Kvarts miljon WRC-fans på Fafe, Lappi slapp tidstillägg, BMW-Lundahl trea i YM Øst och ”svensk kartis” har gått ur tiden!
WRC håller helt klart greppet om publiken oavsett vad diverse belackare hävdar och tvivlar man på mig så är det bara att kolla gårdagens power stage i Vodafone Rally Portugal. På Fafe 1 och 2 sattes nytt publikrekord och den officiella publiksiffran slutade på 250 000 människor längs den 11,5 kilometer långa sträckan. För att få lite perspektiv så satt där runt 12 000 i Scandinavium och följde IFK Kristianstad när man tog det första SM-guldet på 63 år och ändå räknas detta som det största sedan Neal Armstrong satte ner foten på månen…
*
Rättvisa skipades sent i går kväll i Porto. Esapekka Lappi slapp tidstillägget sedan precis som jag också misstänkte, Skoda Motorsport överklagat beslutet från domarjuryn om att ge finnen fem minuters tidstillägg. Något som SVT:s expertkommentator och Motorblogg-läsaren Jonas Kruse meddelade mig sent på söndagskvällen. Jonas skrev, ” Det kom en ändring på beslutet angående Lappis 5 min. Det var inte på allmän väg han hade kört med ett hjul låst. Vägen var avlyst. Därmed Pontus trea. Skit samma egentligen,bra av Skoda och båda förarna. De tävlar mot en betydligt bättre bil, en RRC bil som är en ”halv” WRC bil…
Godnatt.”
Tack för informationen Jonas och då kan jag passa på att berömma dig och Stefan Klemetz för ert gedigna jobb med WRC-sändningarna i tv. Då blev det alltså ändå en tredje plats för Pontus och Emil, sämre start på WRC2-året kunde de onekligen fått!
*
Fick igår några ilskna mejl med frågan hur jag kunde missa Mattias Ledins 2WD-seger och tredje plats totalt i Mälaröarnas ABT Sprinten? Nu är det så att det är helt omöjligt för mig att ha kolla på alla tävlingar och allt som händer i dessa. Tack vare många snälla människor ute i landet får jag input när det händer något intressant vilket då kan innebära några rader. Men just i ABT Sprintens fall plingade det varken i mobilen eller i mejlboxen och då missade jag detta , svårare var det inte.
Icke desto mindre var det en gedigen insats av Mattias och kartisen Erik Lindquist i R2-Peggan. Att bara ta stryk av två 4WD-värstingar, Björn Adolfsson i den från SSR snabbreparerade R5-Peugeoten och Nils Jensen i WRC-Skodan är så klart en prestation. Dessutom gör det inte saken sämre att Mattias endast är B-förare, än så länge vill säga. Poängen för A-licensen måste vara klara för länge sedan…
*
Nog är danskarna lite smartare än vi svenskar som behållt ”annandag pingst”, vi ersatte som bekant den här fina helgen med att bli lediga den 6 juni, inget bra byte om ni frågar mig. Detta betyder att för danskarna var det röd dag i dag med ”anden pinsedag” och då kördes även deltävling två i Yokohamamesterskabet øst. I Avendøre, en del av Köpenhamn slutade Svedalas BMW-åkare Mats Lundahl trea totalt, knappt halvminuten bak vinnaren, Steen Andersen i Mitsubishin. Nu kan man inte utropa svensk tredjeplats då Mats lånat inhemsk kraft i högerstolen genom Morten Raahauge Jensen.
Mellan Mats och Steen smet Kim Madsen in med sin lilla ettriga Peugeot 106 Maxi. Övriga svenska framgångar var Eslövs Anders Karlsson som 9:a totalt och Jan Andersson, Svedala 11:a. Efterhand tilltog regnet och som det är detta som är orsaken till många svenskar inte körde sista heatet vet jag inte, men med ”udgået” efter sig i resultatlistan fanns Jörgen Lundgren, Anders Palmquist, Håkan Oddshammar, Alf Nilsson och Terese Lennartsson. Om jag inte har riktigt klart för mig varför de ”udgået” så var det ingen tvekan varför Hässleholms Roger Sloberg packade och åkte hem (bilden). Betongsuggor är hårda, Citroéner mjuka…
*
Kul att se att Per G. Hansen var tillbaka i sadeln efter den kraftiga smällen med sin ”Rothman-Porsche” för några veckor sedan. En krasch som skickade per till sjuksängen men nu var han åter fit for fajt och provade den här gången att åka Ford Escort RS.
*
–Vilken dag!
– Tog tredje platsen och blev även pappa till vår första son!
Alltså är det rallycrossare Johan Kristoffersson som hade dubbel anledning att fira efter söndagens VM-deltävling på Lydden Hill.
*
Vilken helg West Coast Racing hade på Autodromo Nazionale Monza där Gianno Morbidelli vann bägge heaten med den svenske Hondan.
Men det blev infekterat sedan han haft en tät uppgörelse med Seat-föraren Stefano Comini som slutade med en snurrning för Seaten. Istället klev en annan Seat fram i händerna på Jordi Gene och blev tvåa bak Hondan. Trea slutade Opel-åkaren Fernando Monje.
Comini var dock ilsken som ett bi och hotade med hämnd på Morbidelli som han även kallade för fegis.
– Jag körde från sista plats till första och jag är säker på att jag hade tagit segern om inte Morbidelli hade skickat mig av banan. Han gjorde det som en fegis för att han inte kunde köra om mig ordentligt, menade den ilskne Comini
– Jag tycker jag har visat att jag är den starkare av oss båda, det må låta arrogant men det är vad jag anser!
WestCoast-föraren avstod att kommentera utspelet och leder nu TCR-serien efter dubbelsegern i helgen med 14 poäng just före ilskne Comini.
*
För oss som var med förr är Peter Diekmann ett välkänt namn när det kommer till berömda kartläsare och tyvärr är det nu slut med detta. I dag avled 68-årige Diekmann med ett långt förflutet i olika högerstolar inte minst hos svensken Kenneth Eriksson där han var med och vann VM-guld 1986 i Golfen. Andra som haft nytta av Peters tjänster är Kalle Grundel och Fredrik Skoghag ( har också ett svagt minne av att även Per Eklund skulle stå med i uppräkningen), förutom massor av tyskar och österrikare där Peter skött noterna. Sista WRC-tävlingen gjorde han i San Remo Rallyt 1996 vid sidan av österrikaren Kris Rosenberg i hans Opel Astra. Säga vad man vill, men Peter avslutade WRC-karriären genom att åka kungligt…