”Jocke” sätter sig hos Røkland, Stugemo rullade i WRC-genrep, Veiby vann, R5-Opel allt närmare, Gren snabbast i Eslöv och SM i Karting blev klubbmästerskap för hemmaåkarna.
Som säkert många redan räknade ut i fredags så var det som ny kugge i Steve Røklands ambitiösa rallysatsning, som blir Joakim Sjöbergs nya roll efter delningen från Emil Bergkvist. Detta visste jag redan då, men min policy är som vanligt att inte spräcka nyheter innan berörda ger klartecken och tummen upp kom tyvärr inte förrän efter att Motorbloggen var publicerad. Bara som en förklaring till att jag först idag berättar det som redan nu känns gammalt…
Att Steve har höga mål kan knappast ha undgått någon och med ”Jocke” vid sin sida och med sin stora internationella erfarenhet, bör karriären få extra skjuts.
– Ser fram emot en härlig utmaning, där alla pusselbitar för att nå toppen finns, konstaterar Jocke.
– Jag har ambition av att jobba mig mot toppen, och Steve delar den ambitionen och tillsammans tror jag att vi kan växa och utvecklas, vilket jag har som ett krav för att satsa så mycket tid på rally. För mig är Steve en första klassens förare och jag ser framemot ett roligt och givande samarbete!
Med Jocke vid sin sida får Steve nu den mest rutinerade kartläsaren han någon gång jobbat med och är så klart jättenöjd. Att det blir en svensk co-driver som dessutom bor en bit från Kongsvinger bekymrar inte.
– Visst, vi bor några timmar från varandra men vi ska ändå få till ett bra samarbete, vill man bara så går det, menar Steve.
Riktig hur framtiden ser ut för Jocke och Steve avslöjas inte och det här året är i princip redan avklarat. I Steves ögon ett litet mellanår där klassegern i SSR är en av höjdpunkterna med teamets R2 208 Peugeot. Framöver väntar dock större uppgifter…
*
När vi är inne på det här spåret så har en bild på Facebook med Henning Solberg och Ola Fløene ”in good mood” och med texten från Ola ”Gutta på Aaaaaaker- brygge i Charlottenberg….” nu satt igång en rykteskarusell. Det menas att de båda framöver bildar nytt norskt WRC-team och det är detta som bestämt vid fototillfället. Ingen rök utan eld och det hade så klart varit jätteskoj att få se de båda ihop, kanske till och med utmana sina norska kollegor…
*
Sträcka två i det som många tog som genrep inför WRC Rally Finland, Autoglym Ralli blev inget bra för de två deltagande svenska ekipagen. Lars Stugemo och Kalle Lexe rullade ”Sunnyside-Skodan” men kunde efter att publiken vänt bilen på rätt köl fortsätta, dock många minuter försenad.
– Med god service av de våra och Printsport kom vi i mål Pesic, konstaterar blekingen Lexe.
Detta kunde inte Dennis Rådström ”skryta med” utan både han och R2-Fiestan blev kvar inne på sträckan efter en avåkning. Då hann han och Johan Johansson till höger med en andra tid på sträcka ett, bara 0,4 sekunder bak snabbaste men sedan var det roliga över.
– Hur som helst bra träning, väldigt roligt och en nyttig erfarenhet inför J-WRC och Rally Finland om två veckor, konstaterades det från Rådström-Fiestan.
Hyundai offrade en av sina testdagar för att låta heta Thierry Neuville känna på finskt grus i skarpt läge och han gjorde inte bossen Michele Nandan besviken. Belgaren körde dock utom tävlan med WRC-Hyundaien och satte så klart dagens snabbaste tider. Rallyvinnare blev Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermoen som alltmer utvecklas till Pontus Tidemands allvarligaste hot mot ett WRC2-guld. Nu tog Even Management-föraren R5-Skodan till seger (Neuville var en och en halv minut snabbare…) och detta före Tommi Mäkinens påläggskalvar Hiroki Arai och Takamoto Katsuta.
Tidigt snabb var Tom Kristenssons värste konkurrent i fjolårets ADAC Opel Rally Cup, Jari Huttunen som i Grönholms-Skoda gjorde R5-debut. Ledde fram till sträcka sex men på sjunde och näst sista åkte han av och bröt.
*
Tyska Rallye Magazine avslöjar att Opel Astra R5 kommer allt närmare verklighet och redan 2019 kan första bilarna levereras till hugade köpare. Det är Holzer Gruppe med starka band till Opel Motorsport som ligger bakom R5-projektet. Det var vid Portugals WRC-tävling som bilen visades upp för första gången. Något direkt stöd från Opel fanns inte då och när så franska PSA gick in som ny ägare i Russelsheim befarade många att projektet skulle dödas. Detta för att inte konkurrera med koncernens egna R5-bilar, Peugeot och Citroën men nu verkar detta inte påverka. Peugeots R5-modell är iskall och Citroën jobbar nu med att utveckla en helt ny R5:a på C3:an och som enligt uppgift ska börja testas i slutet av sommaren.
Fransmännen jäktar nu på för att få en tävlingsklar bill till premiären 2018, Rally Monte Carlo och när detta är klart så verkar man inte se några hinder för att även Opel ska kunna få prova på R5-klassen.
Uppgifter i artikeln säger också att C3:an och Astran kommer att dela många komponenter vilket så klart håller nere kostnaderna. Fortsättning följer.
*
En som garanterat skulle vilja att Opels R5-projekt skyndas på är Opel Danmarks förare Jacob Madsen med Line Lykke Jensen som co-driver. I lördags körde paret rally i Luxenburg med en helt ny R2 Opel Adam och det blev klasseger direkt för danskarna. Bästa 2WD och där näst bäst i klassen blev en äldre kusin till Adam, en hemmaförare med en Opel Ascona 400.
Totalt slutade Jacob och Line Lykke på 13:e plats i Rallye Lëtzebuerg 2017 som vanns av en annan f-d Opel-stjärna Marijan Griebel som nu kör R5-Hyundai. Tvåa och bara 3,6 sekunder efter slutade Jose Maria Lopez, Skoda. Noterbart är att efter Madsens lilla Opel var det minst tio-femton 4WD-bilar i resultatlistan…
*
När Eslövs MK gjorde debut som grussprint arrangör med AM Elteknik Rallysprint blev det med Hässleholms Johan Green och Johannes Haraldsson som vinnare (bild från Henrik Åkeson). SM-trean 2016 var snabbast på de tre (en sträcka användes två gånger) snustorra sträckorna i trakterna kring Trollenäs strax utanför Eslöv med Toyotan. Hårdsatsande Johan Kastenman, Kristianstad med Timmie Hansen (bild Thorleif Olsson) vid sin sida hade svårt att få grepp om ”Kalle” i Toyotan. I ett pilat vägbyte backade 940:an uti skogen, knölade till bakändan och tappade därmed andra platsen som byttes mot en femte. Istället klev i år sporadiskt tävlande Hörby-föraren Fredrik Nilsson med systersonen Hampus Wigren till höger fram och blev tvåa, 10,1 sekunder bak. Trea slutade klubbkompisen Lars Mårtensson/Lotta Hansson, ytterligare 1,5 efter. Även som fyra blev det SMK Hörby med Joachim Kristiansson/Joacim Wessberg i Toyotan med nyrenoverad motor.
Bästa B-förare i ”Trimmat” med totalt 34 startande blev Opel-åkaren Jimmy Möllerström/Annie Möllerström, Hässleholm medan Kristianstads Jörgen Hildingsson/Martin Nilsson var bäste C-förare.
I Klass Standard skrällde Hörby-föraren Anders ”Drutten” Östberg med Anna Svensson som kartläsare och vann med sin orangea VOC- 240. Anders är B-förare och inte förrän på tredje plats kom bäste A-förare även dom från Hörby, Jim Nilsson/Rickard Frick. Tvåa blev C-föraren Rasmus Berggren/Robert Buhre från Tomelilla.
Lite märkligt blir det när man vilket jag ändå tycker är bra, bara har tävlingsklasserna Trimmat, Standard, 4WD, Appendix K och Ungdom. Men sedan blir det lite konstigt när man ändå delar upp i de ”vanliga” klasserna på prisutdelningen. Något som jag förstått orsakade en viss förvirring då många av pristagarna åkte hem i tron att man inte skulle få pris. Därför nämner jag att bästa Grupp E-ekipage även detta kom från SMK Hörby, far och dotter Andreas och Maja Håkansson (bild Henrik Åkeson)
I 4WD var det ”långväga gästen” Niclas Melin/Daniel Busgård från Nässjö som vann med sin udda Nissan Sunny GTR. Tiden räckte även till tredje platsen totalt. Bäst bland ”gammelbilarna” blev Varbergs forne storåkare Ingemar Johnzon med en Opel Ascona före Sven Nord, Tomelilla, Volvo 164.
Ensam Ungdomsåkare var Victor Hansen, SMK Hörby (bild Henrik Åkeson) med pappa Jens som ”sidekick” och segern var då så klart inte mycket att yvas över. Men samtidigt slutade Victor 35:a totalt vilket är exakt mitt i resultatlistan och detta är desto mer att glädjas över…
*
På plats i Eslöv var även ”Silver-VOC:en” där nye ”vårdnadshavaren” Jens Persson gjorde ”BWD-premiär” efter att tidigare bara kört fram och fyrhjulsdrift. Nu valde Jens klokt nog att börja som föråkare men betyget var gott enligt Jens.
– Hon gick fint som f-n och jävligt kul hade vi …
Så kul att det blev ett lite väl rejält uppställ här på Thorleif Olssons bild.
*
Avslutar med att konstatera att Kristianstad Karting Klubb levererade som vanligt när det i går kördes SM ute på fantastiska anläggningen Åsum Ring. Med nya läktaren på plats ger nu banan än starkare vibbar till epitet ”Formel 1 light” och glädjande nog var det dessutom ganska bra med publik. Det kunde ha varit mer men nu är nordostskåningarna av hävd svårflörtade och dessutom fanns där samtidigt konkurrens av Kristianstads GP:s 60-års jubileum ute i Råbelöv.
Nu var det inte bara klubben med Tobias Groth i spetsen som levererade i form av arrangör. Utan klubbens förare levde också de verkligen upp och sopade banan med konkurenterna i alla tre SM-klasserna.
Först var det Caesar Kristiansson i OK Junior som visserligen slutade trea, men före sig hade han två icke SM-räknande förare så guldet gick till Caesar.
Sedan följde Sebastian Persson upp med klar vinst i klassen OK och detta i kamp med internationellt meriterade konkurrenter. Tungt för utmanaren Simon Ohlin som inte var med där framme och till slut snurrade och bröt.
Dagens mest överlägsne vinnare blev Noah Milell i KZ2 som bara åkte i från resten av det tuffa startfältet.
Klubbkompisen och regerande mästaren Benjamin Törnquist kom inte loss i starten och det tog några varv innan han kunde köra upp till andra plats. Då var dock luckan fram till Noah så stor att Benjamin fick nöja sig att njuta av vinnarens ryggtavla ända till att STCC-profilen Johan Stureson plockade fram målflaggan.
Tre SM-guld innebar att SM till slut blev snudd på ett renodlat klubbmästerskap för Kristianstad Karting Klubb. Imponerande är ett allt för futtigt ord men jag kommer inte på något bättre…