Kajto klar EM-segrare efter kortat Akropolisrally, Eslövs-Anders bäste svensk, Ola S.imponerad, kartläsare omkom och elever bygger kopia av Eklund Golf.

ERC SEAJETS Acropolis Rally blev mer än lovligt dramatiskt och nästan allt beroende på det usla Greklandsvädret. Redan på lördagen regnade det så att första sträckan fick kortas men sedan såg det lite bättre ut när man idag drog igång för att köra de sista sju sträckorna. Men säg den glädje som är beständig, för plötsligt vände ovädret tillbaka till trakterna kring Loutraki och då tog arrangören beslutet att helt ställa in sista etappens tre sträckor. Därmed blev rallyt bara sex sträckor långt.BloggBreen
Extra tråkigt för irländaren Craig Breen som ledde rallyt efter sträcka fem med dryga halvminuten till Kajetan Kajetanowicz och verkade ha läget under kontroll. Vad som sedan hände exakt är lite oklart, men på den leriga sträckan flög plötsligt motorhuven upp (Craig själv konstaterade irriterat,” When the pins are open the bonnet will open…”) och detta med 20 kilometer kvar av sträckan. Craig fick kika fram i den lilla springan där han kunde skymta lite av vägen och tappade så klart massor av tid, närmare bestämt 43 sekunder till ”Kajto”.BloggKajetan
Därmed tog polacken både hand om segern i rallyt och är med en deltävling kvar att köra, redan klar Europa Mästare 2015. Precis på gränsen för att få fulla poäng, då rallyts längd ändå blev 69 procent av ursprungliga längden. Därmed fick Kajto 230 poäng medan tvåan Craig Breen plockat ihop 162 poäng.BloggZasada Kajto blev nu tredje polske förare att vinna EM-titeln, allra först var Sobiesław Zasada som 1966 tog första EM-titeln av tre med sin lilla Steyr-Puch. Sedan dröjde det 36 år (Zasada vann sista året 1971) innan Krzysztof Hołowczyc 2007 tog hand om EM-guldet.
Yes, vi klarade det, jublade Kajto när det stod klart att åskan, regnet och stormen sett till att rallyt kortats ner.
En dröm som nu gått i uppfyllelse, vad mer kan jag säga?
När han samlat sig något konstaterade Fiesta-åkaren att det varit en tuff väg till guldet men det gick ändå vägen till slut.
En stor, riktigt stor dag, troligen den bästa i hela mitt liv och att ta titeln genom att vinna ett rally som är ett av de svåraste rallyna i världen, menade en rörd Kajto.
Jag vill tacka min mamma och pappa som alltid trott på mig. Har inte haft så mycket tid för dom som jag borde, men det ska jag ändra på, dom finns alltid i mitt hjärta!
Trea slutade hemmaföraren Athanassoulas som gjorde debut med nya R5-Skodan och var bara 15,3 sekunder bak nye Europa Mästaren.

*
I dag kördes femte deltävlingen i danska Yokohama Mesterskabet Øst i Nykøbing Falster. Efter fyra heat intensiv körning stod Tim Svanholt, Mitsubishi som vinnare. Detta lite mer än fem sekunder före tävlingens häftigaste bil, en Porsche 997 körd av Jørgen Hansen. BloggJohnnyTrea slutade Suzuki-åkaren Kenneth Madsen och inte heller den här gången blev det en fullträff för Sturups-tvåan Johnny Pedersen (bilden) som körde in som fyra.BloggAnders
Bäste svensk blev Eslövs Anders Karlsson, tia totalt med den silverfärgade Escorten och dessutom en fullt godkänd fjärde plats i klassen. Sämre gick det för Rolf Grybb, Hässleholm som fick en dålig tid redan i första heatet och gav sedan upp i det fjärde. BloggKolbeFörst att bryta var annars otursförföljde Kenneth Kolbe Jensen med Jeanette Kvick till höger. Kort efter start tappade den ilskna blå 205-Peggan höger framhjul och så var dagen förstörd.

*
BloggMacCroenBrittisk rallysport skakas återigen av en dödsolycka när 47-årige kartläsaren Andy Mort i lördagsmorse omkom i samband med ”Mull Rally”. Det var på den sjunde sträckan som föraren den på ön Mull bosatta 26-årige John MacCrone tappade kontrollen över sin Subaru och i hög fart rullade flera varv ut på ett fält. Mort dödförklarades på platsen medan MacCrone fördes med helikopter till sjukhus med svåra skador. Paret var bland rallyts mest rutinerade deltagare och så sent som 2013 totalsegrade MacCrone här. Tävlingen avbröts direkt efter att olyckan inträffat.
I årets WRC ADAC Rally Germany körde MacCrone i samma klass som Emil Bergkvist och placerade sig en liten bit efter svensken med sin R2-Fiesta. Han var ansedd som ett framtidsnamn i brittisk rallysport och hade redan blivit lovad att få delta i en ”shoot out” för att få köra Drive DMACK:s R5-Fiesta i WRC2 till nästa år.
Redan före start drabbades rallyt av en tragedi då en av deltagarna 41-årige Chris Lawson dog hastigt. Lawson skulle kört med #130 på sin Mitsubishi.
Mull Rally är ett tvådagars rally som körs på den lilla ön Mull med knappt tre tusen invånare och räknas till ögruppen Inre Hebriderna. Det är en av landets populäraste tävlingar, i år med 150 startande och där MacCrone var den stora hemmafavoriten.

*
BloggPelleAtt Pelle Willén/Martin Holmdahl satte extra färg på SM-finalen Rally Uppsala är där nog ingen som säger emot på? I den av Ola Strömberg lånade Suzukin döpt till ”Urzula” satte Pelle otroliga tider vilket föranlett bilägaren att skriven en snutt om Junior-Mästarens framfart: ”Vi lånade ju ut Urzula till Pelle Wilén och Martin Holmdahl till SM-finalen i Rally i Uppsala förra helgen. De var redan klara juniormästare och hade deras egen bil till salu. Med den här lilla hundrahästaren var de helt chanslösa på papperet. Men när det blev verklighet visade de på annat. Urzula har aldrig körts så fort som i denna tävling. Nu finns massvis med bilder på nätet på denna snart 30-åriga dam där hon pressas till det yttersta av två mycket trevliga och framförallt avslappnade glada killar. Succé blev det och en klar publikfavorit var de än for fram.
Pelle och Martin blev stora ambassadörer för att det går ha kul o köra rally för bråkdelen av kostnaderna som idag förekommer.
Det finns filmer på nätet på dem utifrån och även åkbilder inifrån som säkert slagit alla tidigare visningsrekord på ett Svenskt rallyekipage. Jag kan inte annat än vara stolt över dessa killar som gjort sådan reklam för min hjärtesak att försöka få fram en tävlingsklass för fräna billigare rallybilar som ungdomar vill och kan ha råd tävla med. Bonusen blir även lägre farter i rallyskogen samt mindre vägslitage. En bonus som borde vara väldigt välkommen.
Min och Brittmarie’s bonus är att vi fick tillbaka Urzula igår hel och ren. Ja i t.o.m. bättre skick än vi lämnade henne. Bättringsmålad, nya bakhjulsskrapor och renoverade stötdämpare. Föredömligt gjort tycker jag. Tvekar aldrig att låna ut igen till er om det behövs.
Kruxet nu är bara hur Bm och jag ska kunna leva upp till den framfart som bevisats när vi själva ska köra henne i årets Rikspokal i Örebro där vår 1300rallycup har final…”.
Alltid kul när ”David slår Goliat”!

*
Stig Andervang tog sig i mål med sin trilskande Opel Ascona A i det holländska Het Markthuys Historic. Skeneåkaren slutade på en total tredjeplats i tävlingen. Allra snabbast var Anton Moree som var 28 sekunder före Tim Pearcy.
Stig berömde arrangemanget med fina vägar och till detta en sträcka mitt i stan som var en mil lång.

Sedan var det tråkigt att vi blev bortgallrade till Rikspokalen Örebro nästa helg, det var inte kul alls, avslutade min ”källa” Göran ”Spex” Lönnmark.


Nämnde ju ingenting om ”gammelbilarna” i gårdagens Falsterbosprinten som vanns av SMK Hörbys Rune Nilsson i sin gröna Ascona A. Har inte full koll men och det smärtar långt in i hjärteroten, det verkar som att det var de gröna bilarna som dominerade. Rune Nilsson, Jörgen Andersson, Danny Holgersson och Jimmy Möllersrström var alla klassvinnare och alla körde grönt. Ur led är tiden…
Tvåa efter Rune, i en röd Saab V4 slutade Ola Bengtsson, trea kom Nils Thelin i ”Folkabubblan” och på fjärde plats i come backen, Göran Martinsson, blå Renault Gordini.

*
BloggJimmyTomelillas Jimmy Eriksson imponerade i ryska Sotji och tog årets första GP3-seger.
Jag är väldigt nöjd, säger Jimmy.
Detta var hans tredje GP3-seger i karriären och satt extra skönt med tanke på att han så sent som för en månad sedan tvingades lämna över en klar ledning vid sista varvet på grund av tekniska problem.
Det här var riktigt, riktigt skönt. Vi har haft det tufft i år, och den här segern behövde vi!
Jimmy avancerar från sjätte till femte plats i mästerskapstabellen när två deltävlingar återstår.

*

Jacobskolan i Hässleholm. Eleverna bygger rallybil och Alexander Nilsson visar fram bilden på hur det ska bli.

I lördagens Kristianstadsbladet var det ”Motorlördag” som ägnades helt åt dansk/svenske rallyprofilen Karsten M Svenssons projekt på Jacobskolan i Hässleholm. Tillsammans med lärarna och merparten av eleverna har man här satt igång ett Golf-bygge som när det står klart 2017 ska bli en kopia av den Golf som Per Eklund/Hans Sylwan körde för tyska Volkswagen Motorsport i början av 80-talet. Om allt går i lås är det också Per och Hans som ska premiärköra bilen och då i Hässleholms GP våren 2017.

*
BloggRuneTill sist stort grattis till ännu en Bil-O framgång för hässleholmarna ”2XNilsson”, Andreas och Rune som i lördags tog ännu en seger då man hittade allra bäst på de småländska vägarna kring Grimslöv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *