Kubica hoppas på topp-sex i WRC-debuten, Ryds MK testar nytt och höjer säkerheten, Leif N. kör Kadett, igen!
En placering bland de sex bästa är fullt möjlig menar nykorade WRC2-vinnaren Robert Kubica och syftar då så klart på stundande WRC-debuten för polacken i Rally Wales GB. Inget talar väl heller egentligen emot mer än detaljen att rallyt är ett av de allra tuffaste i WRC-kalendern. Ett rally där ”lack of experience” blir ett klart handikapp för ”racerföraren”. En sak är att åka på spansk asfalt eller finsk snabb grusväg, en helt annan sak är att treva sig fram på dimmiga ”fårstigar” medan regnet vräker ner alternativt snöflingorna yr och underlaget består av lera kombinerat med knytnävsstora stenar. ”RAC-Rallyt” är en tävling där agnarna skiljs från vetet som man sa förr. Frågan blir om Kubica är vete eller…
Kubica är också medveten om hur tufft det blir, taktiken verkar också i mina ögon klok.
– Jag ska hålla mig väldigt lugn, konstaterar han.
– Tror inte rallyt och resultatet där kommer att ha någon avgörande del för säsongen nästa år. Detta är en chans för mig att kära känna en ny bil och nya sträckor.
Några tester mer än de i början av tävlingsveckan den 14-17 november är inte inplanerade för Citroén-teamet. Såg förresten en film i dag på Thierry Neuville som plågade en Fiesta på M-Sports egen väg utanför Cumbria. Verkade som belgaren är åksugen att döma av tempot…
*
Snackade igår med driftige och äkta rallyhjälten Roger Rooth, mannen bakom Bilsport Rallycup och drivande i Vilda Ryd Racet. Han berättade då att han mer eller mindre förklarat krig mot såväl ”skrotgamar” som olyckor/avåkningar i rallyskogen. Till ”onotade” Vilda Ryd Racet den 9 november har Roger fått dispens från Rallyutskottet att förändra såväl pilning, varningar och hur Roadbooken i rally ska se ut. Roger förklarar.
– Tanken är att utjämna skillnaderna i onotade tävlingar mellan förare med vägkännedom mot de som tävlar på okänd mark. Dessutom att höja säkerheten och förhoppningsvis slippa ”parkeringsplatser” för rallybilar ute i skogen!
På Ryds MK:s hemsida skriver Roger så här : Efter alla diskussioner om säkerheten i Rally som varit under året med ändringarna i säkerhetsreglementet så kommer det i Vilda Ryd Racet göras ett test med en mer utförlig roadbook där samtliga kända avåkarställe finns angivna. Skisserna är ritade så nära exakt som det är möjligt att göra plus att det finns en text till höger om skissen som (bilden) kartläsaren kan läsa upp för föraren. Tanken är att det ska finnas mer information för föraren att få. Utöver detta kommer inte varningsskyltarna som är placerade vid det varnade stället vara som brukligt enligt regelboken, alltså stå exakt vid det varnade stället. Istället är de konsekvent placerade tjugo meter innan det aktuella stället som det varnas för i roadbooken. Detta för att man ska få varningen lite tidigare istället för ”när det redan är för sent”.”.
Frågar Roger varför han tänkt till i ”nya” banor? Ordet ”nya” är något som av många rallyintresserade är snudd på ”skällsord”.
– Något jag funderat på länge, istället för att bara gnälla så måste vi våga prova nya grejor, menar Roger.
– Detta är ett försök att höja säkerhetsnivån, slippa att ha skrotade bilar på kända ”avåkarställe” och att utjämna skillnaden mellan hemmaförare mot övriga startfältet.
Som bonus hoppas också Roger att ”nytänket” ska locka förare som inte är så förtjusta i att åka utan noter. Hur detta kommer att slå ut hoppas han få besked på nästa lördag. Att det är ett test menar Roger är viktigt.
– Hoppas så klart att det slår väl ut och att vi slipper ”onödiga” avåkning på kända ställen. Som arangör vill man allra helst ha hela startfältet tillbaka till mål, så enkelt är det.
En grupp som säkerligen inte blir så förtjusta i ”testet” är den lilla del av rallypubliken som är ute i skogen för att kolla avåkningar och skrotade bilar. Något som Roger kan leva med.
– Den gruppen struntar jag totalt i, det är inte för dom vi arrangerar rally!
*
I dagsläget har Vilda Ryd Racet strax över fyrtio anmälda och fler hoppas Roger så klart på.
– Runt hundra är min förhoppning…
Kollade lite på anmälningslistan och noterade, för första gången för mig i alla fall att två förare anmält sig i Grupp F RWD istället för VOC. Den ene av de här två är samma Dan Järbyn som genom rallyutskottet ansvarar för det nya ”Grupp F reglementet”. I C-klassen är det dock enbart ”VOC-bilar” anmälda!
*
En riktigt comeback svarar en av södra Sveriges största rallyprofiler för, Hässleholms Leif Nilsson. I Ryd ska han sätta sig bakom ratten på klubbkompisen Mikael Rosenbergs (bilden) välgående Opel Kadett GT/E. När jag träffade Leif fick jag erkänna min blotta i minnesbanken, kunde inte dra mig till minnes att han någon gång kört en liknande Kadett? Glömmer inte den första blåmetalic-lackade Rally Kadetten som följdes av en tegelfärgad Ascona A. En bil som brukades både till rally och rallycross i mitten av sjuttiotalet, men sedan fram till Ascona B:n i början på åttio är det tomt.
– Efter Asconan hade jag ett uppehåll på ett drygt år innan brorsan John och jag köpte en gammal Rally Kadett ihop.
John fortsatte själv med en Ascona A och när han med den bilen ”körde över ” Bo-Göran Fredins strandade GT/E blev detta början till comeback för Leif.
– Köpte Kadetten på rot ute i skogen när vi bärgade brorsans Ascona, riktade och målade den gul och vit som alla andra, berättar Leif och fyller därmed igen minnesluckan.
I Ryd är det dock en engångshändelse, hoppas Leif.
– Vågar inte lova något kanske blir man så tänd att det är dags för en ny vända…
*
Flitige bloggläsaren Anders Olsson, Söderhamn nappade på min tanke kring finansieringen av Rally Sweden och skriver: Hej. Kom på en sponsor till Svenska Rallyt. Åke Persson och Monitor Industriutveckling har ju rätt tjock plånbok. Och ett motor intresse, han kanske vill synas i rutan, nämn nått om det 🙂
Tack som vanligt för dina texter, alltid nått intressant hos dig.
Bifogar en bild på en gammal hjälte jag aldrig skulle ha sålt. Den glada
kartläsaren heter Pär Näslund.”
Tänk så länge det är sedan man såg en ”standard B-Kadett” in action. Minns som igår när Bror Danielsson, Thord Möller och Björn Zielsdorf satte djupa svårläkta ärr i min då ”Saab-fixerade” hjärna. Detta sedan man åkt ifrån Saabarna i SM så det stod härliga till. Då var det varken kul eller rättvist, nu är jag inte riktigt lika säker på mitt fördömande…
Hej Tommy!
Jag och Ulfva var medbjudna hos Guarps Racing när dom hade sin ”tura” för ett par veckor sedan. Vi åt o drack gott och hade mycket trevligt. Leif Nilsson var också med, en mycket sympatisk o trevlig kille. Micke lyckades övertala Leif om att köra Mickes bil i Ryd med ägaren som kartläsare. Jag erbjöd mig att sköta servicen, och det förtroendet fick jag. Det ska bli mycket roligt att va med i ett Team där en sån legend som Leif är förare. Rally är fantastiskt!
Ha det bra från Team Återfall
Hej.
Håller med om allt och visst blir det kul att skruva på en Opel!