Kubica hoppar rally Sweden, Anders/Miriam leder Rally Hadeland, Tom Opel-testar och så ”Motorlistan” på begäran!

Jag är ledsen över att behöva berätta att det inte blir någon start i Rally Sweden för mig!
Orden kommer från Robert Kubica och känns inte som direkt som en blixt från klar himmel. Polacken var en av de allra sista att anmäla sig och redan innan han gjorde detta, förklarade han att Rally Monte Carlo troligen blev hans enda WRC-tävling 2016. Som bekant tog premiären där slut redan på SS3 efter kontakt med ett dumt placerat alpträd. Nu pekar mycket på att rallykarriären tar time out och att det blir racing för Kubica framöver. Ryktena säger att han ska ha en ratt i DTM när han så önskar. BloggKajtoDärmed kan nu hans sponsor polska oljebolaget Lotos lägga allt krut på Kajetan Kajetanowicz där han med en ny R5-Fiesta ska försvara ERC-guldet från 2015 (bilden).

*

31 ROKLAND Steve BARTH Patrik Peugeot 208 VTi R2 ambiance during the 2015 European Rally Championship ERC Estonia Rally, from July 17th to 20th 2015 at Tallinn, Estonia. Photo Gregory Lenormand / DPPI

När ERC-premiären Rally Liepaja fick kasta in handduken på grund av mildvädret öppnade detta i sin tur upp för mer bilar till Norska Mästerskaps-tävlingen Rally Finnskogen som körs samma helg den 5-6 februari. Snabbaste 2WD i första deltävlingen Rally Sigdal, Steve Røkland berättar nu att han tar ett nytt tag med sina landsmän på riktiga hemmavägar runt Kongsvinger och kör Finnskogen. Dock utan Patrik Barth som väljer att ladda för Rally Sweden där han ska lotsa rallycross-esset Johan Kristoffersson på de värmländska och norska sträckorna och då tar Finnskogen som uppvärmning.
I og med at Patrik skal lose Joahn gjennom Rally Sweden om to uker er det viktig at de får så mye tid som mulig sammen i bilen før ”Svenske Rally” så de milene de får sammen på Finnskogen kan være gull verdt, derfor tar jeg med meg en annen kartleser i dette løpet, säger Steve.
Det er alltid gøy å kjøre på hjemmebane og jeg skal selvfølgelig prøve å vinne, det faktum at det ikke ble løp i Latvia gjør jo at jeg nå får muligheten til å få med meg et løp til i NM!

*
BloggGröndalEn annan uppvärmning för Rally Sweden är helgens Rally Hadeland där det bjuds på sex korta sträckor. Efter att tre av dessa är körda leder Anders Gröndal och Miriam Walfridsson med nya R5-Fiestan med 40 sekunder före Subaruåkaren Geir Helge Frøslid och tre sekunder efter är Erik Offerdal, även han med Subaru. Bästa 2WD är Sindre Furuseth med Renault Twingo R2. Bäste svensk är Johan Kristoffersson/Patrik Barth på sjunde plats den här gången med Mitsubishi EVO IX.

*
I finska mästerskapstävlingen Arctic Rally leder Jarkko Nikkara med en Mitsubishi minuten före R5-Peugeot-åkaren Juha Salo, då är sju av de tio sträckorna genomförda. Svinkallt är det i Rovaniemi-trakten och en som fick erfara detta var Rally Sweden aktuelle Yazeed Al-Rajhi vars R5-Fiesta stannade nästan direkt på första sträckan.BloggSnö Än värre gick det för påtänkta Toyota-föraren Takamoto Katsuta som fick ägna sig åt stärkande snöskottning på SS3 (bilden). BloggFiestaAtt en R2-Fiesta är mjukare än en hårdfrusen ”snow bank” fick hemmaföraren Jarno Saari hårdhänt besked om…

*
BloggtomI dag är en stor dag för Tom Kristensson och Timmy Berntsson som nu definitivt lämnat ”Volvo-träsket” och satt sig i Emil Bergkvists gamla vinnare, Opel Adam LIP AX 40. På vägar kring Gutersloh får nu Tom chansen att köra rally för första gången med en modern bil. Dessutom fick jag i går höra att det inte alls är den här Opeln som Tom och Timmy ska använda i kommande ADAC Opel Adam Cup. Audex-teamet sätter istället en splitter ny bil i händerna på SMK Hörby-talangen.

*
Har fått återkoppling på gårdagens puff för Motorlördag i Kristianstadsbladet där man gärna vill ta del av min ”Motorlistan”. Så var så goda här kommer den.
Emil Bergkvist. I onsdags gick Junior-EM vinnaren ut och berättade att den planerade starten i Rally Swedens WRC2-klass var i stor fara. Det saknades runt 300 000 kronor för att få till starten med belgiska teamet J-Motorsports Ds3 Citroën. Något som i förlängningen skulle ge Emil och kartläsare Jocke Sjöberg ytterligare fem WRC2-starter under året och därmed en rejäl chans att slåss om VM-segern.
Emil och Jocke vädjade om ekonomiskt bistånd från ”Rally-Sverige” som också ställde upp. På de fem dagar som återstod innan anmälan stängde lyckades man att få ihop pengarna och en given publikfavorit finns nu på plats i Värmland om två veckor.

Daniel Vebster. I förra veckan fick kartingtalangen från Knislinge klart med fabrikskontrakt för 2016 med Kosmic Racing och JP Racing. Därmed kan Daniel se framemot ett hektiskt år med tävlingar i både VM och EM samt hela Tyska mästerskapet.
Målsättningen är att detta hans andra år i internationell konkurrens ska etablera sig i världseliten. Ingen kan komma och säga utan att förarna från Kristianstad Karting Klubb är heta.

Sebastien Ogiér. Då började WRC-året som det gamla slutade med den franska segermaskinen i Volkswagen WRC-Polon som vinnare. I Rally Monte Carlo hade trefaldige VM-vinnare Ogier till att börja med lite bry med Citroëns Kris Meeke men efter att han åkt av och skadat växellådan var det Ogiër hela vägen fram till priset ur Prins Alberts hand.

Motorstopp. I måndags var det dags för svensk idrotts stora gala och som vanligt lyste motorsporten med sin frånvaro. Ingen kan väl egentligen dra sig till minnes något anat motoranknutet till den här galan än gången när Robert Gustavsson gjorde sin ”Tony Rickardsson”. Så klart ett rejält underkännande av juryn som utser kandidater till de olika priskategorierna.
I år struntade man i att Felix Rosenquist körde hem Europa Mästerskapet i stentuffa Formel 3 och som kronan på verket vann Macaus GP. Att Emil Bergkvists EM-seger, Marcus Erikssons första säsong i Formel 1 med poäng dessutom och Mattias Ekströms tredje plats i DTM inte ens finns med i Pops & Co minnesbank är i sammanhanget helt naturligt.
Än en gång kan man konstatera att det kompakta motståndet från ”motorsporthatarna” är lika massivt som tidigare år. När ska någon lyckas hitta den lilla öppning som kunde ge motorsport den uppmärksamhet som de faktiskt förtjänar?

*
I dagens Kvällsposten läser jag att polisen i Kronoberg stoppade sina kollegor i insatsstyrkan vid en hastighetskontroll på väg från Växjö till Malmö i samband med terroristattacken i Paris. Styrkan var på väg till Malmö då där den aktuella dagen saknades resurser, lite av skarpt läge i mina ögon. Dock inget som imponerade på den småländska polisen som skrev ut böter för hastighetsöverträdelse med 21,9 kilometer på 100-väg. Bara i Sverige

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *