Karting-EM i Åsum ställs in, Wales vill ha besök ”senare”, Ogier önskar tamare WRC-bilar för att rädda sporten, racefritt för Lindh i USA, Tik RX laddar för Höljes och Bror D. gör comeback med Escort i England!
Då tvingades Kristianstad Kartingklubb till samma tråkiga beslut som i stort sett alla andra motorsportarrangörer redan gjort, att ställa in EM-tävlingen på Åsum Ring i mitten av juli. Ett beslut som klubben fattat gemensamt med promotorn och där det som fällde avgörandet, var att alla utomeuropeiska förare skulle få svårt att ta sig till Kristianstad under rådande omständigheter. Därför var inte heller alternativet att köra publikfritt något som hade ändrat förutsättningarna.
– Tråkigt, vi hoppades in i det sista att fredagens lättnader från Folkhälsomyndigheten skulle göra det möjligt för oss att genomföra EM-tävlingen, konstaterar en besviken Magnus Hedman, ordförande i klubben.
Nu gäller det att sikta på 2021 och då har redan det tappra gänget i Åsum fått löfte om ny högstatustävling.
*
Tyvärr helt omöjligt att skriva Motorbloggen utan att få in det här dj-la Corona i sammanhanget trots att jag verkligen försöker. Lika bra alltså att börja tugga undan och då är det Wales Rally GB som nu även dom är satta under hot av viruset. Rallyt har därför fått propåer att korta ner banan så att det blir möjligt att avverka det hela på bara tre dagar inklusive shake down på fredagen. Frågan är då om detta blir verklighet eftersom Wales för tillfället inte ens är så pigga på att välkomna besökare. Över landets turistmyndighets hemsida lyser istället anslaget ”Visit Wales. Later.”. Som en följd av detta går det ännu inte att köpa ”rallypass” till tävlingen som är planerad till månadsskiftet oktober-november. Intresserade får i dag anmäla intresse, medan arrangören frustrerat tvingas vänta på klartecken från folkhälsomyndigheten.
Med den kortade banan får några av de klassiska sträckorna nya datum och ”Dynfant” körs nu på lördagen istället för som ursprungligt planerat dagen före. Power stage är dock fortsatt ”Brenig” söndag vid lunch medan HQ numera finns i Deeside. Här bedöms möjligheten att spärra av serviceplatsen för publik stor då det befaras att ”social distancing” fortsatt kommer att gälla i höst.
Ryktet säger också att Rally Finland även dom planerar för ”publikfri service” i Paviljonki. Än har dock inte myndigheterna där gett någon fingervisning om man tänker lätta på de restriktioner som nu finns, för att kunna köra VM-rally i mitten av augusti. Här har det dock påbörjats försäljning av rallypass och i mitten av juni ska man börja skicka ut dessa. Fortsatt är det reserestriktioner och förbund mot större folksamlingar som är hinder på väg för en återstart av WRC. En avkortad bana innebär stort ekonomiskt bortfall för arrangören och nu väntar man på nya riktlinjer från myndigheterna. En källa konstaterar.
– Många stora event är planerade i landet i augusti och alla väntar vi på att man släpper på publikbegränsningen före den tidigare datumen 31 juli. Görs detta finns en chans att köra rallyt om inte, känns det svårt att landet ska öppna upp sig för tusentals rallyfans bara dagarna efter…
*
Vid sidan av inställda/flyttade tävlingar i WRC så är det 2022-reglementet som är de stora snackisen i just den världen. För en vanlig dödlig känns det onekligen lite märkligt när flera toppåkare hävdar att dagens WRC-bilar inte har ”power” tillräckligt och nu är dom rädda att det blir ”ännu sämre” 2022. Redan tidigare har Hyundais Andrea Adamo och M-Sport Fords Richard Millener förklarat att förare och ingenjörer ofta saknar något välutvecklat sinne för ekonomi. Nu har dock både Sebastien Ogier och Ott Tänak förklarat hur dom kan tänka sig att WRC bör göra för att bättre kostnadsanpassa sig till verkligheten efter både Corona och 2022. I ”DirtFish Debates” säger Ogier att han gärna ser bland annat att det nya reglementet sätts på paus med tanke på allt som händer.
– Helt klart tycker jag detta då den här krisen är den största på massor av år!
Han utvecklar detta med att det nu vore klokt att ta ett helt nytt omtag av WRC, med allt från bilar till hur tävlingarna ska utformas. Så länge ingen vet hur omfattande följdverkningarna blir, är det klokt att lugna ner allt. Ogier menar att han inte brytt sig så mycket om hybridbilarna då han inte räknat med att köra någon sådan, men att de måste förbilligas anser han vara ett krav för överlevnad.
– Det viktigaste är att bilarna ser spektakulära ut. Vilken förare som helst önskar alltid mer ”power” men i slutändan är det ändå viktigare med flera deltagare och att det blir utmanade, intressanta fajter på sträckorna!
Här blir jag både glad och imponerad och detta såg jag verklige inte komma från en auktoritet som Toyota-åkande Ogier. Min beundran blir inte mindre när han dessutom förklarar.
– Så klart gillar jag att köra fantastiskt snabba och spektakulära bilar men vid något tillfälle kommer vi till punkten, att bilarna ”have to drop a little bit” när det handlar om att rädda sporten…
Fransmannen ser också gärna att tävlingar blir mer kompakta och är inte främmande för bara två dagars intensivt tävlande i WRC.
*
I går kom chockbeskedet från USA hela Indy Light-serien ställs in vilket innebär att det stora svenskhoppet Rasmus Lindh blir utan race 2020. Serien som är steget under IndyCar brottades redan före Corona med problem och antalet tävlande var precis på gränsen för att kunna köras. Nu lär dessutom flera av deltagarna redan bestämt sig för att hoppa av och så ovan på detta Corona. Beslutet innebär dock inte att serien läggs ner utan det planeras för omstart 2021.
– Alltmer tydligt att årets säsong inte går att genomföra och det bästa vi kan göra är att ta en paus, fokusera om och återvända med ett förbättrat mästerskap nästa år, konstaterar Indy Lights-promotorn Dan Andersen.
I serien är ”svensken” Oliver Askew med rötter i både Ryd och Skåne regerande mästare, men som nu avancerat till IndyCar.
’
Under vintern har Daniel Thorén från Kil byggt sitt eget Rallycrossteam, ”Tik RX” med tre bilar i lika många klasser till RallyX Nordic.
– Vi har ett familjärt team som bygger på att vi skall hjälpa varandra och ha kul ihop. Inte utan stolthet kommer vi till start i klasserna Supercar, SupercarLites och Crosscar, säger Thorén.
De tre i teamet är Nils Andersson, 20 år från Arvika och Julius Ljungdahl, 19 år från Norrtälje men tävlande för SMK Karlskoga samt så klart chefen själv Daniel Thorén. I Supercar Lites blir det Nils Anderssons som ska köra medan Ljungdahl ställer upp i Crosscart-klassen. Thorén själv rattar teamets häftigaste bil en Supercar VW Polo RX som i år drivs i helt egen regi.
– Jag har tagit flera kliv framåt med min egen körning och en helt problemfri försäsong har skapat det lugn som behövs för att bättre kunna fokusera på min egen insats, menar Thorén.
Premiär för Tik RX blir torsdagen den 2 juli på ett publikfritt Höljes och sedan följer deltävling två helgen direkt efter.
*
Alltid lika trevligt när gamla hjältar uppmärksammas efter att karriären satts på vänt. Tänker på att gamle Opel-hjälten Bror Danielsson (jag vet att han kört även BMW, Volvo, Audi, Subaru, Mazda, Toyota, Ford och har säkert glömt bort några) blivit inbjuden till brittiska klassikerrallyt Lombard Rally Bath.
Om bara allting går vägen hoppas arrangören att kunna bjuda på en hel rad klassiska rallybilar och förare i mitten av oktober och där då värmlänningen är en av ”VIP-gästerna”. Totalt 70 ekipage finns redan anmälda och så klart då många riktiga rallyklassiker som Toyota Celica, Triumph TR7 och så klart en uppsjö av Ford Escort med olika beteckningar. Det är också en sådan som Bror ska köra är det tänkt och då ingen helt ny erfarenhet eftersom han körde en likadan bil i Lombard RAC Rally både 1979, -80 och -81. Totalt har faktiskt Bror nio starter i ryggen i det brittiska VM-rallyt, det första 1972 med BMW 2002 Tii och senaste (!) var tio år senare med den udda Mazda RX-7. Självklart är också flest starter med Opel, alltifrån Ascona till Kadett GT/E.
Sjävklart har jag många minnen av Bror där ett är när han körde ”SM i T” i TV-Svängen 1975 med en Standard B-Kadett. Men annars har det blivit många olika tillfällen att få se honom i alla de SM-tävlingar han kört under sina långa karriär och som faktiskt startade 1967 i KAK-Rallyt med en Volvo Amazon. Minns även när han körde i Volvo-teamet med 240 Turbo och där South Swedish Rallys två starter (-84-85) bägge innebar ”retired” för honom och kartläsare Anders Eklind.
I slutet på 80-talet producerade Kristianstadsbladet en special rallybilaga till South Swedish Rally och för detta gjorde jag och Patric Nilsson en ”rallyresa” runt om i landet för reportage till bilagan. Ett stopp 1990 var hemma hos bror i Årjäng som då jobbade som Volvo-försäljare i Karlstad om jag minns rätt.
I garaget stod då senaste rallyvapnet en Mazda 323 4WD som han någon månad senare körde in som femma med i SSR. Sista tävlingen ”på riktigt” blev 1997 på hemmaplan i ”Svenska” med en Subaru vilket gav en nionde plats Grupp N. Efter detta blev det omstart 2014 och då så klart med en Ford Escort för Bror som inom kort fyller 72 år.
*
Aviserar även att det troligen inte blir någon Motorbloggen i morgon onsdag då ett späckat arbetsschema sätter stopp. Men förhoppningsvis är jag tillbaka på torsdag.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se