Kungen hade pjäxan i pannrummet, Sandell vann Rally Frankrike och rally i SVT!

Hoppsan, Kungen, lyder rubriken på Expressen/Kvällspostens söndagsscoop. Kung Carl Gustav har enligt tidningen kört ”för fort” på E4:an med sin Ferrari. Beviset består av en anonym ”Daniel-bowlare” som med sin mobilkamera fotograferat när han blir omkörd av Kungen i den svindlande hastigheten av 140 kilometer. En hastighet som utifrån Ferrarins prestanda är snudd på löjlig. Men visst, på vägsträckan råder 110 så den kungliga högerfoten verkar helt klart varit en bra bit in i pannrummet.
Frågan är dock vem som är den största säkerhetsrisken på E4:an den här lördagen? Är det Kungen, som fullt fokuserad med båda händerna på ratten kör trettio kilometer för fort ( Ferrarin är byggd för en topphastighet på 300km/t ) på motorväg? Eller är det en uppjagad bowlare som fumlar med sin mobilkamera i samma hastighet som Kungen? Frågar du mig vem som är farligast så är svaret enkelt, bowlaren så klart!
Hur fort Kungen körde finns egentligen inga riktiga bevis på medan Daniel stolt visar hastighetsmätaren där nålen står på 140. För mig är det enkelt, polisen måste leta upp den glade bowlaren och plocka lappen snarast. Inte ens Sebastien Loeb är säker bakom ratten om han kör i 140 och samtidigt fumlar med mobilen…
På tal om Loeb så vann han Rally Frankrike ( gäsp) och tog samtidigt sin sextionde VM-seger och säkrade även sjunde VM-titeln. Är där något att tillägga, han är bara bäst!
Då är det roligare med Patrik Sandell som i Red Bull-Skodan vann S-WRC klassen och avancerade upp till fjärde plats i VM-tabellen. Fram till trean Kettoma skiljer bara en enda poäng och ledaren Xavier Pons har bara åtta poängs marginal ner till Sandell. Dessutom har tvåan Martin Prokop kört färdigt för året och måste avstå finalen i Wales. Helt klart har alltså Sandell chans på en pallplats och med lite flyt kanske till och med köra hem titeln. Jag håller tummarna!
I dag har jag varit i Knislinge och bevakat finalen på Bivarödsdriften. Suverän segrare blev Kristianstadskillen Stefan Ohlsson i sin Nissan Skyways. Länga härliga sladdar under full kontroll, dessutom med massor av gummirök bjöds publiken på från duktige Stefan med ett förflutet på racingbanorna i diverse Formelbilar.
Nu är det väl inte så att jag tar driftingsporten till mitt hjärta så där direkt, tvärtom har jag lite svårt för bedömningssporter överhuvudtaget och då är drifting inget undantag. Föredrar nog när klockan bestämmer vem som vinner istället för ”sura domare”, sedan spelar det ingen roll om det är konståkning, simhopp eller någon annan sport. Men hur som helst, både de som sladdar plus publiken verkar tycka att detta är livet på en pinne och vem är då jag att döma sporten…
Till sist så lider jag med min klubbkamrat Andreas Bergh som i lördags var i Älmhult för att åka Silverratten. Men det blev en kort tävling för Andreas som rullade Volvon i rallyts allra första kurva. Efter uppskattningsvis femtio-sextio meter från start tog Silverratten slut för Andreas i den blå Originalaren. Tre gånger så långt ( knappt trehundra meter alltså ) körde Arlövs Ola Schönström innan rallyt var över för hans del. Även i Olas fall var det naturen som kom på oväntat besök hos 940:an.
Desto bättre gick det för ”Kräbblebodaexpressen 2”, Rickie Borgström (ettan är såklart Hasse Johansson) när han gjorde comeback med 240:an. En återkomst som bådar gott då den Kräbblebodaoranga Volvon placerade sig som fyra i klassen. Vad händer när Rickie får lite mil i kroppen? Ett råd, håll i hjälmen ni som kör i grupp H 2WD för nu är han på gång igen!
Precis nu när jag ska trycka på Enter får jag en chock, Ramona Karlsson i den rosa Mitsubishin dyker upp i inledningen av Sportspegeln. Det ska alltså bjudas på rallyreportage längre fram i sändningen, tror knappt det är sant. Svensk rallysport i Sportspegeln, sist något sådant hände gick där upp en stjärna i öster eller något liknande!
Kanske rent av att man nämner Patrik Sandells VM-seger i Frankrike, men det blir väl kanske att be om lite för mycket…

6 svar på “Kungen hade pjäxan i pannrummet, Sandell vann Rally Frankrike och rally i SVT!

  1. Hej Tommy!
    Var ett helt okej reportage med de två charmiga tjejerna Karlsson/Walfridsson i Sportspegeln. Att Patrik Sandell vann sin klass i Frankrike nämndes inte med ett ord. Nåja vi får vara glada för att det blev lite rally i SVT…
    När det ändå pratas rally och tjejer så tycker jag att man borde uppmärksamma alla duktiga tjejer som sitter i kartläsarstolarna helg efter helg utan att få ett dugg uppmärksamhet (gäller även manliga dito..) för vad vore förarna utan dessa.
    Slutligen ett litet Youtubetips på en favorit… Sök på WRC Rally France 2010 Kimi Räikkönen SS10 Crash. Inget spektakulärt men ändå. Kimi pratar med någon!

    1. Hej Kurt.
      Ett fantastiskt fint reportage, åtminstone om man betänker på vilken nivå SVT brukar lägga ribban. Vad gäller tjej kartläsare och kartläsare överhuvudtaget så är det precis som du skriver många duktiga som inte får så stor plats på scenen, tyvärr. När de nämns är det ofta efter någon miss, vilket gjort att ”stjärnan” bakom ratten åkt av…
      Ha en bra dag
      Tommy

  2. Hej!
    Såg reportaget med Ramona och blev naturligtvis överraskad. Ramona är en mycket trevlig tjej och duktig på att ta sig fram. Jag kommer ihåg första gången hon startade i rally (Götenerundan troligen 2001) eftersom jag deltog i samma klass, C-förare grupp E. Vi var 11 killar i klassen och Ramona slog oss allihop med sin SAAB 99. Men helgen därpå gjorde hon en ordentlig rullning och det tog ett tag innan hon fick tillbaka självförtroendet.

    1. Hej Kjell.
      Kommer ihåg Ramona från hennes tid i Grupp E 99:an och minns även att hon körde lite rallycross i början av karriären. Om jag inte minns fel så rullade hon också där vi stod på en tävling på Kinnekulle.
      Men sedan dess har det tagit sig och nu är hon på allvar ett namn som killarna måste ha respekt för.
      MVH
      Tommy
      PS. Har tagit del av dina kloka ord på Motorsport 4 Sale och håller med. Det måste finnas plats för ”motionärer” och de som bara vill ”delta” utan att ”tävla” i rally . DS.

  3. Hej Tommy,

    Enligt högst trovärdiga källar så var det exakta sträcka avverkat av Bergh 84m. En vänlig skäl stegade upp avståndet och sa det var för rekordböckerna.

    Mvh
    /Henrik

    1. Hej.
      Då är det säkert så. Min ”kunskapare” på plats var nog inte så noggrann att han stegade utan litade på ögonmåttet. Men oavsett hur långt, eller kort så är det nog på väg in i rekordböckerna…
      Ha det bra
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *