”Knasiga säsongen” rullar vidare, Østberg vill gärna prova i USA, Rally-DM i Södra klart, Nässjö går mot anmälningsrekord, Arena Rally i Linköping och I Slovenien vet man hur en segrare ska firas…

Knasiga säsongen” i WRC är i full gång och fick extra fart när det blev klart att Ott Tänak byter från M-Sport Ford till Hyundai. Senaste ryktet lägg märke till ryktet, är att Esapekka Lappi kommer att byta plats med Elfyn Evans. Detta  enligt både brittiska och franska källor men värt att påpekas, inget som är bekräftat från något håll. 

Rent teoretiskt skulle jag inte bli förvånad om Jari-Matti Latvala skulle gilla att få tillbaka Lappi som lämnade Toyota-teamet efter Grekland i fjol. Då hade ”EP” kört sju WRC-tävlingar med Yaris Rally1 och med tre tredjeplatser som resultat (Sverige-Finland-Belgien). Sista fulla VM-säsongen var 2020 och då med M-Sport Ford men utan att nudda resultatraden han fick med Toyota. Med detta i backspegeln vore det inte alls konstigt om han skulle välja Toyota igen om han får chansen. 

Foto: Tommy Svensson

Walesaren har varit Toyota trogen sedan 2019 men tyvärr haft stolpe ut i jakten på VM-titeln och även så i år. Visserligen ligger han tvåa 31 poäng efter Kalle Rovanperä men att det ska lyckas att gå förbi, är enligt min bedömning obefintlig. Kanske kan ett miljöombyte vara ”a gamechanger” för Evans och då är det i praktiken enbart Hyundai som är möjlig ny adress. Nu är vi ändå lite i början av säsongen där ryktena sprids, så fler lär komma… 

*

I år slutade Mads Østberg med Patrik Barth vid sin sida, trea i ERC med en Citroën från Tagai RT. Att han när en dröm att göra comeback i WRC är ingen hemlighet men chansen att där få köra Rally1-bil är i samma storleksordning som Evans chans att bli världsmästare. Enligt DirtFish blickar nu norrmannen mot USA och då en kontinent där han aldrig rallytävlat. Mexiko är det närmaste han kommit och där gjort sju starter ochnu förklarar Mads att han gärna skulle vilja prova lyckan på andra sidan gränsen. Några planer för 2024 finns ännu inte berättar han men att en hel grupp människor jobbar på att hitta en lösning för framtiden.  

Det finns säkert några lösningar för nästa år och jag skulle säga att det är ganska troligt att vi kommer att göra en säsong till i ERC men det är definitivt inte bestämt, säger Mads till DirtFish.

I år har Subaru och Brandon Semenuk dominerat ARA-mästerskapet och vunnit alla åtta tävlingar. Från ARA:s håll skulle man se Mads som en stor tillgång, inte bara som rallyvinnare utan även som ett dragplåster för att få över fler européer att köra rally på amerikanska vägar.

Jag tycker att det är intressant med rally där borta, allt görs så annorlunda, menar Mads och fortsätter.

Rally är lite av ett äventyr, eller hur? Du reser från A till B och går inte runt i en cirkel. Så varje gång du startar en etapp och du avslutar en etapp har du passerat något slags äventyr. Jag gillar det äventyret och ibland behöver man gå till nya platser för att ha större äventyr, och jag tror att det är därför jag har varit lite intresserad av Amerika!

*

Från USA till Skåne/Blekinge där nu DM-listorna för Rally är färdigräknade efter lördagens AMC-Sprinten. I Trimmat blev SMK Hörbys Joacim Kristiansson vinnare med Johannes Haraldsson Hässleholm som tvåa och på tredje plats, Rickard Mattisson,  Karlskrona. Klar vinnare i Standard A före finalen var Hässleholmaren Lars Svensson med Kristianstads Toyota-föraren Jesper Larsson Odenmalm fem poäng efter. Långt kliv till trean Oliver Larsson, Arlöv och 19 poäng efter vinnaren.

Foto: Tommy Svensson

Hannes Håkansson, Asarum vann Standard B (bilden) efter en tuff fajt med SMK Hörbys Jim Nilsson och som trea, Arlövs Linus Larsson. B-Förarcupen såg Rickard Mattisson som segrare före Johannes Haraldsson och Svedalas Gösta Wremert som trea. Totalt blev Rally-DM en jätteframgång för Hannes Håkansson, Asarum som vann både Standard B, C-förarcupen och även Rally-DM totalt. Lars Svensson slutade tvåa och Joacim Kristiansson trea. Inom kort lär även RS-DM vara uträknat och återkommer med detta.

*

Trodde länge att helgens final i Svenska Rallycupen ”Marknadsnatta” med sina strax under 190 ekipage skulle bli lite av årets största tävling sett till antalet anmälda. Ingalunda och med flera dagar kvar till anmälan stänger för Nässjös ”Novemberskölden” har man passerat Skänninge med råge. Till finalen i Bilsport Rallycup den 4 november finns idag exakt 219 anmälda.

Foto: Henrik Åkeson

Att det kommer ytterligare namn under de 13 dagar som återstår av anmälningstiden är nog tämligen självklart, vilket lär betyda gallring då man enligt inbjudan bara tar emot 220 ekipage. Intressant tanke är att rallyt i Nässjö körs utan noter och ändå menar starka krafter, noter är ett måste om man vill ha många tävlande. En ekvation som jag har svårt att få att gå ihop… 

*

I helgen kördes en test med ”Arena Rally”Linköpings Motorstadion i regi av Hasse Söderström och i samarbete med STEC. Äldsta bil var en Saab från 1964 men även en ny Ferrari provade. 

Detta visar att intresset för enklare sätt att både köra och arrangera Arena Rally är stort, konstaterar Söderström.  

Nästa gång kör vi på isarna i Värmland där vi vill prova Arena Rally under vinterförhållande.

Då känner sig silvermedaljören i SM för Klass Standard, värmlänningen Jan ”Janjan” Johansson sig hemma och som i helgen provade på Arena Rally. 

Mycket bra intiativ, just att publiken ser bilarna och vi kunde vara tre förare på samma bil vilket skapar en mycket bra ekonomiskt kalkyl att köra Arena Rally, menade Janjan.

Även ”Ökendrottningen” Annie Seel fanns på plats i Linköping och bjöd barn på medåkning i sin Toyota Starlet.

Mycket bra arrangerat med många olika bilar och så behövs inget körkort. Ska man även ut i Europa så är ju detta ett perfekt sätt att träna och ställa in bilen för asfaltunderlag, menade Annie.

Önskar förare arrangörer mer info så välkomnar vi samverkan och kontakt går bra på stec@stec.se, avslutar Hasse. 

*

Som bekant är det som vi gör i Sverige som är världsledande i allt från hur många öl man kan dricka utan att klassas som alkolist till hur rally ska bedrivas. Har besökt ganska många målgångar i Rally-SM genom åren och att klassa dessa som folkfester är ingen liten överdrift.

Ofta kantar de närmast sörjande vägen upp till målrampen där en överentusiastisk speaker försöker skapa feststämning på ödsliga torg/gator. Lite skillnad när 29-åriga Hyundai-föraren Marko Grossi med Tara Berlot rullade upp som mästare i Slovenska Mästerskapet, eller?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *