Kongen+Silverratten=Rally över gränsen, ?? anmälda till Rally-SM finalen, Emil laddar för ”tyska Monte” och Ramonas nya look…

Dagens stora rallynyhet för oss i Sydsverige och för mig dessutom helt oväntad, levererades av tävlingsledaren i Kristianstad MK:s Kong Christian Race, Björn Larsson.
– Till nästa går vi ihop med Älmhults MK och samkör Kongen med Silverratten, meddelade Björn.
När jag samlat mig efter ”chocken” frågade jag varför?
Vi vill båda prova något nytt, då kändes detta som något bra och arbetsnamnet på det hela är passande nog ”Rally över gränsen”.
Än så länge är det mesta i sin linda, men bestämt är att det blir Kongens tävlingssdatum som gäller, den 25 april.
Björn menar också att man sneglat på succén med fjolårets Rally Småland och nu vill de båda traditionstyngda klubbarna försöka sig på något liknande. Man ser i detta flera samordningsfördelar ekonomiskt och att man säkerställer arrangemanget med egen funktionärstab så långt det är möjligt. Fortfarande gäller dock att det är ”endagars tävling” som gäller enligt Björn.
– Så blir det, med ”Kongen” som etapp 1 medan Silverratten blir etapp 2.
Ny start och målplats letas det efter, varken Älmhult eller Kristianstad är aktuella.
Vi söker någonstans mittemellan och rent spontant ligger Osby väldigt bra till, menar Björn.
Än är det mesta på planeringsstadiet men man hoppas på en SS-längd av totalt cirka 70 km. Med kännedom om vägtypen på gränsen mellan Skåne och Småland lär detta bli en riktig höjdare. Både helt nya, några nya gamla plus gamla välkända sträckor utlovas.
Redan nu har vi klart med olika cuper som säkerställer ett stort, spännande och dessutom internationellt startfält, avslutar Björn som blir tävlingsledare för Kongen medan Kent Rydh får samma uppgift i Silverratts-delen
.

*
Min spontana reflektion, detta är en klart positiv nyhet men några frågetecken tycker jag ändå finns. Till exempel känns det som att Kristianstad blir en allt mer ”utarmad” rallystad, först försvann South Swedish Rally och nu går Kong Christian Race samma väg. Däremot kan jag gratulera Osby som länge varit en vit fläck på rallykartan sedan Osbysvängen försvann på sjuttiotalet ( här har jag faktiskt varit med om att köra hem ett lagpris till SMK Hörby).
Nästa frågetecken, vad händer med den eventuella återflytten av South Swedish Rallyt tillbaka till Kristianstad? Har förstått att det inte varit helt lätt att fixa detta och med dagens nyhet om ”nytt storrally” känns en SSR-comeback till Kristianstad väldigt avlägsen…

*
Först kommer ett pressmejl från Rally-SM inför finalen i Uppsala, ”Anmälan till SM-finalen i rally har stängt och 87 ekipage kommer till Uppsala den 3-4 oktober. Årets rekord är att så många som 20 juniorer jagar de sista poängen.”. So far so good, som engelsmannen säger. Sedan läser jag på Ericsson Motorsport där jag kan läsa att det är 124 anmälda inklusive nio föråkare (varför i hela friden namn behövs nio föråkare?). För att göra min förvirring total går jag slutligen in och kollar på anmälningslistan, hittar då 109 anmälda inklusive de nio föråkarna. Så riktigt hur många som verkligen är anmälda vet jag faktiskt inte…

*
Hittar bara en enda skåning i listan, Johan Green, Hässleholms MK så han får kompletteras med några upphöjda smålänningar till ”halvskåningar” i 2WD, David Bellborg, Oskar Nilsson och Patrik Johansson. I Otrimmat 2WD gör Andreas Sigfridsson SM-premiär med den lilla Renault Twingon.

*
För ”tysken” Emil Bergkvist gäller först deltävling sju, näst sista iBloggEmil ADAC Rallye Opel Cup som går in i en avgörande fas med Rallye Litermont Saar, runt Sarlouis i Tyskland med start på lördag
Rallyt liknar Monte Carlo-Rallyt och kallas i Tyskland för ”Liters Monte”. Rallyt startar lördag och den totala sträckan är 414 kilometer med elva mycket krävande specialsträckor på över 130 kilometer.
I det totala sammandraget inför tävlingen skiljer sex poäng mellan topptrion Julius Tannert 164 poäng, Emil Bergkvist 162 och Jakob Madsen 158.
Jag och Jocke tillsammans med övriga inblandade har en gemensam bild över hur vi ska genomföra tävlingen för att vara topp tre i slutändan av serien, menar Emil hoppfullt och fortsätter.
Vi ska försöka att köra lika säkert och snabbt som dom två föregående tävlingarna och om det är läge, lägga lite mer kraft på Power Stage för att erövra bonuspoäng!
Intresset för Opel Adam Cup är stort med otroligt mycket publik runt tävlingarna, vilket för med sig att fler är intresserade av att testa på serien. Därför gör ett nytt ansikte gästspel i cupen under Rallye Litermont Saar, 18-årige Finländaren Emil Lindholm, son till f.d storåkaren Sebastian Lindholm.
I övrigt så jobbar vi för högtryck med att få ihop det sista för start i Uppsala. Vilken bil det blir hänger ihop med ekonomin, vi har fler uppslag vi jobbar på och kan avslöja att prio ett är att starta med en Opel Adam R2 som vi har klart med att hyra från Tyskland, berättar Emil.
– Får vi inte ihop ekonomin runt detta så är huvudspåret vår vän Ola Axelssons Volvo 240 Appendix K…

*
I måndags var Ramona Karlsson i superheta Skottland (torsdag ska skottarna rösta om man ska bli självständiga och inte längre vara hopknutna med engelsmännen) och testade sin nya Peugeot 208Albatec_208_R5_RX_2014_2a (på bilden kan man se hur bilen kommer att se ut vid tävling) inför VM i Tyskland. På Knockhills racingbana strax utanför Edinburgh fanns Albatec-teamet på plats under två och en halv timme. Ramonas plan var att utnyttja tiden till max för att hitta en bra chassie-setup vilket inte blev så lätt en regnig och lerig kväll och långt i från ”superhet”.
Tyvärr var inte vädrets makter på vår sida då himlen öppnade sig strax innan testet. Detta gav inte de bästa förutsättningarna till att testa inställningar för torrt underlag som det verkar bli i Tyskland, berättar Ramona.
Men tid i bilen är givetvis alltid värdefullt och dessutom fick jag ju bra våtunderlagsträning…
BloggRamonaTeamkollegan Andy Scott var även där med sin bil där båda hjälptes åt att testa och jämföra varandras bilar för att utnyttja testet till max.
Tyska Estering är en av de snabbaste banorna i Rallycross-VM och där bilarna kommer upp i hastigheter bort emot 180 km/h. Startkurvan är en mycket omtalad 90-graderskurva och där det brukar ske mycket krascher.
Målet är att överleva första kurvan och att sedan öka, skrattar Ramona och fortsätter.
Siktet är inställt på semifinal och jag vet att det kommer att bli tufft med över 40 startande!

*
När Nalle Puh på morgonen hittar en bortglömd honungsburk och konstaterar han enkelt.
Nu vet man att det kommer att bli en bra dag!
Samma känsla hade jag i morse när jag vittjade postlådan på Kristianstadsbladet.BloggOpel Idag kom även ett annat husorgan, Classic Motor och när den hamnade på frukostbordet ihop med muslin, plus av sambon det beordrade gröna teet, föll blicken på första sidan (bilden). Just då kände jag som Puh, det här blir en bra dag!

*
(Precis när jag skrivit detta om ”bra dag”, brakade helvetet löst och plötsligt blev det ”Error” när bloggen skulle uppdateras. Ni som försökt läsa tidigare har märkt säkert detta.
-Du Puh och bra dag, f-ck you!)

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *