Snart timmen ”T” för Rally Sweden och WRC, SBF bekräftar Rally-SM bryt och Servins hemliga projekt avslöjat!

Nu börjar WRC-tumskruvarna att dras åt än hårdare för Svenska Rallyt AB och innan torsdag måste vd Glenn Olsson ha hittat någon penningstark villig huvudsponsor. Om inte, är risken stor att Sveriges största årliga VM-arrangemang hamnar i Ryssland. Hur kul låter det på en skala…
Till Värmlands Folkblad säger vd Olsson.
– Jag kan bara hålla tummarna för att något löser sig inom ett par dagar.
Huvudspåret för rallyledningen är att sälja ett huvudsponsorpaket med bland annat rättigheten till namnet, själv skulle jag t.ex kunna tänka mig ”Volvo Rally Sweden”. Vårt en gång så stolta svenska märke behöver verkligen tvätta bort den suspekta, ”seglingstämpeln” man dragits med i flera år. Hur mycket passar ”Volvo Ocean Race” ihop med ett bilmärke, jag bara undrar?
Två huvudspår jobbar man med avslöjar Glenn Olsson för VF.
Det är företag som verkar på den internationella marknaden och som har intresse och resurser. Det finns en seriös inramning kring båda spåren.
– Sedan har vi fler kontakter igång, men där är vi inte lika långt gångna, ska vi hinna bli klara inom ett par dagar är det de här två det handlar om.
I mina ögon stämmer detta väl med mitt Volvotips…
BloggSvenskaI fjol gav sig Red Bull in i Värmland (sätter in en Red Bull-sponsrad WRC-Polo mest för att reta ”Vi som inte gillar Latvala gänget” ytterligare ett snäpp!) och började samarbeta med rallyt i form av en skotershow på Färjestads Travbana. Något som föll väl ut och nu verkar ”den röe tjuren” villig att pytsa in lite mer stålar om man får tro Ohlsson. Kanske t.o.m så mycket att det blir dom som ”räddar” rallyt kvar i Sverige?

*
I dag kom Svenska Bilsportförbundets officiella meddelande att samarbetet med SIMAB är avbrutet. SBF skriver (texten är kortad då det mesta redan är känt): ” Redan under helgen skickade företaget Sport in motion Sweden AB in sin begäran om att häva avtalet med Svenska Bilsportförbundet.
– Det stämmer. Vi har under en kort tid fört en dialog med SIMAB och vi emottog deras önskan om att häva avtalet under lördagen, säger Svenska Bilsportförbundets general sekreterare, Thomas Jansson.
– Det är naturligtvis olyckligt att en promotor inte vill fortsätta driva serien. Rent juridiskt kommer beslutet att fattas i nästa vecka då rallyutskottet håller ett extra möte med anledning av detta, avslutar Jansson.”.
Rallyutskottets ordförande Magnus Månsson fortsätter. ”För oss i utskottet är det nu högsta prioritet att hitta en lösning på hur vi ska organisera oss för det kommande året för att SM-serien ska fortsätta vara en serie med hög kvalité. SIMAB har lyft serien under de två år de har arbetat med den och det måste vi ta tillvara.”.
Man avslutar med, ” I fredags träffade rallyutskottet SM-arrangörerna för 2014. Arrangörer och utskott kom där överens om att genomföra SM tillsammans under nästa säsong.

– Det var ett bra möte och de tankar och idéer som väcktes under mötet kommer vi att arbeta vidare med. Det viktiga nu är att vi kan färdigställa alla avtal med kommande arrangörer gällande olika rättigheter och utveckling av SM-serien i rally, avslutar Månsson.”.
”So far so good” som engelsmannen säger. Nu måste också alla inblandad spänna musklerna och verkligen visa att Rally-SM också är ” juvelens krona i svenska bilsport” och att det inte bara är tomt prat…

*
Förresten, ingen på SBF har ringt tillbaka för att informera vad som händer med Sprint-SM i Borås. Still waiting…

*
Det har en längre tid ryktats att svårt ”Volvoinfekterade” Lars Servin har något nytt projekt på gång. Mycket hemlighetsmakeri har omgärdat det hela och imiterade källor har spekulerat i både Opel och Ford som en av ingredienserna i projektet. Tämligen välkänt är att Servin haft flera Oplar i sin ungdomsdagar, vad gäller Ford är det dock mer diffust. Oomtvistat körde hans äldre bror Kjell omkring med en silverfärgad Ford Taunus 20M Coupé i början på sjuttiotalet och där har säkert Lars tillbringat mycket tid, förhoppningsvis då i en bakvänd barnstol.
I går kom då kanske lösningen på gåtan vad gäller Servins projekt och av en ren händelse snubblade jag på hemlighetsmakeriet när Subarun skulle in på service. Bakom KIA/Mazda/Subaru verkstaden hittade jag en Ford Mondeo (silverfärgad precis som storebrors Taunus, ingen tillfällighet) och jag förstod vid en snabb blick direkt vad Mr President höll på med. BloggTräd2Han skulle bygga en ”Woodie” av en Ford Mondeo men uppenbarligen gick något snett. Visar en bild på hur en ”riktig” Woodie ser ut med sina träinläggningar på sidorna och en på ”projektet”.BloggTräd Servin däremot hade uppenbarligen inte läst läxan utan ville ha trä på ovansidan. Lars, gör om gör rätt!

*
I dag kom jag in i en av hemkommunens mindre byar (preciserar inte närmare på grund av rädsla för repressalier då jag känner bofast befolkning  där) där byinvånarna var uppenbart stolta över att ha fått samma hastighetsgränser 40 km/t som inne i ”människobyn”. Nåväl infarten till byn var spikrak och från de lagstadgade 70km/ som gäller utanför denna himmelska boning, gled jag lugnt ner mot de extremt säkerhetshöjande 40 km/t. Långt fram vid vägkanten såg jag några människor kompletterat med hundar och plötsligt började en som jag trodde, ”urinnevånare” att vifta för fullt med armarna. Totalt okunnig vad som menades med viftsignalerna var jag tvungen att stanna och fråga vad som stod på. ”Urinnevånaren” påpekade högljutt dessutom på uppenbar stockholmsdialekt.
Vi har fyrtio här precis som inne i Hörby!
-Okej, svarade jag.
– Då får jag göra ett nytt försök och öka från de trettio jag höll när du började vifta. Visste inte att fyrtio var en minimigräns?
Märkligt nog blev den ”stockholmsbrytande” urinnevånaren irriterad över detta och gick upp i falsett.
– Du höll för f-n minst sjuttio!
Lugn nu, sjuttio höll jag på landsvägen och metrarna strax efter 40-skyltarna kanske jag nuddade femtiostrecket. Därefter sjönk farten ännu mer så vad är problemet, undrade jag.
Problemet är att du och andra idioter kör som dårar genom vår by, menade denna ”ödmjuke” och ”sympatiske” vän av ordning.
Tror inte vi kommer mycket längre i vår diskussion, konstaterade jag mycket vänligt dessutom. Innan jag drog upp rutan kunde jag dock inte undslippa mig.
Blir du arbetslös kan du med din unika förmåga alltid söka jobb hos polisen som mänsklig hastighetskontrollant!
Måste säga att hundarna utgjorde de både  trevligaste och smartaste i gänget. ”Voffor gör dom på dette viset”?

*
Glömde igår att kommentera SVT och deras ambitiösa satsning på WRC. Ingen kan väl påstå att man lägger sändningarna på ”prime time” precis. Söndagskväll klockan 23.15 började den en timme långa sändningen för att sedan repriseras mitt på dagen på måndagen. Hur många rallynördar har möjlighet att följa de sändningarna tror bestämmarna i Stockholm?

*
Lovade igår att det i dagens Kristianstadsbladet skulle finnas en artikel om Snapphanerallyt/SSR och Rally-SM. Lovade för mycket, på tok för många bollar i luften för att detta skulle få plats på sportsidorna. Håller tummarna för publicering onsdag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *