Kopecky vann och leder ERC, Ebbe på träningsläger och Ola har 600 FB-vänner!

Som väntat blev avslutningen av ”ERC round threee”, ”Rally Kanarieöarna” odramatiskt, tidsgapet mellan de fyra i toppen var allt för stort för att inbjuda till risktagande. Jan Kopecky tog sin tredje seger på fyra år på ”holmarna” och var så klart glad över detta. Men vad som händer nu står skrivet i stjärnorna förklarade ”vinnar-tjecken” efteråt.
– Fråga teamet, men jag tror att det behövs en ny sponsor om det ska bli någon fortsättning…
Alltså inte bara här hemma som det blåser snålt i sponsorernas plånböcker som om detta nu skulle vara till någon tröst. Tvåa slutade Craig Breen och som trea rullade hemmaföraren Louis Monzon in. Efter de tre första tävlingarna i Rally-EM leder Kopecky med 76 poäng, Breen har 58 och på tredje plats hittar vi nu f.d. ledaren Jari Ketomaa.
Vid ringside av rallyt fanns den snabbe asfaltåkaren Ebbe Nilsson från Sösdala med bättre hälften Karin bakom kameran. Hon skickade lite bilder från rallyt, bland annat en på Kopecky och så ”landmannen” him self tillsammans med en massa andra inhemska rallyfans. Ebbe har uppenbarligen ett sjätte sinne som iskallt valde bort sin egen hemmatävling och RS-premiären Express-Specialen för solen och Kopecky. På något dj-la vis måste han ha haft på känn att det skulle vara full vinter i Skåne och att premiären skulle ställas in…
Inget ont som inte har något gott med sig så istället för att lufta Silver-Voc:en på asfalten i och kring Hörby blev det tid över till att plocka lite tillstånd till TV-Svängen den 31 augusti. Tror att det är första gången som jag gjort detta när marken har varit snötäckt.
Rolands Black Beauty fick också stå kvar i garagevärmen, medan piloten själv ägnade sig åt snöskottning på lantstället. Säkert nyttigare för honom än att kränga bakom Volvoratten!
Vet inte om det Ola Strömberg har dragit igång på Facebook med gruppen ”Rädda Svensk Rallysport” kan liknas vid den ”arabiska våren”? Likheter finns då en liten klick till slut fick hela länder att ändra färdriktning. Skulle inte förvåna mig om det blir så även med Ola och SBF?
Idag har över sexhundra mer eller mindre aktiva rallyåkare anslutit sig och detta har föranlett SBF-höjdaren Thomas Jansson att kalla Ola till möte i huvudstaden i morgon för att diskutera saken. Tror stenhårt på Ola som mannen som att förändra SBF:s stelbenta syn på de i många fall tokiga och fördyrande ”säkerhetsprojekten”.
I mitt huvud kan jag tänka mig följande:
HANS/Hybrid rekommenderas i C och B-klasserna och görs obligatoriskt i A.
Femårsreglerna skrotas i alla klasser så länge man tävlar med bilen i Sverige. Förare med andra ambitioner har säkert ekonomi att i onödan skrota stolar och bälten.
Föraroveraller med ”gamla märkningen” tillåts i samband med att det används komplett underställ.
Sprinkler rekommenderas, men är inte obligatoriskt i nationella klasser plus Appendix K.
Så här skulle jag kunna tänka mig en uppmjukning av nuvarande ”Taliban-reglemente”. Lycka till Ola!
Läser på autosport.cc att italienaren Gabriele Tarquini är bekymrad över STCC. Han körde fyra race i serien 2011 är nu på plats på Monza för att köra årets första race med Honda Civic. Han konstaterar.
– Det var verkligen bedrövligt att de splittrade STCC. Jag tror att det har skadat mästerskapet.
Hondaåkaren fortsätter.
– STCC var en fantastisk serie. Det var mycket bilar och mycket hög nivå med många förarprofiler. Det var väldigt synd att det blev som det blev. Att sätta ihop mästerskapet igen var verkligen rätt väg att gå, avslutar han.
Min fråga är dock om det inte är för sent att lappa ihop resterna av svensk racings guldkalv? Hoppas jag har fel…
Tjafs i red Bull-teamet har jag förstått, när Sebastien Vettel snodde segern mitt framför näsan på teamkompisen Mark Webber i Malaysias GP. Tror inte att det var så mysigt vid kvällsmaten hos den ”röe tjuren” efter tyskens idiotsatsning på slutet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *