Kul är att hela familjen Andersson från Eslöv är anmälda olika Opel-modeller. Foto: Tommy Svensson.
Pappa Mats i Kit-Car Astran, dotter Frida kör med GSi Kadetten medan yngsten i familjen, Simon tar över Opel Adam R2.
Lite synd att där inte finns ytterligare en Opel i garaget så att farfar Östen också kunde fått en chans att köra hem ett SM-tecken. Ytterligare en familj från Eslöv är anmälda, far och son Karlsson med pappa Anders i Escorten medan Oscar kör R2-Fiesta. Annars är det de vanliga sydlänningarna som brukar dominera RS-tävlingarna som syns i listan som Hörby-gänget Joachim Kristiansson, Tommy Andersson, Anders Palmquist, Sune Larsson och så f.d VOC-åkaren Karl-Johan Ingesson som dyker upp med en nybyggd Grupp F BMW.
Ett annat självskrivet namn är Hässleholms Rolf Grybb med R5-Cittran och lika naturlig är anmälan från Stenungsunds Bjarne Rutgersson med den häftiga V8-M3:an. Lunds AC skickar ut sina asfaltspecialister Håkan Oddshammar, R5 Fiesta och Skawomir Bronk, BMW. Mer oskrivna kort i den här typen av tävling är namn som Daniel Ernstedt, Suzuki, Johan Axelsson, BMW och Kristian Johansson med ”TBA” i bilkolumnen. Ett annat är Emrik Smedberg, Fiesta R2 som kanske hoppas på att tidigare racingrutin ska kunna bli ett plus.
*
I dag presenterade nya ”MAS-Mästerskapet” finaltävlingen i serien och det blev på Gotland den 9 oktober som serien avslutas. Då är det ”JR Motorsport-Pokalen” som enligt MAS egen beskrivning bjuder på ”häftiga sträckor med sin unika karaktär och blir en perfekt avslutning för cupen”. I andra änden av serien finns ”Jämtnatta” som snart är uppe i tresiffrigt antal anmälda till i början av mars och som verkar ha hittat en lyckad lösning för att köra rally och samtidigt uppfylla myndigheternas regelverk…
*
När man är inne i rallybubblan som jag varit i över 50 år så är det väldigt mycket som tas för självklart, men så är det så klart inte om man är på andra sidan bubblan. Själv har jag bara vaga minnen av första besöket i SMK Hörbys extremt väl inrökta klubblokal där man träffades på fredagskvällen klockan 19.30 för fika och rallysnack. Lite av uppsnack inför helgen antingen det skulle köras någon ”T-tävling” eller orientering ellerdet enbart skulle tas på dans med tillbehör i Jägersbo, Hallabacken eller Nyvång i Vollsjö. Som sagt inte så många klara minnen, men på något sätt fick jag 1968 ”Råd & Regler” plus ”Kartläsarlicens” i mina 16-årige händer och på den vägen är det.
Med detta i tankarna så fick jag för någon dag sedan en fråga från Per-Olof Janson från Ljungby som är sugen på att ”komma in i bubblan” men vet inte riktigt hur han går tillväga och frågar därför, ” Jag undrar om det finns någon film utlagd på YouTube, som följer en förare/team från anmälan, tävling och tills man är hemma igen?”.Foto: Tommy Svensson
Finns detta om inte, så är det ett utmärkt uppslag för duktige filmaren Torsten Haappala eller någon av hans kollegor att kanske göra en sådan film. Jag vet att Torsten gjort en film om hur tekniker jobbar på tävling både i racing och rally, men inte hur förare och kartläsares dag ser ut när det är skarpt läge.
Nästan som en tanke så noterar jag att Södra BF:s nya SGA:er Ola Schönström och Sebastian Steiner gjort ett trevlig inlägg på hemsidan med en enkel förklaring vad rally går ut på. Lättförståeligt utan en massa krångel med olika klasser, teknik och andra detaljer utan väldigt enkelt som sammanfattas med ”Snabbast i mål vinner”. För så enkelt är egentligen rally även om man sedan på olika håll vill krångla till det. Detta dokument har Ola och Sebastian föredömligt lagt ut för att informera intresserade som likt Per-Olof kanske inte har så lätt att hitta ingången till bubblan. ”Snabbast i mål vinner. Den enkla regeln gäller på fartsträckorna i Rally.Man startar en och en och att vägen är avstängd för allmänheten, är en självklarhet. Liksom säkerhetsbur i bilen, minst fyrpunktsbälten, brandsäkra kläder och hjälm.
Rally är en sportgren där målet för de flesta är en fyrhjulsdriven WRC-bil. WRC är smällande bilar som når 100 km/h på 3,5 sekund – med grus under däcken! Fast det finns SM-klasser också för motorsvagare bilar, Populära instegsklasser är Volvo Original och Grupp E. Där tillåts endast standardbilar, det som tillkommer är skyddsbur, tävlingsstolar och fyrpunktsbälten.Du kan tävla i mästerskapsserier på olika nivåer och även i märkes cuper. Har du en äldre tävlingsbil finns det säkert en klass för den och är du tjej kan du tävla antingen mot killarna eller mot andra tjejer. Är du intresserad av att ta licens eller bara prata rally, ta kontakt med en motorklubb som har rally på sitt program.”.
Vad gäller det sistnämnda så ligger väl Ljungby Mk lämpligast till för dig Per-Olof och som nås via info@ljungbymk.com
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.