Kärvt med testtid för TTA-åkarna och Kung-Mats jagat byte i helgens RS-premiär!
Knappt vå veckor före premiären får TTA-förarna för första gången testa sina nya bilar. Lite sent medger TTA-Generalen Jann ”Flash” Nilsson till Värmlands Folkblad. Men säger han.
– Det är sent. Men vi är inga amatörer som kör det här och det går nog ganska snabbt att lära sig. Men det är klart, bilen är svårkörd och utmanande. Ju mer man tränar desto fortare kommer det att gå men i början står vi alla där med ett vitt papper.
Mycket utveckling har skett på ”järnsängarna” sedan Flash för första gången testade en i fjol.
– Bilen jag testade förra året har nästan inga likheter med bilen vi ska tävla med i år. Vi har ändrat hela bilen. Hjulupphängning, motor, styrning…
Även om bilarna kommer till Sverige tidigare har man infört testförbud för att skapa största möjliga jämlikhet i ”Domusklassen”. Alla ska ha samma möjlighet att lära känna bilen och under exakt lika lång tid. Visst känns detta som en riktig svensk racingklass med millimeterrättvisa och samma förutsättningar för alla? Hade det funnits racing på August Palms tid tror jag han gillat TTA-tanken…
Med bara knappt tvådagar kvar till RS-premiären i Hörby börjar det onekligen klia lite i ….foten. Antar att det är samma känsla hos de övriga sjuttiofyra anmälda? Självklart är huvudintresset knutit till fajten om totalsegern och där ”Kungen” Mats Andersson är den som alla vill slå. Man kan väl säga som så att många har försökt, men få har lyckats (nu växer väl kammen ytterligare på elektrikern från Eslöv, men i Motorbloggen står alltid sanningen). Tror faktiskt att det blir samma visa i helgen som de senaste fyra åren, överst på pallen Mats Andersson, Eslövs MK Proton!
Mats är ju lite av RS-sportens Sebastien Loeb och jag är faktiskt ganska säker på att om grenen haft ett eget SM hade vi haft två minst svenska mästare med samma förnamn. Men Loeb gör misstag och vinner inte alltid. Samma sak gäller i RS och Mats, antar att det är detta som håller alla ”Protonkillers” där ute vid liv, någon gång måste Mats missa och då…
Utmanarna i helgen är först och främst nye Hörbyföraren Ebbe Nilsson i den vassa Kitcar Puman. Ebbe har länge försökt att knäppa Mats, kan det lyckas i hemmapremiären? Klubbkompisen Tommy Andersson har vässat M3:an under vintern och samma sak med märkesbrodern från Svedala, Mats Lundahl. Mycket vassare asfalt-BMW:er finns nog inte i det här landet, men räcker det mot Malaysiskt stål. Svaret får vi på söndagseftermiddag!
En liten kamp i kampen är den mellan Silver-Voc:en och Roland Brorsson i sin nyinköpta ”Black Beauty-VOC”, (rättstavningsprogrammet i macen vill ändra Roland till Ronaldo, coolt). Nu kan jag och ”Däcka-Stefan” självklart inte hävda oss mot en heltänd Roland dessutom med supertaggade kartisen Martin Nilsson i högerstolen. Ett silver i RS-DM väger tungt till den svartes fördel medan min största merit i asfaltsammanhang, är att jag nästan klarat ”fjärilen” med en Saab i Lille Mats i början av sjuttiotalet…
Lite av trafiknissarnas våta dröm har inletts i Kristianstad, de första 40-skyltarna har kommit upp och genast flyter trafiken på Åsumsvägen lika bra som en nyplöjd skånsk åker i november. Nu är detta bara en test och jag vet faktiskt inte riktigt vad man ska testa? Är det egentligen inte lika bra att sänka till trettio i hela stan? Sänka och sänka, i centrala Kristianstad handlar det för tillfället mer om en höjning till trettio med tanke på alla ”ambitiösa” arbeten. Arbeten som enligt skyltarna innebär att ”vi bygger för framtiden” fan tro´t sa Relling!
Lycka till i Hörby, Tommy! Det blir kanske en liten tur dit med Sonetten om finvädret håller i sig.
Hej!
Det verkar som om besättningen i ”Silver-VOCen” redan gått i försvarsställning mot ”Black Beauty”.
Inte behövs väl det med, vad jag vet finns det inga ”fjärilar” på söndag, möjligtvis har dessa satt sig i magen på besättningen.
Nej Tommy, låt den kraftfulla ”Silver-VOCen” sträcka ut så kommer alla i klassen att slås av häpnad och darra av rädsla.
Hälsn/”Ronaldo”