Kubica snabbast i WRC-nerskakningen men vinner inte, ”gör om gör rätt” i RS-DM och VOC-bojkott Folkrace i Ripa!

Robert Kubica har aviserat ett helt nytt körsätt inför WRC Rallye Italia dé Sardegna som just avslutat ”shake down” inför kvällens första sträcka som starar strax efter klockan 21.
BloggKubica kopia 2So far so good, kan man säga om polackens insats i förmiddags när han chockade genom att vara allra snabbast med sin Fiesta. Faktiskt första gången Kubica varit snabbast i WRC på en grussträcka, kan hända ”nytänket” bär frukt även i själva tävlingen.
Hade en bra känsla direkt och greppet var mycket bättre än vad jag räknat med, sa Kubica till wrc.com.
– Det hjälpte att vi lät de andra köra före, det är ju ändå här bak jag kommer att starta. Ingen mening att köra på en ”fresh road” nu och sedan komma ut i verkligheten…

*
Om Kubica var lycklig så var Andreas Mikkelsen med Ola Floene tillbaka i högerstolen desto olyckligare. Hans WRC-Polo stannade med elfel och norrmännen stod still i över minuten i första körningen. I det andra körde de in som femma. Men att starta med ett elfel är aldrig roligt och frågan är, uppstår det igen?
Näst snabbast var Sebastien Ogier, en tiondel bak polacken och sedan följde Rally Italy (Sardinia) 2014Latvala (bilden), ytterligare ”två tior” bak. Överraskade fyra var Henning Solberg som verkar gå en ny vår till mötes. Lika överraskande men i andra ändan så att säga slutade Mads Östberg i Cittran med tionde tid, hela 5,1 sekund efter Kubica…

*
Dags för Sardinien-tipset.
1. Jari-Matti Latvala Polo
2. Mikko Hirvonen Ford
3. Thierry Neuville Hyundai
4. Kris Meeke Citroén
5. Andreas Mikkelsen Polo
Garderar med Mads Östberg som jag tror kan bli allt från tia till vinnare av ”round four” i WRC-kalendern 2014…

*
Häromdagen berömde jag Webb-tvsändningarna från South Swedish Rally och får nu medhåll av Kris Meeke som menar att det är just så här det ska gå till för att få fart på rallyintresset i stugorna. Nu var det inte så att Meeke satt med datorn och kollade på Stoffe Nilsson och Jocke Grahn i lördags, utan han menar i stort,  att just så här ska det gå till.
Mekke säger i en intervju att WRC och andra rallyarrangörer skulle sluta fokusera så mycket på tv och istället satsa mer på webbmedia som är betydligt billigare och enklare att få ekonomi på.
Förr kollade vi på rally i tv:n men utvecklingen har gått förbi och nu är det webben som gäller. Att kunna sitta hemma och välja vilken ”on-board camera” du vill följa på en speciellt spektakulär sträcka är mycket häftigare än att se en enda sträcka på tv!
Meeke är också kritisk till allt snack om ”shoot out” sträckor och andra förnyelsegrejor i WRC.
Ungefär som att sätta plåster på ett brutet ben. Vi behöver förändra i sporten, men det finns ingen anledning att bryta sönder rally från ursprunget…

*
I går kom ”slutinstruktionen” till nästa helgs Färs & Frosta Specialen i Eslövs MK:s regi. Inget konstigt med detta mer än ett lite tunt startfält, bara 41 bilar anmälda. Men en sak reagerade jag och flera med mig, arrangören bryter mot det uppsatta DM-reglementet vad gäller startordningen. I år klubbades att bilklasserna alltid skulle ”samköras”. Alltså startar alla VOC:are tillsammans, alla D1-bilar ihop och så vidare men nu har Eslöv gjort en ”Svedala” och kopierat fjolårets startordning. En viss skillnad dock, Svedala rättade till felet innan startnummerna skickades ut. Men trots att Eslövsborna tydligen gjorts uppmärksam på felet har det inte ändrats när startlistan nu skickas ut. BloggRobin2SSR-Rookien Robin Svensson har startnummer 1 på sin VOC:are medan Black Beauty och Roland har nummer 31. Om DM-reglerna istället följts skulle där suttit nummer 16 på ”den svarte”. Nu vet jag inte riktigt hur detta ska hanteras, men ett minimikrav för såväl tävlande som arrangörer menar jag, måste vara att uppsatta regler följs…

*
Följer efterspelet till tragedin i Jim Clark Rally och där nu brittisk tabloidpress frossar i eländet. Något som fått till följd att varken myndigheter eller arrangörer längre svarar på frågor om dödsolyckan utan hänvisar till den pågående utredningen. Nu behöver man inte gå utan information om händelsen, för de fantastiska ”sociala medierna” förser villigt alla ”frossare” med mer och mer snaskiga detaljer om olyckan. Detaljer som ingen har koll på om de är sanna eller rena lögner, men när det gäller ”sociala medier” spelar detta mindre roll, bara ut med det…
Fick ett tips om en bildserie från olyckstillfället och efter att tagit del av denna har jag en tämligen klar bild av olyckan. Sträckan var välkänd, en mycket smal och gropig typisk skotsk asfalterad byväg. Där olyckan inträffade passerade bilarna över en liten bro och sträckan gick lite nere som i en gryta med höga vallar på båda sidor. Olycksbilen, som inte var en Fiesta utan en R2-Citroén kommer i cirka nittio kilometer och hoppar över bron så att alla fyra hjulen lättar. Landar sedan lite snett och börjar wobbla mellan vallarna innan den slutligen, knappt hundra meter senare åker av till höger och träffar de omkomna. Det är alltså spikrak väg där olyckan sker och så mycket kan jag säga, jag skulle aldrig vågat sitta ner där de olyckliga nu placerat sig. En välkänd brittisk rallyfotograf kommenterade.
– Inte ens för 1000 pund skulle jag placerat mig där för att få en bra bild, alldeles för farligt!
Det jag såg på bilderna bekräftade också mina misstankar, olyckan var en typisk ”asfaltsavåkning”. Det vill säga, det är omöjligt att ens försöka förutsäga var en bil ska hamna när den väl kommit ur kontroll. På grus däremot är det oftare lite lättare att följa naturlagarna och med detta får jag ytterligare bränsle till att SBF:s beslut om att inte tillåta renodlade asfaltrally här hemma är ett helt rätt beslut!

*
Ingen fred i sikte, är väl en hygglig sammanfattning i kriget VOC Mekonomen Rally och Rallyutskottet. VOC-General Roger Fransson skriver (lite uppgivet kan jag tycka) i VOC:s Gästbok och uppmanar ”sina VOC-kompisar” till att inte ställa upp i de tävlingar som inte bjuder in VOC Mekonomen Rally som klass. Roger skriver:
Angående VOC Mekonomen Rally och Gr F…
Som ni vet så har jag återigen hyst förhoppningar att få ett slut på den här mardrömmen. Hoppades att förbundet skulle gå oss till mötes på den enda kvarvarande punkten: Att vi ska bli inbjudna som vår egen klass på vårt egna reglemente.
Kort sammanfattning: Nej, inte den här gången heller! Det redan publicerade Officiella Meddelandet från den 22 maj ligger fast.
Detta Officiella Meddelande strider såväl mot rallys regelverk som mot grundläggande idrottsliga principer. Man KAN INTE tävla/kontrollera en bil i en klass på en annan klass reglemente. Men, det anser vårt RU att man kan, och man anser inte att detta strider mot vare sig regelverk eller idrottsliga principer.
Det som kommer att hända nu är att vi hänskjuter frågan till juridiska kommitén för tolkning eftersom att vi helt uppenbart har olika tolkningar såväl av regelverk som av idrottsliga principer och innebörden vår sanktion/avtal.
Fortsätt visa vad ni tycker. Vill ni ha VOC kvar så starta inte i tävlingar som inte bjuder in oss.
/ VOC Mekonomen Rally – Roger”.
Får lite mejl från ”båda” sidor i den här konflikten och inte blir det lättare att välja sida efter all ”of the record” information jag får. Men så mycket är helt klart, båda sidor kan inte både tala sanning och samtidigt ljuga som en häst travar?

*
Ett helgtips, stick ut till Ripa och titta på Folkrace när Kristianstads Folkraceklubb arrangerar sin ”2-dagars tävling” som ett led i klubbens 30-års jubileum. Nu är jag ingen riktigt stor ”folkräjsare” men till och med jag tänker styra Subarun mot Ripa imorgon. Tävlingarna drar igång klockan 10.00 både fredag och lördag.

 

2 svar på “Kubica snabbast i WRC-nerskakningen men vinner inte, ”gör om gör rätt” i RS-DM och VOC-bojkott Folkrace i Ripa!

  1. När man tittar på ”tuben” filmer från asfalt tävlingar från Frankrike , Italien osv, så ser man att det är omöjligt att veta var och när en bil åker av vägen. Det vinglar och far en bra bit innan det går utanför vägen .

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *