Jocke Grahn höll Focus och tillhör nu svensk rallytopp, Stoffe tvåa i SSRC och Sandell kämpar på i Kina

Jocke Grahn och Rickard Nilsson fullföljde Svenska Rallycupen som värdiga totalsegrare och körde in som trea i den för toppstriden helt ointressanta finalen uppe i Skänninge, Marknadsnatta. Allra snabbast med en total körtid på endast 18 minuter och 56 sekunder, (Marknadsnatta är precis som de flesta andra klassiska tävlingarna en skugga av fornstora dar vad gäller längden, kan det vara funktionärsbrist?) var Jari Saarinen som äntligen fått ordning på både körning och Focusen. Att åka ifrån Mats Jonsson med arton sekunder imponerar åtminstone på mig.
Som trea då Jocke Grahn sju sekunder långsammare än Mats och detta imponerar verkligen. Måste vara svårt att hålla rätt fokus när man redan är klar segrare men det klarade Jocke och Rickard, vilket utan tvekan innebär att Åhuskärrsparet nu är etablerade i den svenska rallytoppen!
En riktig skräll levererade Rickie Borgström som trots sparsamt tävlande under året körde in som tvåa efter smålänningen Christopher Zeijlon. Bara två sekunder skilde de båda 240-åkarna åt och förresten, var inte 240:an stendöd som vinnarbil nu måste alla ha 940? Tur att ingen har berättat det för Christopher och Rickie…
I SSRC-finalen blev det precis som jag misstänkte, vinnaren i SM-finalen Anders Jonasson var snabbast även om Stoffe Nilsson hade honom på gaffeln ända in i kaklet. Till slut skilde bara futtiga 0,7 sekunder och då stod Stoffe upp på sista sträckan för att ta chansen, men det hjälpte inte trots sträckseger.
Trea slutade nykorade svenske mästaren Patrik Johansson, över femton sekunder bak toppduon och som fyra åkte Åke Jacobsson in och därmed bästa WRC-åkare. I 2WD var Skillingaryds Daniel Halldén bäst före Mattis Olsson och Morgan Eriksson. Hans ”Kräbbleboda” Johansson gjorde ett bra race, slutade femma och bäste skåning. Näst bäst i den kategorin blev Todde Johansson som åtta.
Måste även nämna min klubbkompis Tom ”Tomtom” Kristensson. På bara en säsong har han gått från en bredsladdande publikfriare utan annan ambition än att ha kul och showa, till en riktig segermaskin i C-förarnas Volvo original. Nu fick han visserligen stryk av en annan segermaskin, Viktor Karlsson men tvålade till tvåan i Södras DM, klubbkompisen Jim Nilsson med åtskilliga sekunder. Tomtom kommer att gå långt, glöm inte var ni läste det först!
Långt kom inte en annan klubbkompis VOC-åkaren Simon Nilsson, lite kryptiskt stod det i kolumnen för brutna, ”Avåkning elfel”. Det stämde, men elfelet drabbade inte Simon utan bara de boende i den lilla byn som fick ström från el-stolpen som Simon förpassade till en bättre värld…
Måste även nämna ”Mr President” alltså ordföranden i SMK Hörby Lars Servin som gjorde come back efter en sejour som ”professionell föråkare”. Placeringen var helt okej, mitten av A2WD men han borde nog ha pressat lite hårdare med tanke på startnumret? Den ”Castrolmålade” 240:an gick ut direkt efter Stoffe och Servin hade mer eller mindre lovat att detta skulle innebära att Stoffe kom att öka tempot automatiskt. Kanske Volvon skulle gått ut direkt bak Stoffe för att det skulle hjälpt honom de sista sju tiondelarna som skilde till seger…
Borta i Kina har Sandell det lite motigt och ligger ”bara” tvåa efter dagens etapp. Men han och Maria har inte gett upp trots att ledaren David Higgins i Subarun presterade en körning som inte var av denna värld, enligt Patrik
– Nu är det kvällsservice och i morgon skall vi försöka jaga ikapp det vi tappade på eftermiddagen.
En som är mycket nöjd borta i Kina är Chris Atkinson som säkrade segern i Asia Pacific Mästerskapet genom att plocka tillräckligt med poäng på första etappen så att ingen kan komma ikapp. Atkinson kör Skoda.
I sista ERC-tävlingen Rallye du Valais leder och vinner, en sträcka återstår hemmaföraren Laurent Reuche i sin Peugeot. Tvåa, nästan minuten bak är tidigare ledaren Florian Gonon i en likadan bil.
Citroéns ”testförare” Pieter Tsjoen ligger fyra och de fem minuter han tappade på rullningen på SS två hänger kvar. Har fått en fråga vad det är för sorts Citroén han kör? Det är en RRC bil ”Regional Rally Car” som till nästa år ersätter Super 200-bilarna i SWRC-klassen omdöpt till WRC-2. Bilarna har lite färre hästkrafter och begränsningar i aerodynamiken (spoilrarna o sådant skit). Egentligen kör man med rena WRC-motorer men med strypt effekt som landar på runt 275 hästar.
Till sist ”Gud hör bön”, Kalmar slog Häcken med 2-1 och MFF är i allsvensk topp. Det börjar lukta SM-guld…

3 svar på “Jocke Grahn höll Focus och tillhör nu svensk rallytopp, Stoffe tvåa i SSRC och Sandell kämpar på i Kina

      1. Va *** snackar ni dumboll här på ett seriöst sätt:(

        Kan bara säga tt Jocke har imponerat rejält denna säsongen, ja även förra men i år har det lossnat rejält tycker jag.

        Kennet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *