Kruse kör Polo R5 för ”Dörr-teamet”, Julia T. ny hos GNM, Standard-åkarna kritiska till ”nya” SM-reglerna, Mikkelsen kan hamna hos M-Sport medan Greensmith går och rösta på Marcus!

SM-pusslet börjar bli mer eller mindre komplett åtminstone vad gäller de lite tyngre namnen. När det i anmälningslistan till Rally Lima dök upp anmälan från hårdsatsande GK Door Team med ”100 procent värmlänning” som förare och ”Icke värmlänning” på raden för kartläsare, gick mina tankar direkt till SVT:s rallyorakel Jonas Kruse. Med rötter i Grums och med småländskan Nellie Karlsson som notläsare och för 2023 ingen plats hos Team Nybe, så tyckte jag att allt stämde vilket också bekräftades i går.

Foto: GK Door team Sweden

 Jag är snart fit for fight både fysiskt och psykiskt, dessutom är jag åksugen, riktigt motiverad med det nya teamet och upplägget i en konkurrenskraftig bil, förklarar  56-årige Kruse.

Under hösten drabbades Jonas av en tumör i näsan vilket nu är åtgärdat och med detta har rallysuget kommit tillbaka och nästa år blir det en av teamet tre VW Polo R5 som ska användas i SM. I år körde han en av Nybes R5-Skodor vilket nu är historia förklarar Jonas.

Men så kom problemen med näsan och vi var inte heller överens inom teamet. Plötsligt rann allt ut i sanden, egentligen utan att jag vet varför…

Då hade Jonas visat att han fortfarande hade mycket ogjort branschen. 

Jag hängde med bra, låg totaltvåa i South Swedish Rally efter första etappen och kom sexa. Medan det i Rally Arvika (bilden) blev en sjundeplats.

Foto: Lollo

Polon kommer Jonas och Nellie dela med Micael Jakobsson som ska åka SM-serien på Asfalt även då med Nellie i högerstolen. En Polo-ratt saknar fortfarande händer, men om mina källor har rätt så kommer dessa händer att tillhöra en riktigt het SM-utmanare vilken lär avslöjas inom kort. Övrig i GK Door Team Sweden är Christoffer ”Chribbe” Haglund, Tim Liljegren, Patrik Hallberg, Micael Jakobsson och Christer Hedlund.

Det riktigt roliga med teamet är satsningen på junioren Patrik Hallberg som tar steget från crosskart till rally, tillägger Kruse.

*

När svenske mästaren PG Andersson flyttade från GN Motorsport till lika skånska Team Skåab blev där en Ford Fiesta Rally2 ledig men som inte lär vara ledig speciellt många dagar till. Även här är det ett snabbt och välkänt ansikte som mina källor hävdar tar plats i ”PG:s bil” och kanske är det detta som GNM aviserar att avslöja i morgon vid 17-tiden? Idag släppte man en annan kul nyhet och det var att SMK Hörbys co-driver-talang Julia Thulin anställts i Åhuskärr som ”Team Koordinator”.

Foto: GN Motorsport

Vi är glada att kunna välkomna Julia som många säkert känner då hon tävlar på hög nivå som co-driver både nationellt och internationellt, förklarar teamchef Staffan Andersson.

Jag ser Julia som en tillgång att kunna ge support för framtida förare men även för GN Motorsports utveckling. Med hennes erfarenheter och bakgrund inom rallyt ser jag att vi kan komma långt tillsammans!

Julias vardagliga arbetsuppgifter kommer bestå av att koordinera teamets olika rallyäventyr och vara support för de tävlande.

Att jag får möjlighet att kombinera denna tjänst parallellt med mitt eget tävlande betyder mycket, menar en nöjd ”Årets Co-driver” och lägger till.

– Jag är tacksam och ser detta som en utmaning som jag är mer än redo att anta. 

Första uppdraget blir i Arctic Rally där hon åker med Mille Johansson men samtidigt även ska hålla koll på GNM:s eget hopp Adam Grahn/Marcus Sundh.

*

Gårdagens ”nyhet” att RF kräver minst tio deltagare i en SM-klass för att det ska delas ut medaljer, slog ner som en liten bomb hos Standard-åkarna. Själv fick jag flera samtal, mail och messenger-meddelande i saken och där alla var mer eller mindre kritiska till att komma med detta besked en dryg månad före premiären i Lima. En naturlig reaktion då man i klassen bara är sex anmälda dit och den siffran har stått stilla i flera dagar. Sex bilar skulle då inte ge några SM-poäng alls  och då menar de som hört av sig, finns ingen anledning att köra seriens dyraste tävling. För sörlänningar dyraste, då detta troligen blir enda tillfället att kunna använda vinterdäcken.

Foto: KN Rallyfoto

Lite ”Moment 22” över det hela då kanske vintersugna Standard-ekipage inte anmäler sig för att det är för få för SM-poäng, när det i själva verket är det motsatta som krävs. Nu har det dessutom aviserats att Standard även ingår i Junior-SM som 2023 bara är en enda klass.

Detta innebär att samtliga 2WD klasser är öppna för JSM och tävlar i samma klass, förklarar promotorn SRM.

Om jag förstår rätt så kan det ändå bli J-SM-poäng för Standard-förare då dessa räknas på totala antalet juniorer. Enda och bästa möjligheten att få SM-status på Standard och Internationella 2WD är självklart att fler anmäler sig. Nog måste där finnas fyra med Grupp F-bilar i landet som kan tänkas vara med och slåss om SM-medaljer…

Om denna nyhet är lite tveksam så är den andra värd att applåderas, den att arrangörerna har bestämt att det inte finns möjlighet att efteranmäla sig.

Detta är för att få fler tävlande att verkligen anmäla sig i tid och som arrangör enklare kunna jobba och planera sin tävling. För den tävlande som har anmält sig, men som får problem är det bara till att avanmäla sig precis som tidigare, förtydligar SRM.

Efteranmälan är ett otyg enligt mig och som det inte finns någon riktig anledning för klubbar att acceptera, då det precis som SRM skriver är fritt att avanmäla sig. Ännu dummare än att efteranmäla, är när arrangören ”förlänger anmälan” i desperat hopp att få in ytterligare en eller två tävlande. Sådant tillför enbart problem för arrangören. Något jag missat är en incident på en av årets SM-tävlingar där en tävlande kört för fort inne på serviceplatsen. Nu förtydligas vad ”maxhastighet” här innebär. 

*

I går briserade ryktesfloran på allvar när plötsligt från flera olika håll Andreas Mikkelsen pekades ut som klar för M-Sport Ford. Till en början bara för Rally Monte Carlo och  Rally Sweden och därefter skulle nya beslut fattas. Om ryktet stämmer är jag väldigt glad för onekligen förtjänar Andreas ”a second chans” men samtidigt känns det som lite gungfly under fötterna. Inga av de som har tillång till den stängda listan över anmälda till Monte, har noterat någon norsk flagga där. Tre Puma Rally1 lär finnas och då för Ott Tänak, Pierre-Louis Loubet och så en tredje för Jourdan Serderidis. Kan så klart vara falsk larm med WRC-premiären för Andreas och att det istället blir i Umeå som han kanske sitter i en Puma?

Foto: Tommy Svensson

Faktiskt med Ford Focus WRC som Andreas inledde sin karriär 2006 i par med Dakaraktuelle Ola Fløene men det dröjde ända till 2008 innan det blev debut i Uddeholm Rally Sweden (bilden) med en femte plats i klassen

*

Efter åtta år hos M-Sport blev det igår klart att Gus Greensmith lämnar samarbetet med Dovenby Hall. Under de här åren har Gus kört det mesta som byggts hos M-Sport även om karriären började med en Nissan Micra. Men 2014 började Ford-eran med Fiesta R1 och så upp till WRC-klassen de tre senaste åren, en tid som nu är över.Foto: Tommy Svensson

En sorgens dag, konstaterar Malcolm Wilson som också poängterar.

Detta är dock inget slut eller ”goodbye”!

Fjärde platsen i Safari var årsbästa för Gus och svenske co-drivern Jonas Andersson, ändå är det mest bestående minnet krascher och tekniska problem med Puma #44. Nu lämnar han och enda dörren som är öppen är ”fjärde bilen” hos Toyota vilket då skulle ge honom och Jonas en mindre intensiv säsong än de två senaste åren. 

*

Glöm inte att rösta på Marcus Ericsson som mottagare av Jerringpriset för 2022. Antingen gör du  detta på Radiosportens egen sida eller på telefon: ”Marcus Ericsson, racing 099-906 03”.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *