F1-Kubica överlägsen i ERC på Kanarieöarna, Stureson lämnar STCC och när Toni Gaardemeister körde i Falsterbo!

Robert Kubica visar med all önskvärd tydlighet att bara för att man kört Formel 1, behöver detta inte betyda att man inte kan köra rally. Nu ska jag väl inte göra någon större fördjupning i ämnet och t.ex jämföra med Kimi Räikkönens WRC-karriär. Någon succé kan man väl ändå inte tala om för finnen, tjugoett VM-starter med en sträckseger som bästa merit känns inte som någon bedrift i sammanhanget.
Nu kör visserligen Kubica i ERC som man ärligt nog ska bedöma är ett snäpp under, men visst är det ändå lite imponerande att han vunnit de sex första sträckorna i ”Rally Kanarieöarna”. En rejäl ledning dessutom och storfavoriten Jan Kopecky är över minuten efter med två sträckor kvar att åka av fredagsetappen. Hör till saken att polackens Citroén med 1,6 liters turbomotor passar mycket bättre på de knepiga sträckorna utanför Las Palmas än övrigas tvåliters sugmotorer, vilket Kubica också erkänner. Dessutom gjorde han ett perfekt däckval, mjuka Michelin som var idealiska på det svårkörda underlaget med både blött och dimma.
– Första två sträckorna var riktigt ”tricky” men jag kände hela tiden förtroende för både bil och däck så det gick bra, menade rallyledaren.
– Dessutom har man lovat att vädret ska bli ännu osäkrare så det här är verkligen inte över på långa vägar…
Kopecky var besviken i Skodan, satsade på hårdare intermedia däck och hängde inte alls med.
– Hade ingen säkerhet i körningen, däcken passade inte alls…
Trea, bara tolv sekunder efter tjecken är unge britten Craig Breen i Peugeot. Han konstaterar att Kubica åker riktigt, riktigt fort medan Kopecky är inom räckhåll.
– Tolv sekunder är inte omöjligt att köra in och jag lovar, jag ska försöka, menar Breen.
Lite rallycross som blir mer och mer intressant i takt med att vår inhemska racing tappar mark. I går kom besked från ”Knislinges fines ´t” Johan Stureson att det inte blir något STCC i år. Om det blir något alls lutar det åt GT eller Poresche. Pappa Pär, DTM-mästare 1984 i en Volvo 240 (någon som hört att en 940 någon gång, någonstans vunnit internationell racingtävling, nej 240 äger även på asfalten) sitter nöjt tillbakalutad.
– Ibland är det skönt att bara sitta på läktaren, konstaterar han i Kristianstadsbladet och syftar så klart på årets turbulens.
– M-Sport har lyft min nya Fiesta till en helt ny nivå!
Berömmet kommer från Ken Block som fått provköra sin nya tänkta vinnarbil för Global Rallycross-serien. Blir intressant att se om han blir en vinnare i år, ifjol var det en andra plats i Los Angeles som var bästa placeringen.
Hade egentligen inte tänkt trötta er med vädersnack, men kan inte undgå det ändå. Hörde i morse på nyheterna att meteorologerna förutspådde att landet idag skulle få ett så kallat ”nationellt isdygn”, alltså minusgrader i hela landet under ett helt dygn. Men även den prognosen sprack och inte- f-n var det vi skåningar som kan beskyllas för detta. Nej här var det minus och iskallt hela dagen, medan folket i Boden antagligen flanerade runt på uteserveringarna och njöt av temperaturen på 1,6 plus.
Nästa tävling som är i farosonen är Anderslövsrallyt den 6 april och här ska det vad jag erfarit, tas beslut på tisdag. Vågar man ens tänka sig att det går att genomföra tävlingen med tanke på väderprognoserna? Inte förrän mitt i påskhelgen ska det komma mildväder och då snackar vi bara en-två plusgrader…
I höstas skrev jag om när jag fick en ”flygtur” med Toni Gaardemeister nere på det militära övningsfältet i vid Falsterbo. Året var 1998 och i all hemlighet hade Peugeotbossen Gert Blomquist fått hem en danskbyggd Peugeot 106 Maxi som var ämnad åt Tomas ”Gullabo” Jansson. Vad blivande WRC-åkaren Gaardemeisters roll var ute på det blåsiga och svinkalla fältet var nog lite oklart, men han var på plats. Hur Gert lyckades med konststycket att få in mig i bilen (nu menar jag inte fysiskt, även om det är en liten bil och jag inte tar S i kläder fick jag mycket väl plats) åkrädd som jag är övergår detta mitt förstånd. Men in kom jag och åka fick jag, dessutom överlevde jag utan några större psykiska men ( säkert vissa i min omgivning som har en annan uppfattning…). I samma låda på jobbet som bilden på Anders Nilssons rullning dök upp fanns även bilder från det exklusiva tillfället, bara så ni inte tror jag sitter och ljuger ihop allting i bloggen…
Till sist får jag väl ge Räikkönen lite positivt också, han är ju ändå min favorit i Formel 1. Hans Lotus toppade det andra träningspasset inför Malaysias Grand Prix medan Mark Webber, Red Bull var snabbast i första passet. Skickar en passning till kollega Bosse som sänkte Kimi i försnacket. Glöm inte vem som tippade finsk världsmästare 2013!
Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *