Korsika och Hörby i krock, Huttunen prisades, Nalles bil på Österlen, Jimmy E, på pallen direkt, Annie Seel åker i Opel i Tjeckien och larmet funkar!

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Monte Carlo (FRA) -  WRC 18/01/2017 to 22/01/2017 - PHOTO : @World
Bara att konstatera att det alltid är tufft att skriva Motorbloggen efter ett uppehåll, räcker med en dag för att mejlkorgen nästan sprängs av mer eller mindre viktig information. Med WRC och Tour de Corse kommande helg så ligger inte teamens mediaavdelningar på latsidan vad gäller nyheter plus inbjudningar till både det ena och det andra. Nu är där ju en bit mellan Hörby och Korsika så just den sista delen känns tämligen oväsentlig. Dessutom krockar tävlingen med vår egen RS-premiär i Hörby, Express-Specialen. Här var det något knas med anmälning via internet och när det summerades i torsdagskväll visade det sig att det blev nästan exakt lika många som 2016, eller 61 anmälda.

*

36 HUTTUNEN Jari  LINNAKETO Antti Opel Adam R2 Ambiance Portrait Colin McRae Trophy during the 2017 European Rally Championship ERC Azores rally,  from March 30  to April 1, at Ponta Delgada Portugal - Photo Jorge Cunha / DPPI
I

Bittert för Jari Huttunen som fick bryta när han nästan hade mållinjen i sikte på sista sträckan av ERC Azores Airlines Rallye. En drivaxel brast på hans R2 Opel Adam och då var han tvåa bakom Opel-kompisen och Junior-vinnaren Chris Ingram. Hans insats upptäcktes dock av ERC:s promotor som utsåg Huttunen till mottagare av Colin McRae ERC Flat Out Trophy.

*
Ger WRC en dags frist och går tillbaka till Simrishamnsmixen där det under söndagskvällen dök upp mer intressanta grejor som jag glömde i gårdagens inägg. Till exempel att Mercedes-diggaren från Gärsnäs, Nisse Schön tvingats till ett längre ralllyuppehåll på grund av en axelskada som han ådrog sig i samband med höstens storbrand i Simrishamn. Nisse som är frivillig brandman föll så olyckligt under räddningsarbetet att han ännu inte är återställd. Vad värre är att man nu ska göra om operationen och en ny lång konvalescens väntar. Bloggnisse
Nu är Nisse dock inte värre däran än att han kunnat hjälpa, i dubbel bemärkelse dessutom Simrishamns-åkaren, Anders Stenkilsson med att bygga en kopia av den Mercedes 190 som Nisse själv tävlar i Appendix K med. På plats i Simrishamn i lördags var både Nisse och de bägge Mersorna utställda. Nisses egen i rött och vitt medan Anders valt den mer i mina ögon mer tveksamma kombinationen grönt (?) och vitt.
Han hade sina lastbilar lackerade så, förklarade Nisse när han såg min undrande blick. Ok, Anders jag köper detta…

*
BloggGTEMitt i startfältet dök den plötsligt upp Simrishamnsmixen ur historiskt perspektiv kanske rallyts häftigaste bil, en vit tämligen anonym Opel Kadett GT/E. Förare var Alexander Alexandersson och kartläsare Björn Jacobsson, båda från Vimmerby MS. Lite tagen av den udda Opeln frågade jag om Alexander byggt den själv varpå han levererade detta.
Nej, detta är den bil som Opel Tean Sweden byggde till Björn ”Nalle” Johansson 1984.
Varken mer eller mindre stod där alltså framför mig, Opels första FWD-bil i rallysammanhang och som dessutom körts av ikonen Nalle. Är det konstigt att man blev vimmelkantig?

*
BloggJimmySuccé direkt för Tomelillas nya GT-förare Jimmy Eriksson som i debuten fick kliva upp på pallen. Efter en närmast sensationell upphämtning tog sig Jimmy som trea vid helgens premiär för Blancpain GT Series på italienska Misano. Detta i HTP Motorsports #86 Mercedes-AMG GT3 och i par med teamkamraten Dominik Baumann.
En helt fantastisk känsla, kommenterar Jimmy.
Jag hade hoppats att vara med bra den här helgen och kunna hålla ett högt tempo direkt, men att sluta på pallen på det här sättet överträffar förväntningarna.
Eriksson/Baumann inledde helgen genom att kvala in som fyra till lördagens kvalificeringsrace, bara en tiondel från pole position i det 34 bilar och 68 förare starka startfältet. Söndagens lopp på Misano vanns sedan av en av HTP Motorsports andra bilar, #84 körd av rutinerade duon Franck Perera/Maximilian Buhk.
Blancpain GT Series-säsongen fortsätter närmast på Monza-banan om tre veckor.

*
I Misano var även Joakim Darbom för att köra Trofeo Abarth-premiären där han i fjor slutade tvåa totalt. Han fick dock lämna premiären med blandade känslor efter att ha tvingats bryta det inledande heatet i klar ledning. Då gick det bättre i Race2 som han vann.
Det har varit en helg med blandade känslor, men sammantaget är jag väldigt nöjd med den fart jag har haft, menar Joakim.
Det var enormt frustrerande att tvingas bryta Race 1 i ledning, men sådan är motorsporten ibland och vi kom tillbaka med besked i det andra loppet. En positiv inledning och grymt skönt att få vinna ett race direkt!

*
I helgen drog även TCR International SeriesRustavi International Motorpark, Georgien För svenska WestCoast Racings bägge Golf-förare Gianni Morbidelli och 16-år gamla Giancomo Altoè,en helg med blandade framgångar. I Race ett tog bägge två viktiga poäng medan det i andra framträdandet enbart var Morbidelli som fick poäng för sin nionde plats.

*
Formel 4- föraren Linus Lundqvist fick inte alls till det i sin debut i Brittiska Mästerskapet Brands Hatch och fick bryta alla tre racen med tekniskt fel.
Tyvärr absolut sämsta tänkbara start, konstaterade Linus besviket.
Finns kanske inte så mycket att med oss härifrån men vi visade iallafall på den fria träningen att vi har farten för att slåss i toppen…

*
BloggFelixInte heller Felix Rosenqvist hade någon bra helg när han körde sin Formel E-bil inne i Mexico City. Med två varv kvar blev det en häftig krasch och där Felix var en av de olyckliga som fick bryta när han låg på åttonde plats.
En tuff dag för oss, säger Felix.
Jag var inte nöjd med mitt varv i kvalet, men balansen i bilen var betydligt bättre i racet. Tyvärr hade jag ingenstans att ta vägen när Prost vände på Nick precis framför mig…
Segern i Mexico City tillföll brasilianaren Lucas Di Grassi, som därmed närmar sig totalledande Sébastien Buemi i sammandraget. Felix Rosenqvist är sexa i mästerskapstabellen, 46 poäng bakom Buemi.

*
BloggOliverOliver Solberg har redan gjort debut som rallyförare och nu är det dags för 15-åringen att även prova på rallycross i pappa Petters Supercar. I hans fjolårs-Citroën ska Oliver prova på Rally X Nordic.
Om jag kunde ordna licens så skulle jag få låna bilen och det löste sig, berättar Oliver
Han har redan nått stora framgångar i crosskart i sin unga karriär och har även kört rally i Lettland.
Det är viktigt att bli van med farten och rallycross blir det bara i år. Jag satsar på rally helt klart men tänker köra hela serien i Rally X Nordic, berättar Oliver i en intervju med SVT.

*
BloggSeelBetydligt mer rutinerad är Annie Seel som är i full gång med Abu Dhabi Desert Challenge, eller ”lilla Dakar”. Den sex dagar långa tävlingen är drygt 200 mil lång fördelat på fem dagsetapper med målgång den 6 april.  Annie Seel står på startlinjen i T2 standardklassen i en Nissan tillsammans med rookien Abdullah Al Zubaid från Oman. 
Den här tävlingen är speciell för mig. För 17 år sedan körde jag nämligen mitt livs första ökenrally just här, fast då på motorcykel. Jag körde i mål trots en bruten fot, och det var då jag myntade ”hellre bruten fot än bruten tävling”, berättar Annie Seel.

*
BloggHelinDå passar det bra att berätta att Annie gör comeback som kartläsare i Stefan Helins Opel Ascona A i tjeckiska Historic Rally Vltava.
Det är 4 år sen vi tävlade ihop, den gången körde vi i Estland, berättar Stefan.
Ökenprinsessan får ta lite ledigt från sina uppdrag för Saluki Motorsport. Inte utan att man känner sig lite bortskämd ibland. På Rally Sweden en Opeldrottning och nu en ökenprinsessa!

*
Dagen har i stort gått helt till förberedelser inför Express-Specialen och där jag fått förtroendet att knåpa ihop ett lite opretentiöst program. För detta var jag tvungen att ta mig till klubbhuset för kopiering. Kan också berätta att det i dagarna installerats nytt larm i huset. Är där någon som undrar, så fungerar det klockrent…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *