Østberg i WRC2 (?), Citroën har gett upp 2017, fint KMK-bidrag till sjuka barn och tätt mellan sprintarna i Södern.

BlogggÖstbergEnligt tyska Rallye Magazine är det aktuellt för Mads Østberg och Ola Fløene att låta WRC-Fiestan stå kvar i garaget och i WRC ADAC Rallye Deutschland istället köra med R5-Fiesta i WRC2. Anledningen till bilskiftet skulle enligt tyskarna dels vara att Mads tycker han har för lite asfaltmil i nya WRC-Fiestan och dels att huvudsponsorn OneBet planerar att här introducera betting på WRC2-klassen för allra första gången. Perfekt marknadsföring menas det, med OneBets egen förare bland de som hugade kan satsa sina slantar på.
Nu blir det en tuff uppgift för Mads och Ola om man väljer att kliva ner i ”Die zweite liga” (andra ligan) då Tyskland samlar alla toppåkarna i klassen. Därmed skulle Mads få en chans att mäta sig med Pontus Tidemand, Ole Christian Veiby Teemu Suninen, Eric Camilli och inte minst den kanske allra vassaste av dom alla på asfalt, Skoda Motorsports Jan Kopecky.
Antalet M-Sport-bilar i WRC-klassen förblir dock oförändrat då hemmafavoriten Armin Kremer är klar för ett ”Gastspiel” med en WRC-Fiesta under Malcom Wilsons fana.

*
BloggMeeke kopia 12I dag publiceras i flera media att Citroën redan betraktar WRC 2017 som över och istället fokuserar helt på nästa år. Yves Matton, teamchef konstaterar lätt besviken.
Tanken nu är att jobba mot ett mer långsiktigt mål och till 2018 önskar vi vara tillbaka med rätt ”pace”!
Matton utvecklar också det faktum att nya C3WRC är så ojämn, under vissa omständigheter är C3:an kanske seriens snabbaste bil medan det sedan också kan vara det omvända.
Nu ska vi jobba med att ha ”maximum speed” alltid och överallt…
Testerna framöver kommer också att fokusera på framtiden och inte som är vanligast mitt under säsongen, för varje specifikt rally. Men att ha gett upp segerambitionerna har inte Matton trots ”kursändringen”, istället säger han.
Vi har inte ändrat vår inställning lite, vi har ändrat inställning helt!
Fjädringen är det som framförts som C3:ans största problem och Matton håller med. Redan nu har man gjort förändringar men de riktigt stora kommer först 2018 avslöjar han.BloggMikkelsen kopia 11
Att Andreas Mikkelsen blir en mer och mer framträdande spelare hos Citroën märks allt tydligare och det är också han som uttalar sig i sammanhanget när han säger att han är säker på att förändringarna på sikt kommer att innebära en bättre bil. Nya differentialen har åtgärdat ett problem berättar Mikkelsen och nu sladdar inte bakändan lika mycket som tidigare. Men även han trycker på att fjädringen måste förbättras men samtidigt menar han att de problem som orsakade de häftiga krascherna i Argentina är borta. Att WRC-tvåan 2016 numera kan betraktas som permanent på Mattons lönelista står allt mer klart och han avslutar med trösterika ord för alla ”Citronister”.
Nu börjar jag bli mycket glad för bilen!
Med Mikkelsens intåg står med all säkerhet Matton med en förare för mycket till 2018. Frågan är vem som ”åker” eller åtminstone får ett kraftig nedbantat program till nästa år. Mitt tips är att Craig Breen får tuffast i kvartetten och det baserar jag på att Kris Meeke trots allt är en vinnare även om det kostar en del på vägen i form av en och annan krasch. Mikkelsen är självklar om han vill stanna förstås och inte lockas av något annat team vilket inte känns troligt. Ett franskt team utan en enda fransk förare känns säkerligen inte så bra så därför jag tror att Lefebvre klarar sig bäst när det kommer till ett val mellan honom och Breen. Fast om Meeke fortsätter med fler kraschfester kanske hela mitt tips ändar med förskräckelse för ”The Ulsterman”

*
BloggSolberg1Att Petter Solbergs fleråriga samarbetspartner Bertel O. Steen, norsk bilhandlarkedja utökar sina åtagande och nu även låter Oliver Solberg få del av sponsorpengarana kan inte ha överraskat många. Avtalet mellan Oliver och Bertel O. Steen verkar vara vikt för rallysatsningen och om jag förstår rätt, ska man inte längre använda teamet SRT:s R2-Peugeot i Lettiska Mästerskapet. Nu ska istället en egen bil inhandlas åt Oliver med sikte på framtiden och när han får lov att tävla i fler länder trots sin låga ålder.

*
BloggSlottsprintI samband med Slottssprinten samlade Katrineholms MK in pengar till Barncancer o Barndiabetesfonden. Totalt inbringade insamlingen 32 500 kronor och nu vill Katrineholms MK tacka alla inblandade.
Så stort tack till alla som stöttar och supportar: Ericsbergs Slott. Tack till Pontus Tidemand, PG Andersson, Stig Blomqvist/Niclas Möller, Alexander ”The Mauler” Gustavsson, Lars Stugemo mfl mfl.
Och såklart till alla er i publiken som skänkte en slant till denna goda sak”.

*
Formel 1 är som bekant inte min grej men om det nu blir som danskarna hoppas att man kommer att köra ett ”Formel 1-grandprix i Danmark” och då mitt inne i Köpenhamn måste jag så klart visa intresse. Jyllands-Posten har hittat en karta hos kommunen hur det är tänkt att banan ska se ut och nog ser detta spännande ut med Formel 1-bilar på ”Knippels- og Langebro,” och ”Amager Boulevard”. Banan som man hoppas blir verklighet 2020 kommer att bli 4,55 kilometer lång med nio kurvor vilket gör den långt över kilometern längre än motsvarigheterna i Monaco och Baku.BloggF1
Bakom projektet står tunga danska namn med rötter i Saxo Bank vilket ska borga för ”det finns kulor” att bygga för. Till hösten ska förhandlingarna ”med London” fortsätta och detta genom att man knutit till sig en bankonstruktör hämtad från Formel 1.
Långt upp i regeringen är man positiv till planerna och här menas att ” et Formel 1-grandprix vil være fantastisk reklame for Danmark”.
Undrar om det hörts samma tongångar om ett liknande projekt planerats i Stockholm

*
Nu duggar rallysprintarna tätt i de södra delarna av Sverige med tre på rad de närmaste tre helgerna. Först ut är Eslövs MK med helt nya AM Elteknik Rallysprint nu på lördag och med 71 anmälda. På udda ”rallydagen” fredagen den 21 juli körs Rally Österlensprinten

Tommy Andersson SMK Hörby

( bilden en tidigare vinnare Tommy Andersson, Hörby) och detta helt och hållet på Svampabanan i Tomelilla. Lite udda då tävlingen ingår i RS-DM vilket lockar runt 60 förare. Lördagen därpå den 28 juli är det SSRC Mästarmöte med en enda sträcka på runt sex kilometer som körs två gånger. Här är ännu inte anmälan stängd och så här långt är det 44 anmälda.
Får man tycka något, så är det lite väl tätt mellan de här tre med tanke på att det tidigare i år bara körts en enda grussprint och detta med Hörby-Sprinten i börja nav maj. Lite ketchupeffekt kan man kanske säga…

*

I morgon blir det ingen Motorbloggen, tung arbetsbelastning är orsaken. Tyvärr…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *