Känner mig som Sainz -98, Mads och Ola delar på sig, Jocke S. ska lästa noter på norska, PG var snabbast i Årjäng och klubbmästerskap på Åsum Ring…

Alla som varit med ett tag minns när Carlos Sainz och Louis Moya 1998 missade WRC-guldet några hundra meter före mållinjen på sista sträckan av Rally GB.. Motorn i Toyotan rasade och det man minns allra mest, är kanske när Moya vräkte hjälmen rakt igenom bakrutan i besvikelsens stund när Tommi Mäkinen istället tog över guldet. Varför berättar jag detta? Jo för att idag har jag upplevt ungefär samma känsla på jobbet när jag råkade ut för alla fotografers värsta mardröm, kortkrasch.BloggSainz
Efter en tuff förmiddag kom jag tillbaka med flera jobb i kameran och började ladda in bilderna i datorn. Första kortet gick bra men när jag så skulle ladda in från ”kamera 2” blev det strul. Plötsligt var det inga vanliga bildfiler utan istället några märkliga ”ettor och nollor” som inte datorn alls ville kännas vid. Tog några minuter innan sanningen gick upp för mig, dagens arbete var i detta läge spolierat. Extra ”bonus” det var så klart de viktigaste jobben, som i princip var omöjliga att ta om en annan dag som fanns på ”kraschkortet”.
Paniken var snudd på total när IT-avdelningen plus sommarvikarie Jalhed kom till undsättning (han är ungefär hälften så gammal som jag, som lite ursäkt …). Efter två timmar hade duon på något vis via ett reparationsprogram lyckats återskapa bilderna (kostade mig 40 USD ur egen ficka) och dagen/helgen var räddad. Men två timmar är ändå två timmar och det gick ut över Motorbloggen som nu kommer mycket senare  än vad jag tänkte i förmiddags. Något som ni dock får tugga i er, faktiskt var det viktigare att få tillbaka dagens bilder…

*
Att byta ut kartläsare verkar vara något som är populärt för tillfället och nu sällar sig Mads Østberg till samma skara som Emil Bergkvist och dansken Simon Vallentin. I går kom besked från Østberg och ADAPTA Motorsport att han efter 1,5 år bryter med Ola Fløene och detta redan till kommande WRC Rally Finland. Mads själv överlåter till pappa Morten att ge besked.
Detta är ett teambeslut. Har varit lite utmaningar i förhållandet mellan Mads och Ola senaste tiden, berättar Morten.BloggÖstberg

På den här nivån måste allt fungera optimalt mellan förare och kartläsare, vi måste ta hänsyn till vad som är bäst för teamet och då blev det den här lösningen.
Detta betyder att i Mads OneBet-Fiesta i Finland sätter sig Fredrik Åhlins nuvarande bisittare Torstein Eriksen som redan nu finns i ADAPTA-teamet. Vad detta betyder framöver för Åhlin och BRC framgår inte, vore så klart tråkigt om den framgångsrika duon splittras inför upplösningen av BRC???
Ryktena säger också att Mads WRC2-start i Tyskland skulle bero på att han där låter Patrik Barth sköta noterna vars erfarenhet av WRC-bilar är tämligen begränsad. Då är det lugnare att skola in värmlänningen i en R5-bil och då dyker nästa fråga upp, blir det med ADAPTA-Fiestan eller som rykten påstår i en Hyundai i R5-skick?
Morten Østberg ser större inget drama med nya kartläsare för Mads.
Båda kartläsarna är knutna till ADAPTA-systemet. Vi känner dom bra och är säkra på att de löser sina uppgifter på bästa sätt.
Vad som händer med Ola Flöene som kom till Mads från Andreas Mikkelsens WRC-Polo verkar inte vara helt klart, men att han har fortsatt lön från ADAPTA Motorsport står klart.
Vi jobbar med olika planer separat från Mads åtaganden där Olas erfarenhet och kompetens kommer att utnyttjas, menar Morten Østberg.

*
BloggJockeNär vi ändå är inne på ämnet ”co-driver switch” så har en fågel viskat i mitt öra att Joakim Sjöberg, f.d notläsare åt Emil Bergkvist med en J-EM-titel i ryggen inte kommer att få så lång vila från rally. Samma fågel menade nämligen  att Jocke snart sätter sig i en ny högerstol och då samtidigt får bättra på sin ”skolnorska”. Detta sedan en av Norges mer internationellt meriterade förare erbjudit honom plats vid sin sida. Ett erbjudande som kom till Jocke efter brytningen med Emil, i det skedet var Jocke plötsligt helt ”stollös”…

Återkommer i ämnet.

*
Är väl svårt att påstå att det i mina ögon positiva med ett Riksmästerskap för Grupp E och GruppF/VOC blivit någon större succé. Kollade i den uppdaterade resultatlistan efter två körda tävlingar (dock fanns bara en i listan, fråga mig inte varför) och det var verkligen inte ”lapp på luckan” tvärtom, väldigt få som verkar satsa på RM, vilket jag kan tycka är tråkigt.
Nu har man dessutom tvingats till att plocka in en ny tävling i RM-serien sedan Gnesta MK meddelat att finalen ”Rally Runt Mjölkpallen” den 23/9 ställs in. Istället blir det final helgen före i Eskilstuna med ”EMK-Kannan”. Orsaken sägs vara att en militärövning spolierar rallyköande i Gnesta.

*
BloggKruse2Att SVT:s expertkommentator Jonas Kruse inte bara varit (är?) en skicklig rallyförare är tämligen välkänt, att han dessutom i unga år var lovande hockeyspelare i Grums är inte heller detta någon större hemlighet. Men att Kruse även besitter så stora kunskaper i innebandy att han rekvireras som tränare var okänt för mig. Men så är det och framöver ska Jonas coacha Skoghall som ligger i Damallsvenskan. Inte heller visste jag att talangen Fanny Kruse hade en pappa som hette Jonas i förnamn…

*

Vinnaren av AM Snapphanerally PG Andersson har kul med tvåan Mats jonsson

Aldrig något snack om saken när det var dags för ”Hästkraftshelg” i Årjäng, ”Kungen av Marknadsbacken” heter PG Andersson. Trea raka bästa tider innebar Skoda-seger och detta med god marginal till tvåan som samtidigt var bästa 2WD, Hällefors Kenneth Olsson i en Escort. Trea slutade hårdsatsande MK Ratten-talangen Andreas Persson i sin udda Renault Clio R3 och först på fjärde plats tvåan i 4WD, Kristoffer Karlsson.
Tror jag inte helt fel, så var detta premiär för Kiv Sevius med den nybyggda Appendix K Volvo 262:an och det blev seger direkt före Lars-Ove ”Biffen” Olsson med Ascona 400.
Någon utmaning från Oscar Solberg i pappa Hennings WRC-Mitusbishi blev det aldrig då man hittade något fel när bilen skulle lastas så det blev ”afbud”. Eyvind Brynildsen stod med i listan som brutit, men utan orsak….

*

Benjamin Törnqvist, Kristianstad Kartingklubb i KZ2

I morgon lördag är det SM i Karting ute på Åsum Ring och utan att grovanalysera tränings och kvaltider så kan jag konstatera att finalen i tuffa KZ2 kan bli rena klubbmästerskapet i Kristianstad Karting Klubb. Allra snabbast har varit VM-trean Benjamin Thörnquist (bilden) men bara ett par korta andetag efter kommer kompisen i Kristianstad Karting Klubb, Noah Milell. Snacka om dramatik när deras final avslutar SM-helgen i Åsum där första final drar igång klockan 14.00 och drygt två timmar senare ska det avgöras vem som är ”Åsum-Kung”, Benjamin, Noah eller ??

*
BloggGPDessförinnan klockan 11.00 öppnas grindarna i Råbelöf och Kristianstads GP:s 60 års jubileum. Har du aldrig varit där och lyssnat/sett på ”gubbarna och deras fantastiska maskiner” så för gud skull missa inte denna höjdpunkt.

*
Vill man ha lite modernare toner så körs det i morgon AM Elteknik Rallysprint med Eslövs MK som arrangör och med startplats på lokalföreningen i Trollenäs och där första start är kl 11.00.

*
Avslutar Motorbloggen nu och det känns som när Roland läser noterna på SS3 medan jag fortfarande är kvar i starten på SS2. Ska försöka släppa hörnflaggan och komma in i matchen igen….
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *