Flodin sikar mot SM-guld i Polo R5, Mikkelsen dementerar M-Sport-rykten, ingen SM-ändring förrän tidigast 2024, SBF tar över Rally SM, vårdad klädsel krävs vid prisutdelning, Yaris Rally2 kommer tidigast 2024, Munster fick grekens budget, Opel-godis och Uppesittarkvällen på G!

En ”hemlighet” jag känt till ett bra tag är nu inte längre någon hemlighet, Patrik Flodin och Göran Bergsten ansluter till GK Door Team Sweden och kommer att köra en av teamets tre Polo R5.

Foto. JC Rallypics

Jag är grymt motiverad, säger 38-åringen från Ilsbo.

Därmed blir det byte från röd Volvo 940 som det blev SM-guld med till Polo som är jämförbar med den Skoda R5 som han och Göran tog till SM-seger 2019.

Nu är det allvar, den som tar SM-titeln 2023 kommer inte att få den serverad på något silverfat, utan det kommer att bli en kamp till sista specialsträckan, förklarar Flodin och fortsätter.

Foto: Tommy Svensson
Det här är en chans som är för bra att tacka nej till och jag känner att jag behöver den här utmaningen i ett riktigt getingbo.

Foto: Tommy Svensson

När Skodan såldes trodde Patrik att han skulle bli lite rallypensionär men hans kompisar ville annat och plötsligt stod 940:an och väntade.  

Att sladda med Volvon har en speciell plats i hjärtat, men suget efter en ny utmaning var lite starkare. Jag förstår att många Volvofans kommer att bli besvikna – men var inte oroliga, Volvon finns kvar och vi kommer lufta den under andra tävlingar istället, lovar Patrik.

Teamägare Christoffer Haglund är märkbart nöjd med att fått in Patrik i teamet och därmed är ännu en favorit till SM-guld klar.

– Det ska bli otroligt kul att få ha en så bra chaufför i vårat team!

*

En del att dementera/korrigera efter gårdagens Motorbloggen och börjar med Andreas Mikkelsen. Precis om jag antydde igår så var det i huvudsak spanska ryktet att norrmannen skulle var klar för två starter med Pumar M-Sport Ford,  helt grundlöst. Mikkelsen gick själv ut och dementerade plus att han även förklarade att 2023 fortfarande var oklart. De två senaste säsongerna har han varit Skoda och Toksports första namn men nu, med både nya WRC2-mästaren Emil Lindholm och Oliver Solberg i teamet är den positionen osäker. Ändå menar Mikkelsen, är ändå ett nytt år i WRC2 det som ligger närmast till hands.

För tillfället har jag inget fixat för 2023 och en start med Rally1-bil är knappast möjlig, förklarade han för wrc.com.

Min känsla är att han inte ens är säker på full säsong i WRC2 utan året kan kombineras med både tester och någon enstaka start. 

*

Nästa korrigering kommer genom Rallyutskottets Benny Cronert när han skingrar dimmorna kring SRM:s utspel med att det krävs tio startande för att dela ut SM-poäng 2023. Något sådan krav finns inte utan 2023 kommer regelmässigt att bli exakt som i år och Benny förklarar.

-I de sex Mästerskapsklasser som nämns i reglerna kommer det att delas ut SM-medaljer 2023. Sen får en utvärdering göras inför 2024 om deltagarantalet är lågt i någon av klasserna.

Foto: Kristian Lindberg

Är antalet startande lägre än 10 i en klass i en deltävling delas ett lägre antal poäng ut enligt reglernas nivå beroende på antalet startande. Men poäng delas ut!

Cronert förklarar vidare att det som är bestämt är bestämt och inte kan ändras förrän tidigast 2024 då man gör en ny bedömning. Med andra ord blir det SM-poäng i Lima även om färre än tio anmäler sig i klass Standard. Förhoppningsvis är nu saken slutdiskuterad och ”case closed”!

*

I går meddelade SBF något som varit en snackis SM-kuliserna under hela denna säsong, att man inte ger SRM nytt förtroende som promotor. Istället väljer förbundet att själv driva Rally-SM från 2024.

Vi vill verkligen tacka för det arbete som Svenska Rally Mästerskapen gjort under de här åren som körts och det engagemang de har för kommande säsong, men även för den öppna dialog som vi tillsammans haft, särskilt för rallyt framåt. Det har varit en viktig del för oss att ha den för att kunna förbereda förbundet för det här beslutet som nu tagits, säger Lars Jonsson, Svensk Bilsports Sportgrenskoordinator för bland annat Rally.

Foto: SBF

I år blir det SRM som ansvarar för mästerskapets tre grenar och med fortsatt stöd av förbundet. Att själva ta över är helt enligt förbundets strategi och där bland annat övertagandet av Rally Sweden är en del.

Våra tävlingar drivs professionellt, framåtsträvande och med stort hjärta. Vi behöver värna om kunskap och engagemang i våra föreningar och så långt det bara går ska vi ta tillvara våra medlemmars intressen, samtidigt som vi behåller ekonomiska vinningar kvar i bilsporten, säger Svensk Bilsports generalsekreterare Anna Nordkvist.

Foto: Tommy Svensson

Skilsmässan sker enligt pressmeddelandet i samförstånd och SRM:s ordförande Patrik Persson t.v förklarar. 

Vi klev in i uppdraget när pandemin kom och att arrangera Rally-SM under de förutsättningarna har varit en stor utmaning och något vi är väldigt stolt över att ha genomfört!

Därmed blir 2023 tack och farväl för SRM och då är målsättningen hög menar Patrik.

Nu ska vi se till att avsluta uppdraget på bästa sätt och med flaggan i topp!

Enligt nya ansvarige Lars Jonsson mer känd som ”Cykelhandlaren”  har flera olika aktörer förhört sig om att  ta över efter SRM men så blir det inte.

Det är många personer som vi har pratat med och som har väldigt bra tankar och idéer för hur ett Rally-SM ska genomföras och drivas. Dessa tankar tackar vi för och vi tar naturligtvis med oss dem när vi sätter oss ner för att titta på utvecklingen framåt för Rally-SM, avslutar Jonsson.

Nu är jag som bekant inte speciellt smart men helt uppriktig har jag aldrig fattat varför det behövs en promotor för Rally-SM? Förr sköttes SM-serierna av förbundet och dessutom på ett sätt som gjorde att statusen var hög och även utomlands nämndes Rally-SM med respekt. Men så en dag ansågs detta omodernt och SBF tog ett steg både bakåt och åt sidan för att ”släppa lös kreativa krafter” som skulle ”lyfta” mästerskapet mot vad man hoppades, himlens höjder. Med facit i hand så vet vi att så inte blev fallet och ingen skugga över de senaste aktörerna MAS och SRM men att kalla SM för succé är tämligen svårt som jag ser det…

*

Idag publicerade SRM reglerna för de båda Sprintserierna, Grus och Asfalt som i sin helhet finns att läsa på rallysm.se. Nytt är att bara sex däck/tävling får användas plus att de 22 första i varje klass (2WD/4WD) får SM-poäng. Vidare att Parc Fermé efter beslut från RU, inte längre kommer att vara obligatoriskt. Dessutom stormande applåder och visslingar från mig när man tar upp hur tävlande bör se ut vid efterföljande prisutdelning. SRM skriver ”Vid varje deltävlings prisutdelning ska den tävlande, som deltar i prisutdelningen, vara klädda i rena och välknäppta tävlingsoveraller eller rena, enhetliga och välknäppta teamkläder.”. Att detta ens ska behövas skrivas som regel är förvånade, men genom åren har man sett en bedrövlig klädkultur hos en del pristagare. Istället för att höja sin egen status likväl som samarbetspartners och hela mästerskapet, släntrar man upp på prispallen i kläder som bättre passar mörka nätter i rallygaraget… 

*

Att Toyota skulle komma in i Rally2-familjen med nya Yaris GR är det många som väntar på och så lär man få göra en bra stund till. Inte förrän 2024 räknar Jari-Matti Latvala med att kunna starta en Rally2-Yari och de tester som nu genomförs av Juho Hänninen och Mikko Heikkilä i Mellersta Finland är bara början av utvecklingen. Dock finns en ljusning då Takamoto Katsutas pappa Norihiko förväntas starta i Japanska Mästerskapet under andra halvan säsongen. Att japanerna skyndar långsamt är helt i linje med allt man företar sig. Att presentera en bil som inte omedelbart kan vinna är helt uteslutet, jobbet får ta den tid det tar…

*

Att Jourdan Serderidis har ”börsen i ordning” är ingen nyhet och är så här långt ensam om att ha köpt loss en Rally1-Puma från M-Sport. Planen för nästa år var att köra nio WRC-tävlingar med bilen men de planerna har ändrats. Enligt den belgiska tidningen La Derniere Heure har ”gentlemanföraren” minskat ner antalet för att istället lägga budgeten på att luxemburgaren i M-Sport, Greogire Munster får möjlighet att köra full säsong i WRC2.

Foto: Hyundai Motorsport

Inte nog med detta utan greken erbjuder dessutom Munster ett par starter med Puma Rally1 i slutet av säsongen. Mot detta hade knappast Hyundai något att sätta emot trots att pappa Bernhard använder i20 Rally2 i sitt eget hyrtem. 

*

Att jag är medlem i Svenska Opelklubben kommer väl inte som någon större överraskning. I går dök vår fina klubbtidning ”Opel Bladet” ner i brevlådan och bara fyra sidor in började rallyhjärtat klappa lite extra. Ett helt uppslag signerat Lars-Göran Andersson från ”Jämtrallyt” 1968. Det här året lockade rallyt bara 34 startande trots att det ingick som deltävling fem i SM. För dagens rallyfans så kan jag upplysa om att nästan halva startfältet 15-bilar kom från Rüsselsheim. 13 Rally Kadetter och två Opel Rekord men mot Björn Waldegårds Porsche 911 stod man sig slätt. Dock, på Topp-8 var där sex Opel förutom då Porschen och så en ”katt bland hermelinerna” en BMC Cooper S, Lille-Bror Nasenius slutade tvåa efter ”Walle” och så var det Lars-Ingvar Ytterbring som körde ”Kojan” till en fjärde palts. Ett uppslag som verkligen gav (h)julglädje och enda smolket i denna glädje var att en Volvo PV i bakgrunden i hop med en Morris Minor störde ”Opel-tavlan”

*

Om några minuter börjar det som många betecknar som årets Julhöjdpunkt, Rallyradions ”Uppesittarkväll”. Missa inte denna…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *