Johan Stureson bäste BMW-åkare, Noah utklassade i Åsum och värsta avåkarböjen!

Då blev det tråkigt nog bara en fjärdeplats totalt för Johan Stureson i sista STCC-säsongen. Dock kan ”Knislinges-finest” glädja sig åt att IPS-teamet slutade på bronsplats plus att han blev bäste privatförare och det jag tycker smäller högst, bäste BMW-åkare.
Mitt förhandstips på Rickard Rydell som segrare från i våras gick in, om nu inte Team Biogas.se får igenom sin protest mot Rydells omkörning vill säga. Direkt på plats protesterade man mot den som Tommy Kristoffersson menade, Rydells regelvidriga omkörning av Thed Björk under gul flagg. Protesten avslogs sent på lördagskvällen, men Kristoffersson tänker inte ge sig utan drar ärendet hela vägen till SBF:s egna ”jurister”. Så fortfarande är det inte klart vem som vann STCC 2011, är det Rickard Rydell i Chevrolet eller blir det Fredrik Ekblom med Sciroccon…
Själv hade jag ingen möjlighet att se racen, var istället ute på nya fräscha Åsum Ring och kollade in Grande Finale. Här punktmarkerade vi jättelöftet Noah Milell som hade chans att köra hem J60-klassen i SKCC. Inför finalen låg Noah tvåa och visade direkt vem som är snabbast i klassen genom att vinna bägge heaten. Tyvärr räckte det inte ända fram utan det blev ”bara” en andra plats totalt för tioåringen från Färlöv. Till nästa år är totalsegern garanterat klar så respektlöst som Noah åker ifrån äldre och mer rutinerade förare redan nu.
För mig trillade en pusselbit ner när jag upptäckte att Noahs pappa heter Niklas, som vi dessutom följde när han åkte Formel 3 och Formel Opel i slutet av åttiotalet. Med den uppbackningen och med en morbror som är världsmästare i karting vid namn Johnny, då Mislijevic numera Milell verkar vägen tämligen utstakad. Fast ska man ut och tävla internationellt måste pappa byta ut den fruktansvärda stickade hiphop-mössan han envisades med att ha på huvudet…
Nytt avåkar/rullarrekord måste det ha blivit i Askersund och Rejme-Knixen. På sträcka två bröt tretton bilar efter att ha lämnat vägen. Två stod som avåkning medan resten, elva bilar alla rullade i den sväng som i folkmun kalls ”Joges-böj”. Elva bilar på samma ställe, kan bara konstatera att antingen var det fel på noterna eller så har minst elva rallybesättningar anledning att se över hur kommunikationen funkar inne i hytten.
Elva rullningar i en och samma kurva, trodde att TV-Svängen 1972 med fyra bilar på taket nere i Kagarp var lite av rekord. Eller när vi åkte långa delen av Puus där den berömda stenen orsakade ungefär lika många rullningar under några år. Fast då hör det till saken att det var onotat…
Thord ”Todde Bagare” Johansson var nöjd med insatsen i Askersund. Körningen stämde bra och nu satt väghållningen som en smäck.
– Bara farten som saknas, meddelade han via en av mekarnas mobiltelefon.
Sökte honom länge på hans egen, men den låg kvar i badrummet hemma i Tollarp visade det sig. Todde borde kanske gå på någon sorts minnesträning, inte första gången han glömmer saker när det är rally på gång…
Placeringen blev elva medan Rickie Borgström var oväntat tam och slutade på fjortonde plats. Bäst av ”sydlänningarna” blev Kjell Fransson på en femte plats medan hemmaföraren Jonas Johansson vann klassen. Totalsegrade gjorde Eddie Hörbing sedan Mats Jonsson fått kasta in handduken redan efter sträcka ett med turboproblem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *