Klart med Rally-SM, Piteå bjöd på bra tv, Gröndal/Salo/Berglund helg vinnare och så detta med grönt…
Vi kör! Det finns inga tveksamheter längre!
Orden kommer från tävlingsledare Kalle Andersson i Sandvikens MK vilket också betyder att det blir premiär för Rally-SM med Rally Bilmetro nästa helg. Ett tag såg det illa ut med regn och rusk, men nu är Kalle ändå nöjd.
– 90 procent av isen på travet är kvar och det ser bra ut i skogarna också. Håller bara väderprognoserna vad de lovar blir det en fin tävling.
Nu körs Rally Bilmetro som planerat med den ursprungliga bansträckningen. Dessutom lovar SMHI kyla, speciellt om nätterna och även snö.
*
Har precis avslutat tv-tittandet från SM-veckan i Piteå och då så klart följt SM i Sprint och Rallycross. Säger stort grattis till Pelle Willén som valde att köra onotat så att kartis Niklas Jacobsson helt kunde ägna sig åt att njuta av naturen istället för att rabbla hur vägen såg ut. Tvåa i 2WD blev Andreas Sjölander, en tiondel före Tobias Söderquist.
I 4WD gratulerar jag Kjell Sandberg och Göran ”Spex” Lönnmark som tog den från Tommy ”Sillfallaren” lånade WRC-Fiestan till seger. En bra uppvärmning inför årets största uppgift för Kjelle och Spex, Midnattssolsrallyt med en Opel Ascona 400. Tvåa kom hemmahoppet Mikael Wikström och med Jari Saarinen som trea.
I rallycrossen blev det Mattias Olsson som vann ”2WD-klassen” medan Sebastian Eriksson var bäst när det drev på alla fyra.
*
Än en gång är det bara att konstatera att det här upplägget gör sig extremt bra som tv-underhållning, både rallycross och rallysprint. Tänk om SBF hade anammat min tanke på en tv-sänd SM-Sprint serie med kanske tre deltävlingar och där man i slutändan korade en Svensk Mästare. På underlagen, snö, grus och asfalt hade onekligen ett sådant SM-guld varit värt en hel del…
Enda plumpen och som retat upp en hel del skåningar levererade kommentar Jonas Kruse när han kritiserade de rallyförare som inte tog chansen att åka i Piteå. Han menade helt rätt att detta var ett perfekt skyltfönster både för förare och team att ge sina sponsorer valuta för deras satsade slantar. Där är vi alla överens men Jonas, nu var det ju faktiskt så att alla inte fick lov att åka till Piteå. Gallringen åtminstone i 2WD-klassen, var ju väldigt tuff så där försvann många som anmält sig. Istället för att arrangören gallrade bland de anmälda borde så klart alla som ville fått chansen att i lördags kvala in till dagens tv-sända del. Då hade alla varit glad och nöjda…
*
Anders Gröndal och Miriam Walfridsson tog som väntat andra totalsegern med nya ”Valvoline-Fiestan” när man vann Rally Hadeland. Marginalen till Geir Helge Frøslid blev till slut 1.21 vilket visar i vilken form Anders och Miriam befinner sig mitt i. Bådar gott inför Rally Sweden där nu starten i WRC2 är klar.
Bäste 2WD blev Sindre Furuseth med Twingo-R2:an. Rallycrossaren Johan Kristoffersson med Patrik Barth vid sin sida genrepade lite inför Rally Sweden med en sjätteplats i Mitsubishin.
*
Finlands svar på turgubben Alexander Lukas heter Juha Salo som än en gång tog hem segern i Arctic Rally sedan ledaren fått bryta på sluttampen. Den här gången var det Jarkko Nikara som varit helt outstanding och ledde med runt minuten inför den allra sista sträckan. Stötdämperiet på Mitsubishin packade där ihop vilket öppnade för Salo.
Förra året var det Karl ”Kalle” Kruuda som ledde och bröt på sista sträckan och även då klev Salo fram.
*
I Härjedalsbrickan körde Martin Berglund med kartläsare Joakim Gevert hem R5-Mitusbishins andra totalseger. Detta med god marginal före Tomas Bergman och Joakim Halvarsson.
Tävlingen ingick även som deltävling två i Klassiska Rallycupen. Allra snabbast var Niklas Nilsson,Tony Jansson och Mikael Wisti.
*
Då har Opel-lovern Jörgen Andersson i Sjöbo utökat samlingen med en nybyggd Appendix-K Ascona B till säsongen 2016. Därmed har nu hans Kadett 2,0E sällskap i garaget och jag utgår från att Russelsheimarna där har fått de bästa platserna. Betyder att Mitusbishin står och skäms längst bak…
*
Det går framåt med billackerare Einar Fors nybygge den gröna VW 1303S han ska lufta i klassiska rally framöver. Har skrivit om bilen tidigare och då applåderat färgvalet som det enda helt rätta på en ”Bagge”, pilgrön. Då har Einar rättat mig och påpekat att kulören faktiskt inte är pilgrön utan en annan närbesläktad originalfärg. Okej men i mina ögon är den pilgrön och därmed rätt!
Ingen är väl obekant med min aversion mot grönt på rallybilar vilket dock inte gäller VW-bagge eller Hundkoja, på ”kojan” är är det helt OK med grönt och vitt tak. För övrigt, nej.
Lika bra att komma ut och erkänna även jag har ägt gröna bilar. Min allra första Saab V4 från 1969 var ”Tyrol-grön” och även om det är en svart/vilt bild så kan man ana kulören. MB 38711 är är parkerad utanför Malens Havsbad lätt tilltufsad efter närkontakt med ett träd i samband med ”Båstad-Rallyt” 1970.
Grön bil nummer två var en Saab 99LE 1974 års modell som tacksamt nog började brinna en kort tid efter inköpet och då byttes mot en Indiskgul 99L. Till mitt försvar, bägge gröngölingarna inköptes begagnade…