JWRC-Tidemand och Kristoffersson kör rallycross ihop, F1-Kubica snabbast i ERC, Ola kämpar vidare och snö i Skåne!
Dagen stora skräll måste vara att Pontus Tidemand förutom satsningen på Junior WRC även tar plats i nybildade Volkswagen Dealer Team KMS för en rallycross satsning. Nyheten släpptes på en presskonferens idag och därmed lämnar Tommy Kristoffersson banracingen och går över till rallycross. Som teamkompis får Pontus STCC-vinnaren i fjol, Johan Kristoffersson och därmed kan man nog räkna med en av de allra starkaste ”line ups”.
– Det här känns verkligen bra, vi är stolta över att ha fått Volkswagens förtroende och kommer att göra allt som står i vår makt för att förvalta det på bästa sätt, säger Tommy Kristoffersson, som dessutom har stor egen erfarenhet av rallycross sedan 1990-talet.
Bilen blir inte som man skulle kunna tro en Polo R WRC utan istället en Scirocco med 560 hästar under huven. Nu vet jag inte anledningen till seriebytet, men tror inte utan att vårens turbulens har ett finger med i spelet.
– Rallycross är en attraktiv publiksport som ligger nära Volkswagen Motorsports satsning på rally. STCC har dessutom öppnat upp för möjligheterna att köra rallycrosstävlingar under 2014, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.
Chefen VW Motorsport Jost Capito har inte stuckit under stol med att han inte gillar ”TTA-tänket” som är verklighet i årets STCC, med enhetsmotorer i en rörram men detta gillar han däremot.
– Vi ser den svenska satsningen som mycket intressant och kommer att följa den med stort intresse.
En av höjdpunkterna blir så klart EM-deltävlingen i Höljes och där vill Kristoffersson anmäla både Johan och Pontus. Annars är det ännu lite oklart hur tävlingsprogrammet ska se ut i detalj. Redan nu har teamet en bil hemma i Värmland och om det krävs finns en likadan att hyra i Belgien.
– I Höljes ställer vi upp med både Johan och Pontus men vi har ännu inte bestämt hur vi ska fördela dem på de övriga tävlingarna.
– Förutom Johan och Pontus finns också Robin Larsson, son till EM-mästaren Lasse Larsson, med som en intressant kandidat för inhopp under säsongens övriga tävlingar.
Känns det inte som att rallycrosssen är på väg mot en ny vår medan banracingen närmar sig vädret som vi just nu har utanför dörren? En annan sak man undrar, vad händer med Knislinges Johan Stureson? Blir det rallycross eller kanske byte till en annan racingklass, STCC tror jag inte på för Johan i år. Ett tredje alternativ är så trist att jag inte ens vill skriva ut det…
En annan skräll i mina ögon var att Robert Kubica, f.d F1-åkare var snabbast på shake down-sträckan inför tredje deltävlingen i ERC (Rally-EM) Rallye Canarias och en massa andra ord. För enkelhetens skull skriver jag Rally Kanarieöarna och Kubica var 0,6 sekunder snabbare än storfavoriten från Tjeckien Jan Kopecky, Skoda över de 2,6 kilometerna. Fjärde tiden hade en av favoriterna till EM-tieln, Craig Breen i sin Peugeot, men han får speeda upp, lite över två sekunder bak polackens Citroen DS 3 RRC.
Rallyt startar imorgon med åtta sträckor och när det avslutas på lördag har man kört totalt fjorton krokiga och bitvis ganska dåliga asfaltsträckor.
Ola Strömbergs ”uppror” på Facebook mot SBF:s angående de ökande kostnaderna för ”gräsrötterna” inom rallysporten rullar på nästan med lavinstyrka. Två dygn efter starten har man passerat femhundrastrecket vad gäller antalet anhängare vilket Ola är både glad och förvånad över. Han har dessutom ställt ett antal frågor t.ex, ” INTE ta ut nån licens 2014 om inget radikalt händer hos SBF” och här svarade nästan femtio nej. Lite förvårnade var att även SM-åkare valde nej-alternativet, annars verkar detta vara en grupp som ofta verkar vara ”ekonomiskt oberoende”…
En siffra som däremot borde väcka oro hos SBF är den man fick fram på frågan,
” Jag accepterar nuvarande regler o löser licens 2014?”. Här svarade ingen ja, alltså femhundra som kan tänka sig att avstå att tävla hos SBF 2014. Om detta inte är en larmklocka för ”blårockarna” så vet jag inte vad som ska till!
Rena ”Opel-porren” är det på annonsajterna för tillfället. Fick korn på en Opel Manta 400 i absolut toppskick, t.om. målad i de rätta färgerna, visserligen högerstyrd men ändå. Priset skrevs till P.O.A (price on ask) vilket lär betyda att det för mig bara blir en dröm att få äga. Lönenivån i mediabranschen rimmar dåligt med prislapparna på gamla rallybilar, så enkelt är det.
Nästgårds, borta i Tyringe hos rallykändisen Leif Nilsson finns en annan läckerbit, en Opel Kadett GT/E. Av bilderna att döma en kanonbil, men även här blir det till att drömma. Visst hade det annars sett fint ut hemma i mitt garage med Mantan till vänster, min blå Kadett i mitten och så GT/E:n till höger. Vilken trio!
I förmiddags passerade jag publikplatsen på specialprov ett i den tänkta RS-premiären i Hörby på söndag. Tog en bild bara för att visa hur det ser ut idag om där mot förmodan är någon som betvivlar att tävlingsledningen tog rätt beslut som ställde in…
På väg till jobbet idag (snöade hyggligt om man säger) passerade jag en BMW kombi på sidan ute i skogen och vid Hässleholm stod en tilltufsad Mercedes parkerad på en åker. Minsta gemensamma nämnare var inte att båda bilarna var tillverkade i Tyskland, nej det var istället de fina odubbade vinterdäcken. Hur var det nu dubbfri-älskarna brukar säga, det är aldrig någon vinter i Skåne…