Klart med SM-klasserna 2015, nya WRC-bilar i kylskåpet, Sääw kritisk, SSR flyttar och SM-vinnaren stöttar inför C4-Sprinten!

Pratade med nye SM-koordinatorn Micke LindhSnapphanerallyt i början av augusti och undrade då hur det gick med de nya SM-klasserna. Av svaret att döma dessutom ganska förståeligt, förstod jag att det inte var helt lätt att få ihop SM-puzzlet. Nu har tydligen sista biten fallit på plats och idag presenterar man hur nya Rally-SM kommer att se ut 2015-2017. Inte det stålbad egentligen långt därifrån, som jag menat är nödvändigt för att få riktig fart på SM-skutan, utan mer ett ljummet skumbad kan jag tycka. Största nyheten är att man byter namn till de internationellt mer förståeliga med R-klasser, vilket jag tycker är bra. Så här ser SM-klasserna ut enligt Rallyutskottet:
” Otrimmat 2wd – R2, Fia godkända Grupp N 1601cc upp till 2000cc samt R2B
Trimmat 2wd – R3, oförändrad mot 2014. Utskottet jobbar på en förnyelse av vagnpark som är långsiktig.
Otrimmat 4wd – R4, Grupp N 4wd över 2000cc samt R4. Här följer vi det som FIA precis tog beslut om att dessa två bilklasser kör ihop.
Trimmat 4wd – R5, Grupp A över 2000cc inkl WRC fram till 2005-12-30 samt Nationell special enligt RY-T 8, 4wd, FIA Appendix J. S2000, RRC och R5.”.

*
Det enda ”stålbadsliknande” är att nya WRC-bilar förbjuds att tävla om SM och de senast tillverkade WRC-modellerna vi kan förvänta oss kämpa om SM-guld är tillverkade 2005 eller tidigare. Mats Jonsson kan alltså vara helt lugn, ”Gamla Bettan” sitter säker även till nästa år. BloggHörbingHar inte stenkoll, men Hörbings Focus (bilden) ligger nog lite sämre till, plus så klart de båda Fiestorna som kördes av Ingemar Svensson och Hasse Gustavsson som nu hamnar i kylskåpet.
Motiveringen till beslutet är enligt Lindh/Rallyutskottet, ”Vårt grannland Norge har förbjudit WRC bilar. Finland har stoppat WRC nyare än 2002. Nu tar Sverige steget till att på sikt förnya vagnparken i denna klass. 95% av WRC bilarna som vi har i Sverige har produktionsår 2005 eller äldre. De som har WRC bilar kan alltså fortsätta att åka SM. Men samtidigt som det är möjligt så öppnar vi upp möjligheten för de nya bilarna som på nationell nivå runt om i Europa heter R5, RRC och S2000. Det finns också en ambition från oss och vårt grannland Norge att i framtiden samarbeta på olika plan. Då blir det lättare att följa ett internationellt reglemente för mästerskapens huvudklass. R4 klassen gör så att de Grupp N bilar och R4-bilar vi har i Sverige kan fortsätta tävla på SM nivå i garanterat 3 år till. Vi hoppas därmed på ett ökat antal startande i klassen.”.

*
Största klassen Trimmat 2WD-byter namn till R3 och här menar man att det på sikt kommer att ske en förnyelse av bilparken.
De aktiva vill bygga nyare bilar och det har vi lyssnat in. Det händer inte på ett år utan vi har en långsiktighet även här.
R2 har under de senaste åren varit en internationell klass och kommer så fortsättningsvis att vara. Grupp-N bilar blir till R2, that´s all.
Junior-SM är enda klassen där förändringarna inte är huggna i sten, här kan bli ändring under tiden fram till 2017.
Våra framtida stjärnor finns bland juniorerna och under 2014 har vi satt våra juniorer i finrummet genom att låta dem åka först. Det har inneburit garanterad radiotid och att för dessa juniorer bli intervjuade är en övning som få juniorer i andra länder har förmånen att få, enligt rallyutskottet.
I framtiden kommer vi successivt att sätta dessa juniorer än mer i rampljuset, deras ambition och vilja att utvecklas i sporten på hemmaplan ska hörsammas. Vi ska tillsammans skapa goda förutsättningar för dessa Juniorer.
– Klassen kan alltså att komma ändras till 2016.

*
Ett envist rykte har även gjort gällande att även R1-bilar skulle få egen SM-klass vilket alltså inte blir fallet. Möjligtvis blir det RM-status för ”småbilarna” och då kanske även Grupp E och F kommer att ingå. En annan fågel som kvittrat detta…

*
Hade inte mer än hunnit skriva ovanstående förrän det plingade i mejlkorgen och BloggSääwPelle Sääw meddelade sin åsikt om de nya SM-klasserna.: Hej. Fick info att att nya klasser till 2015 är bestämda: Trimmat 4WD får vi bara ha bilar upp till 2005…..
Vad dom inte fattar är att 2005 var det dom värsta bilarna med fullaktiva diffar, 2-litersmotorer osv. Efter detta så trimmades bilarna successivt ner, dagens WRC är klart mindre avancerade och med mindre hästkrafter men med bättre väghållning. Det var ju styrelektroniken osv som var så avancerad. Så en ny Fiesta WRC är ju inte snabbare….. med den kan vi sköta lokalt. Man fattar ingenting, man kommer inte få in nya bilar.
Sedan vid vårt möte i Köping bestämdes att klasserna inte skulle röras, jag fattar ingenting…”.
Känner mig tvingad att ringa Pelle och höra hans åsikt och det var ingen tvekan utan att hissmontören var irriterad/upprörd.
Allra mest är jag irriterad över att mötet i Köping inte verkar ha betytt ett smack. Man tar egna beslut över våra huvuden och det känns ju väldigt bra, konstaterar Pelle ironiskt.
Ingen hemlighet att Pelle länge jagat ersättare till Super 2000-Skodan och bland annat sneglat på någon av ”Tommy Sillefallarens” Fiestor.
Med det här beslutet är det ju en himla tur att det inte blivit någon affär, menar Pelle.
En sådan Fiesta skulle vi klarat att både köpa och driva, medan de gamla WRC-bilarma som nu blir tillåtna är alltför tekniskt avancerade för oss att meka med.
En R5-bil, då skulle inte det kunna vara ett alternativ, frågar jag Pelle.
Absolut är det så, men där snackar vi runt 3,7 miljoner inklusive reservdelspaket och moms, frågan är hur många här i landet som har råd till detta?
– Verkar faktiskt inte som man har riktigt klart för sig hur mycket sådana här bilar kostar…
Känns inte som att debatten är avslutad…

*
Föga överraskande ser det ut som att Jost Capito och Sebastien Ogier är mer framgångsrik i sina förhandlingar än Löfvén och hans ”hang arounds”. Enligt Autosport tyder allt på att Ogier stannar hos Volkswagen Motorsport även 2015 och inom kort utlovas ett besked från den snart tvåfaldige världsmästaren.
Jag är hundra procent övertygad att Sebastien finns hos oss även till nästa år, konstaterar Jost Capito belåtet och fortsätter ändå lite hemlighetsfullt.
Vi kommer att avslöja namnen på våra förare när vi tycker att tiden är mogen!
Rally Australia 2014Han låter oss dock förstå att det inte finns någon avsikt att ändra på sin ”line-up” till 2015 och vem i dagens WRC-fält skulle kunna ersätta någon i ”supertrion” undrar jag…

*
Gårdagens stora snackis i den här delen av landet var utan tvekan beskedet att Kongen och Silverratten försvinner som enskilda tävlingar och ersätts av ”Rally över gränsen”. Konstaterade då att nytänket måste försvåra för en eventuell återflytt av South Swedish Rally till Kristianstad. Dröjde inte länge förrän en ”fågel kvittrade” i mitt öra och berättade a att detta inte alls var aktuellt längre.
SSR planerar nu för start i Karlskrona, kvittrade fågeln.
Redan har företrädare för SSR haft möte med likasinnade i Karlskrona och enligt min källa skulle det inte finnas några hinder för en flytt till den gamla sjöstaden. Det är ju ingen större hemlighet att det funnits kritik mot Tingsryd som startplats och att tävlingscentrat på travbanan inte varit så ”flådigt” som man enligt vissa har rätt att förvänta sig. När dessutom hotellet packade ihop och gjorde det omöjligt att bo centralt underlättar så klart inte i kampen för att behålla rallyt i ”hästriket”. Själv blir jag dock lite besviken när jag nås av ryktet om en flytt från Tingsryd vilket så klart även innebär att årets succé ”Asfaltsprinten” även den försvinner vilket jag tycker är väldigt synd. För min del årets tävling i Asfaltcup (detta trots att jag blev omkörd av Peter Holgerssons gröna Escort)…

*
I dagens Helsingborgs Dagblad kan man läsa att Herrevadskloster & Slott KB överklagar miljöförbundets beslut om motorverksamhet på Ljungbyhed Park.
I mitten av augusti fattade direktionen för Söderåsens miljöförbund beslut om nya strängare försiktighetsmått för motorverksamheten på Ljungbyhed park. Herrevadskloster & slott KB anser att motorsport och liknande verksamheter bedrivs olagligt på området och att anläggningen borde ha bygglovprövats för ändrad användning från nedlagd flygbana till motorsportanläggning innan den började användas. Klippans kommun borde ha beaktat nyetableringen av motorsport som likvärdig med en nyanläggning av en permanent bana, skriver bolaget i sitt överklagande.
”Herrevadskloster & slott KB anser att en djupare analys borde ha genomförts för att undersöka verksamhetens konsekvenser på närmiljön, skyddade värden i omgivningen samt människors hälsa och livsvillkor. I ett annat överklagande till länsstyrelsen vill en privatperson att villkoren för motorsportverksamheten skärps. Närliggande företag som satsar på turism och kultur lider skada eftersom aktiviteter som rundvandringar och tillställningar förstörs av motorbullret, enligt privatpersonen.”. Min kommentar, nu får ni väl ändå ge er. På platsen har sedan ”urminnestider” bedrivits mer eller mindre bullrande flygverksamhet. Det lilla buller som de trots allt ganska sporadiska motoreventen nu orsakar är ungefär som att ….. i Mississippi!

*

Storfrämmande blir det på STCC-finalen till helgen på Mantorp Park. Kung Carl XVl kommer förutom att heja fram Carl Philip även agera prisutdelare. Lätt att konstatera, STCC har lycktas betydligt bättre med sin prisutdelare än vad SMK Hörby gjorde i TV-Svängen där jag själv fick äran…

*
Från STCC-finalen till helgen är steget inte så långt till Kristianstads RS-DM/Asfaltcup bidrag C4-Specialen ute på Wendesområdet ute i Åsum. Ingen större hemlighet att jag har lite svårt att hinna med Tyko Nilsson och Roland i ”Black Beauty”. Än värre lär det bli nu när den svarte har nytt franskt gummi på alla fyra inte som tidigare bara på framhjulen till helgen. En kombination, alltså ”franskt x 4” som även ”Kranis” använder och detta med framgång får man väl säga. Nu gäller det för mig och Stefan att ladda om, men vi satsar inte på att åka franskt. Istället sulor direkt sprungna och utvecklade i WRC2 och duger de på Jari Kettomas Fiesta då måste de fungera även på Silver-VOC:en, resonerar jag. Återstår att se om mitt resonemang håller.
För att ytterligare stärka självförtroendet hade jag igår en date med nyblivne svenske mästaren iBloggJens V8 Thunder Cars, Jens Edman ute på Åsum Ring. Nu ska jag inte gå in i detalj vad som dryftades där ute, men en del tips fick jag av Jens. Inte överköra, något om ”Apex” och så annat som jag håller för mig själv. Själv lovade Jens att skynda ner från lördagens finalrace på Mantorp för att försöka vara i tid för C4-Specialen (startar 10.00 söndag) och på plats coacha mig. När jag summerade råden från Jens så kan de ”kokas ner ” till.
Inga problem att klippa bägge två, materialåkare (sådana som tror att det är materialet som avgör och inte kunnandet, min anm.) brukar för eller senare falla på eget grepp!
Tyko och Roland, nu är ni förvarnade…

*
En stor morgon i morse ute på Konditori Boulevard i Kristianstad där Thord ”Todde” Johansson huserar. Säsongen började så bra nere på Falsterbofältet med mig i högerstolen och pris hem till Tollarp. Sedan har det varit lite motigt för den gule 940-åkaren fram till i fredags och Jubileumssprinten i Hörby. Utan min medverkan, istället som vanligt Emil Månsson till höger blev det en tredje plats i 2WD. Nu verkade detta att han skulle ha pris vara så främmande för Todde att han missade prisutdelningen som hölls efter TV-Svängen. BloggToddeKände att detta fick jag rätta till och i morse var det ”prisutdelning” i bageriet med en nästan rörd mottagare. Även ”publiken”, alltså personalen var imponerade över chefens bragd. Bättre hälften till pristagaren, Heléne undrade dock lite försynt.
Är det för bageriet du fått pris?
Det är här som man på teaterspråk beordrar, ridå!

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *