FIA tvingar fram WRC-chickaner, Emil B. laddad, Dennis R. gör J-WRC debut och italiensk rallysorg!
Måste än en gång erkänna att det inte alltid är lätt att hänga med hur man tänker hos FIA i Paris. Först menade man att WRC-bilarna var alltför trötta och inte alls spektakulära nog att locka folk till VM-rallyna. Då släppte man loss det mesta av tyglarna och resultatet såg vi med början i Rally Monte Carlo 2017, bilar som till utseendet mer påminner om DTM-racers än rallybilar. Redan i Rally Sweden kom så första tecknet på baksmälla då nya sträckan Knon visade sig vara alltför snabb och som då ströks.
Efter detta har det spekulerats i hur det blir framöver då många av de återstående tävlingarna tidigare år haft sträckor som inbjudit till ”high speed”. Speciellt Rally Finland kom att diskuteras då smeknamnet ” Finlands Grand Prix” inte är gripet ur luften precis. FIA är nu så bekymrade över de höga hastigheterna att man nu tvingar de finska arrangörerna att vidta åtgärder för att sänka farterna.
Redan i fjor var sex av de finska sträckorna i farlig närhet med alltför hög medelhastighet och nu har man räknat ut att de i år med FIA:s krav på ”nya häftiga och spektakulära bilar” med råge passerar gränsen. Därför är ”alla sträckors moder” Ounipohja i farozonen som allra snabbast av Rally Finlands sträckor. Nu kommer sträckan att kortas ner vilket ger 12 minuters körtid vilket även var ett krav från tv som inte vill ha så långa sträcktider som 15 minuter, vilket annars är normalt för sträckan. För att få ner medelhastigheten har man valt att byta ut ”high speed sections” mot smalare och kurvigare bitar.
– Detta kommer att sänka medelhastigheten, konstaterar Jari-Matti Latvala på en fråga från Autosport och fortsätter.
– FIA är bekymrade över hastigheterna efter Rally Sweden och i Finland kan det bli ännu värre (läs snabbare), vi kan få se sträckor med över 140km/t i snitt…
Nu förväntar sig Latvala och övriga i WRC-gänget att man kommer att göra konstgjorda fartsänkare som chikaner vilekt han inte gillar.
– Detta gör att inte sträckorna lägre blir karakteristiska för Finland och detta är inget som vi förare gillar!
Arrangörerna gillar läget och kommer att vidta åtgärder för att förhindra att någon sträcka stryks på grund av att vara för snabba. Michele Mouton, säkerhetsansvarig hos FIA och Rallydirector Jarmo Mahonen ser helst att man väljer naturliga sätt att få ner farten, typ att dra in bilarna på smala partier eller förändra i kurvorna så att de blir långsammare. Att bygga om vägarna med permanenta chikaner i betong (?) vill FIA helst undvika enligt de båda, naturliga hinder är bättre.
– Detta gör också reccen lättare då vi inte kan sätta upp chikaner på allmänna vägar som används av vanliga bilister…
Ibland undrar man verkligen om hjärnan är inkopplad, först ändrar man reglementet för att få snabbare bilar och när detta väl blivit verklighet inser man att nu går det för allt fort, vi måste bromsa. Hade det inte varit klokare att istället backat ner till R5 som VM-klass. Något som också var meningen om jag inte minns helt fel när det reglementet presterades. Vill minnas att man kallade R5 för ”the new generation WRC-cars” men så blev det inte alls. Istället snackar man nu om att genom chikaner få ner hastigheterna för de alltför snabba nya WRC-bilarna. Är det konstigt att man inte hänger med?
*
På torsdag är det dags för årets första WRC-tävling på ren asfalt, klassiska franska VM-rallyt Tour de Corse. För Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg blir det årets tredje WRC-start och som vanligt är det belgiska J-Motorsport som håller med bil, en Citroën DS3 R5. Trenden med två raka sjätteplatser vill nu Emil och Jocke gärna bryta och klättra lite högre upp, allra helst på pallen kan man tänka. Nu är dock Korsika en erkänt svårkörd tävling så detta lär inte bli helt lätt. I helgen körde teamet ett test under blandade förhållanden.
– Testet gick bra och vår bil känns väldigt bra och konkurrenskraftig på asfalt, menar Joakim.
– Det var ganska dåligt och blött väder under testet, vilket kanske inte var optimalt då tävlingen förväntas bli torr. Men vi fick en bra känsla i bilen.
Målsättningen för svenskarna är VM-poäng avslöjar man.
– Vi siktar på att samla erfarenhet i helgen. Det är många snabba förare som åkt här flera gånger tidigare som kommer köra fort, men vi siktar absolut på att ta fler poäng i WRC2.
Rallyt med tio tusen kurvor som det ofta kallas är tufft vilket Emil och Joakim redan känner till.
– Jag tror den längsta raksträckan i våra noter är 120 meter, det svänger hela tiden och man måste konservera däck och bromsar för att inte överhetta dom på sträckorna.
– Hitta balansen där man kör fort men snällt, utan att slita på grejerna blir den största utmaningen i helgen, avslutar Joakim.
*
Debut inte bara på Korsika utan i Junior-WRC blir det i helgen för unge värmlänningen Dennis Rådström med kartläsaren Johan Johansson. Dennis och Johan är så klart redan på plats för att känna på WRC-stämningen.
– Det känns helt fantastiskt att vara på plats och att det äntligen startar, knappt att man förstår att vi ska köra Rally-VM, men vi hinner inte tänka så mycket på det. Det går i ett och vi försöker bara njuta, säger Dennis.
Just nu pågår reccen vilket så här långt fungerat bra enligt Dennis.
– Rekognoseringen går enligt plan och jag känner att vi fått till bra noter hittills. Det svänger hela tiden och kommer bli väldigt tufft. En sträcka är fem mil och det finns inte en enda raksträcka på hela sträckan. Helt sjukt!
För Dennis blir detta premiär med asfalt under DMACK-däcken som sitter på hans R2 Ford Fiesta 1,0T
– Många av våra konkurrenter är fostrade på asfalt, och detta är första gången vi kör både på asfalt och i VM, vårt mål är att ta oss i mål och ha så kul som möjligt, vi är här för att lära oss.
*
Glimåkras del i World RX 2017 består av mekanikern Staffan Andersson till höger på bilden som skruvar på Guy Wilks f.d Johan Kristoffersson Supercar Polo. Nu lyckades inte Wilks ta sig till final med ”Herbie” men var ändå nöjd med premiären i Barcelona.
– Bara för att förklara, så började vi jobba med bilen bara en månad innan premiären, säger Wilks.
Wilks var förste reserv till finalen som snabbaste förare från semifinalerna som inte gick till final. Han avslutar med.
– De andra teamen har testat lika mycket som vi använt för att bygga vår bil och team, så detta gör att det känns bra inom mig!
*
De italienska rallyfansen har i dag stor sorg då den stora Lanciaprofilen Giuseppe ”Beppe” Volta i går omkom i en trafikolycka på motorvägen mellan Turin och Milano. Beppe var stor samlare av klassiska rallybilar från Lancia och lät ofta kända rallyförare låna dessa för olika tävlingar och uppvisningar. En av dessa var Juha Kankkunen som på bilden är ihop med nu avlidna 71-årige Beppo.