Kedjan brast för Gullabo i BMW-premiären, Myrsell tog EM-guld igen och Asfaltkung-Mats till WRC i Spanien!

BloggGullaboDet gamla talesättet ”ingen kedja är starkare än sin svagaste länk” gäller fortfarande något Tomas ”Gullabo” Jansson bittert fick erfara i lördagens Vätternrally. Han och gamle bisittaren Ingemar Algerstedt skulle då (äntligen är väl inte heller helt fel att skriva? ) premiärköra Bilsports ”Projekt-BMW” som förbil. Men det ”bidde inte ens en tumme” berättar Tomas själv. Efter ett par hundra meter på transporten ut till SS1 var det färdigkört.
– På femmans växel och 3.000 rpm gick kamkedjan av, förklarar en besviken Gullabo kan man förmoda.
Tackar Mikael Johansson för bilden på en nedstämd Gullabo med sin numera tvådelade kamkedja…

*
I helgen säkrade Mats Myrsell och Esko Juntilla sitt andra raka EM-guld för Historiska Bilar i italienska Rally Elba Storico. Trots en delvis problemfylld inledning, växellådan rasade på Porschen lyckade man vinna EM-klassen och köra in som elva totalt.
Märkeskompisen Anders Johnsen slutade på 20.e plats medan den tredje svensken, Nisse Bergquist/Karl-Erik Magnusson blev tvåa i klassen med Amazonen. Inför nästa deltävling i Spanien ligger Västeråsaren tvåa, en enda poäng efter helgens vinnare Zampaglione i Porschen.

*
I helgen var det även final i Rallycross-EM och där var det Stig-Olof Walfridsson som lyckades bäst med en femte plats precis framför Petter Solberg. Vann gjorde norske Citroénåkaren Alexander Hvaal.
I slutställningen stod Timur Timerzyanov som EM-vinnare före Davy Jeanney och svenske Timmy Hansen på bronsplats. Petter Solberg som jag trodde skulle hävda sig bättre än han gjort fick nöja sig med att bli åtta,hacket bakom Anton Marklund. Peter Hedström slutade tia och Stecka Walfridsson elva.

*
BloggSandellPatrik Sandell fick inte heller han till det på Charlotte Motor Speedway. Problem direkt förklarar Patrik.
Först hade vi ett oförklarligt drivaxelbrott i första heatet, det löste dock våra duktiga mekaniker innan det var dags att ge sig ut på banan igen.
I nästa heat satte en punktering effektivt stopp för framfarten denna gång.
Så är det ibland, men det har varit lite för ofta i år med stolpe ut. Men vi kommer igen starkare än någonsin, både jag och teamet vet att när tekniken är med oss, då är vi snabba och i toppen!
Redan nu Patrik fram emot den stora mästerskapsfinalen i Las Vegas.

*
Från Las Vegas till Askersund är en bra bit och där det i helgen kördes Rejmesvängen i Svenska Rallycupen. Även Suzuki 1300 Rally Cup körde här och cupledaren Stefan Sollenfelt stärkte sin position inför finalen i Örebro. Dramatiskt värre blev det när Ola Strömberg prickade en jättestor halmbal direkt på sträcka ett medan både Marcus Jäder och Henrik Nyberg får bjuda kompisarna på ”rulltårta” i veckan…
Rejmesvängen var näst sista deltävling i Svenska Rallycupen och vann gjorde Mats Jonsson. Cupledande Björn Adolfsson slutade tvåa och veteranen Bengt Thorsell trea. I 2WD var det nykorade Junior-SM vinnaren Johan Carlsson som tog hand om segern med Mikael Ericsson som tvåa och Leif Persson trea.

*
Med en kvart kvar av anmälningstiden till söndagens RS-DM, Vikingadansen i Trelleborg är där bara 47 anmälda. Vad händer nu frågar jag mig? Hela året har det varit runt sextio anmälda men just i Trelleborg dippar det och detta utan någon rimlig anledning som jag ser det. Kanske är det nya trenden med efteranmälningar som spridit sig, vad vet jag…

*
En som har det jäktigt värre  i veckan är Mats Andersson som idag stack till Spanien för att ihop med f.d Eslövsbon Arne Johansson fixa till noterna inför årets näst sista WRC-tävling RACC Rallye de Espana. Innan han stack från Kristianstad släppte Mats en riktig ”teaser”.

Vi får se vad vi kör för bil i Trelleborg, kanske det kan bli något nytt spännande, var allt den hemlighetsfulle WRC-notskrivaren ville avslöja.
Självklart hoppas jag på en vass Opelvariant!

*
För att återkoppla till söndagens C4-Specialen så har Roland/Martin och Black Beauty blivit nya favoriter på ”Tuben” efter söndagens minst sagt turfyllda uppvisning i Åsum. Normalt sett är det väl mest filmer med djur som bär sig knasigt åt eller mer ”mänskliga djur” som gör likadant som det klickas på. Den här gången är det dock annorlunda med istället en svart 240 i huvudrollen. BloggRoland1Roland SMS:ar en bild efter att ha ägnat förmiddagen åt att ”återställa” BB i ursprungsskick. Enligt honom ”var det bara lite plåster på såren och en tvätt” som behövdes. BloggRoland2Bilden som Christoffer Håkansson mejlat mig visar hur nära det var och om inte ”han där uppe ” kollat ner på ”gamla A3” i rätt ögonblick då hade istället han med hornen välkomnat. I så fall hade inte ens världens mest effektiva tvättmaskin kunnat rädda den svarte…

*
När vi är inne på VOC så har aktiviteten på deras( egentligen är det ju vår, vi som åker VOC) Gästbok dramatiskt minskat efter förra veckans storm. Det är så pass lugnt att f.d generalen Carleric Johansson känt sig tvingad att elda på lite:
Fantastiskt så lugnt det är i den här klassen. På en del andra sidor på nätet är det ett fasligt liv. Några få ”experter” har synpunkter på vilken usel klass det här är. Men det är klart – det är inte många VOC-förare som klagar. Det är mest förare som kör andra klasser och de som inte kör alls.
Just nu håller rallyutskottet på att skapa en ny klass som enligt en del av dessa ”experter” ska likna Grupp H Light Cup. En Cup som förra året hade 11 deltagare och som i år haft tre deltagare. I det reglementet kan en växellåda kosta upp till 75.000 kr.
Volvo-klassen måste utvecklas, säger kritikerna. Och vill ta över. Utskottet säger ingenting. De vill inte diskutera sina planer att förändra vår klass.”
Jag måste säga att jag är skeptisk till uppgifter att ”utskottet” skulle ha som huvudmål att ”döda VOC” och ersätta den med en variant av Anders Åbergs uppfinning ”Grupp H Light”, mycket skeptisk…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *