Inför WRC Kopec´ky leder ERC-premiären, Mäster Stig 16:e, mothugg på MSR ort, falska Miljöpartietoch akut Opel efterlysning!

Efter sex av tio sträckor på fredagens första etapp av Jänner-Rallye, ERC-premiären leder fjolårssegraren Jan Kopec´ky med futtiga fyra sekunder. Den tjeckiske Skodaåkaren har en tuff fajt med det stora hemmahoppet Raimund Baumschlager i en identisk Super 2000 Fabia. Den tiofaldige österrikiske mästaren och egna teamchefen ledde fram till sträcka fem där de tuffa förhållandena gjorde att Kopec´ky kunde smita förbi.
Överhuvudtaget är det stentufft med oerhört växlande underlag och efter sträcka sex konstaterade ledande tjecken.
– Mest barmark men inne i skogen fanns is och snöpartier, så de som inte höll sin ”line” fick nog lite ”moments” därinne…
Annars var det sträcka ett, nästan två mil långa och superhala Pierbach som vållade mycket bekymmer där däckvalet blev rena lotteriet. Ende svensken, Stig Blomquist kommenterade kort efteråt.
– Sträckan var hemsk!
Nu klarade sig Stig och co-driver Robert Jakobsson sig minst lika bra som de övriga och ligger efter sex körda sträckor på en total sextonde plats. I ”Grupp N-klassen” där Stigs Mitsubishi hör hemma ligger paret fyra. Leder gör även här en tjeck, Mitsubishiåkande Orsak med landsmannen Martin Semerad som tvåa. Fram till ledande Orsak har dock Stig över tre minuter, men ändå måste man ge honom med utmärkt beröm godkänt. Tror att Stig är rallyts äldste förare och att ändå hålla en sextonde plats med runt hungriga hundra konkurrenter kring sig imponerar åtminstone på mig!
Färgklicken François Delecour ligger åtta efter att ha brutit av växelspaken på S 2000 Peugeoten. Utan service fick ha själv agera mekniker.
– Fick laga spaken med en bit av domkraften…
– Det funkar men inte alls så bra som när det är helt vilket ”slowed us down”. Men nu är det fixat och jakten kan börja!
Klockan 19.30 startar dagens sista sträcka och ikväll eftersänder Eurosport från dagens etapp.
Igår skrev jag att jag tyckte det var positivt att Midnattsolsrallyt flyttade till klassiska rallymarker kring Karlstad. Vid det sedvanliga torsdagssamkvämet på motorklubben blev jag dock snabbt ”nerklubbad”. En kritiker menade.
– Nu blir det säkert samma snabba sträckor som körs i Rally Sweden och hur kul är det för en klassiker?
En annan med påbrå från 08-land hade också invändningar. Med massor av rallyerfarenhet från både Mälardalen, Roslagen och inte minst kring Västerås, förstod den numera ”lycklige skåningen” inte alls mitt argument med att Västerås trakterna inte hade någon rallykultur.
– Skitsnack, här har körts hur mycket rally som helst men ni skåningar har ju aldrig vågat er längre norrut än Småland, så det vet ni förstås inte mycket om!
Måste väl erkänna att jag hade lite svårt att försvara mina argument. Det är nog så enkelt att det bygger mer på känsla än riktig kunskap…
Läser idag att Bertil Klarin är mer än nöjd med antalet anmälda till Rally Sweden Historic. Nu är anmälan stängd med femtio namn på listan. Lite märkligt är då att Klarin i nya Wermlands Tidningen säger att där är sjuttio anmälda?
Hur som helst så verkar man tumma på gränsen med trettiofem bilar och ökar på med ytterligare åksugna. Men att alla som vill köra bereds plats, tror jag inte på. Kanske tio bilar ytterligare, mer tror jag inte på annars går nog tidsschemat åt h-e…
I dag har man plågats stora delar av dagen med direktrapporter i P4 från någon sorts skidtävling, ”Tur på skidor” översatt på ”min svenska” . Den här turen är uppenbarligen något som radiofolket tror att hela svenska folket är djupt intresserade av. Själv tillhör jag inte de ”troende” och fick ytterligare bränsle på elden när en av radiokommentatorerna själv i sändning konstaterade.
– Tour de ski är mer jippo och cirkus än tävling!
I min värld så blir det kanske då även direktsändning i Radiosporten när Cirkus Scott har vårpremiär?
Nu har det gått några dagar med de nya Trängselavgifterna i Göteborg. Av kommentarerna att döma är inte många förtjusta av nyordningen. Läser i dagens Kristianstadsbladet på ledarsidan följande:
”Vi tror på direktdemokrati där besluten fattas av dem som berörs. Beslut i valda församlingar måste kompletteras och överprövas direkt av medborgarna”. Just så här tydligt inleder Miljöpartiet sitt partiprogram, vilket inte kan missförstås. Men när det kommer till Trängselavgifterna och folkomröstningskravet från” de berörda medborgarna” är tonen en annan. Miljöpartistiska kommunalrådet Kia Andersson tänker absolut inte gå med på någon form av omröstning av förslaget, trots att över 45 000 göteborgare skrivit på detta krav.
– Frågan handlar inte isolerat om et tja eller nej, det är mer komplicerat, menar Kia ( måste vara tufft för en bilhatare att ha samma namn som ett koreanskt bilmärke…).
Så mycket var snacket om direktdemokrati värt. Gäller tydligen bara så länge det passar partiets egna syften, annars sitt ner och håll käft!
Till sist en akut efterlysning, den ljusblå Kadetten ska på ”rehab” efter den olycklige vänsterböjen i Ekratten 2010. Behöver en någorlunda frisk tröskel med nedre delen av A-stolpen för höger sida till Kadett A. Har du någon sådan liggande i garaget eller kan tipsa om var det finns eller kanske vet var där finns en donatorbil? Hör då av dig på 0705-28 55 33 via mejl tommy.svensson@kristianstadsbladet.se och du kommer för alltid att ha en plats i mitt och alla andra ”Opel-lovers” hjärtan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *