Jerker A. välkomnar PG, tre Skoda i WRC2, Kubica testade diket, shake down i Ludvika och halt i Nordost Skåne!

090516 Årjängsstolthet PG Andersson flyger fram mot första segern i South Swedish Rally. Bild: Tommy svensson

PG Anderssons återkomst till Rally-SM är redan en vitamininjektion i mästerskapet, senast jag minns PG på hemmamark var 2009 då han bland annat körde sin Mitsubishi till seger i South Swedish Rally (bilden). Det skrivs nästan lika mycket om detta som när dagens födelsedagsbarn Ramona Karlsson (grattis förresten) satte fart på ”gubbarna” för två år sedan. Med PG:s inträde i 4WD-klassen får Jerker Axelsson det lite svårare att ta en tredje rak SM-titel som är målet för året.
Fast egentligen ska vi inte kunna utmana. Han är rutinerad internationellt medan vi bara är bra på hemmaplan, menar Jerker.

Jerker Axelsson, SMK Trollhättan vann Snapphanerallyt
I fjol lyckades inte Subaruföraren med målet att vinna samtliga deltävlingar, än mindre alla sträckor.
Nu får vi definitivt tagga ner på den ambitionen, för med P-G:s rutin ska han bara vinna. Men krånglar det lite tekniskt kan sekunderna fort rinna iväg.
Även Mats Jonsson ser framemot PG:s rallycomeback och har både vunnit och tagit stryck av Årjängs-åkaren.
Det blir väl lite tuffare nu. Men visst är det fränt och det kan hända mycket när vi är många som vill och kan vara med i täten, säger Mats.
En utmaning!
Tråkigt nog ver det ut som att fjolårets SM-trea Robin Friberg inte åker SM i år.
Jag har tappat sugen. Men det hade varit kul att åka mot P-G, det har jag aldrig gjort. Han har en fruktansvärd fart. Det kanske kan bli något inhopp, säger Robin.
Han Citroën-kompis Thomas Thunström verkar redan tagen av allvaret med PG;s återkomst
Det är bra för sporten att P-G återkommer, absolut. Men det är en katastrof om han inte vinner, för ska vi andra ha någon chans måste han få fel på Skodan, säger Thomas.
Även Sandvikens MKsom kör SM-premiären och nya ”promotorn” MAS är glada över ett ”nytt” namn i SM-cirkusen.
Riktigt, riktigt kul! Det här lyfter mästerskapet ännu mer och attraherar publiken. Den längtar alltid efter att få se våra stjärnor i skogen. Det finns en handfull förare vi gärna vill ha med, P-G tillhör definitivt den skaran, säger Stefan Thaleman, vice ordförande i MAS.

*


Skoda Motorsport är fast beslutna att köra hem WRC2-guldet 2016 och anmäler tre förare för poäng i mästerskapet Pontus Tidemand, Jan Kopecký och Esapekka Lappi. Dock kommer bara två att göra debut i Rally Sweden, Tidemand och Lappi. BloggLappiFinnen är även Lappi anmäld till WRC-premiären Rally Monte Carlo men utanför WRC2-poäng. Här kör han för Even Management och med stöd från ett österrikiskt team men i en likadan R5-Fabia (bilden) som han ska köra resten av året.
Škoda Motorsport Director Michal Hrabánek erkänner att man har höga mål för 2016.
Vi har fortsatt att jobba hårt under vinteruppehållet och ser framemot ett framgångsrikt år!
Pontus Tidemand med nya kartläsaren Jonas Andersson verkar skippa någon uppvärmningstävling utan går direkt in i Rally Sweden.
Vi har redan gjort mycket tester ihop och kan nu knappt bärga oss innan det är dags för start, menar Pontus som är anmäld för poäng i hemmatävlingen.
Esapekka Lappi med Janne Ferm vid sin sida som vanligt, är även han åksugen och menar att han har mycket kvar att ge.
Helt klart utmanar vi om WRC2-titeln, avslöjade Lappi.
För tjecken Kopecký väntar inte full säsong men Rally Germany är ett säkert kort där han vann WRC2-klassen 2015.

*
BloggKubicaHar varit lite oroligt kring Robert Kubica och vad som skulle hända 2016 men nu är åtminstone starten i Rally Monte Carlo fixad. Med hjälp av italienska BRC Racing Team är polacken i full gång med träningen inför ”Monte” och hamnade nästan direkt i svårigheter. Nu blev det inga större skador på WRC-Fiestan. Den här gången, är kanske bästa att tillägga…

*
Har ännu inte inkommit någon anmälan från 2015-års ERC-vinnare Kajetan Kajetanowics till premiären Rally Liepaja. I avsaknad av denna framstår ryssen Alexey Lukyanuk än så länge som storfavorit, inte i bara premiärtävlingen utan hela ERC 2016. Alexey kör precis som i fjor Ford och då en M-Sport preppad R5-Fiesta.

*
Enligt Värmlands Folkblad är rallycrossaren Johan Kristoffersson sugen på att åka Rally Sweden och har nu fram till tisdag på sig för att få ihop paketet då anmälningstiden går ut.
Det ligger absolut med i planen och vi ska försöka komma till avslut. Men vi får se hur det blir, inget är hundraprocentigt klart än, säger han till VF.
Med sin koppling till Even Management blir det en Skoda R5 som är tänkt som bil för de norska och värmländska sträckorna. Tvekan handlar inte enbart om pengar berättar Johan utan han vill åka det som ger mest valuta tillbaka. Utbudet är begränsat när Rallycross-VM drar igång då mycket annat krockar med Johans huvuduppgift, att bli världsmästare där. Han sticker inte under stol med att det handlar om en pojkdröm att åka ”Svenska”. Om nu inte drömmen går i uppfyllelse hoppas Johan ändå att få köra lite rally i vinter. Femteplatsen i fjolårets Numedalsrallyt där han debuterade i par med Patrik Barth smakar uppenbarligen mera…

*
BloggShakeNu prövar Ludvika MS ett lite nytt grepp när man kör första deltävlingen i Svenska Rally Cupen Winter Edition, AD Bildelar Skogsrundan den 30 januari, man kör en ”shake down” på 1,6 kilometer. Johan Eriksson i Ludvika MS förklarar.
Det var jag och brorsan Jan Erik Eriksson (1300 rallycup vinnaren) som kom på idén och vi kollade runt lite om det var möjligt med tävlingsstaben.
Så vi fick till allt rätt snabbt och här står vi nu, trots allt inte många tävlingar i landet som kan erbjuda detta kvällen före!
Tävlingen blir också en rejäl bit att tugga i sig, 16 mi l varav knappt åtta mil utgör specialsträcka. Bara tre till antalet men desto längre, SS1= 11 km, SS2=27 km och så avslutningen SS3 på hela 39,7 kilometer.

Hampus Larsson, Kristianstads Mk bor i Vinslöv
En som nappat på det tuffa upplägget är Kristianstads nyblivne B-förare Hampus Larsson som tänker ta sin Grupp E Toyota till Skogsrundan. Med sig har han nygaddade kartisen Morgan Sandberg.

*
Senare i januari gör Felix Rosenquist regerande Europamästare i Formel 3  debut i Daytona 24 Hours för Starworks Motorsport team. I hop med Mercedes GT-föraren Maro Engel, tysken Sean Johnston och Ferrari Challenge åkaren Mark Kvamme kör kvartetten lite av en shoot out inför kommande äventyr.
Daytona har alltid varit lite av en dröm att få köra, i synnerhet sedan jag besökte banan för något år sedan, berättar Felix.
Tävlingen blir Felix debut i ”top-level sportscar racing”.

*
I dag har det varit riktig vinter inte bara på Österlen utan även i nordöstra Skåne och med en hel del olyckor till följ av ”halt väglag”. Samtidigt skriver landets kunnigaste och bäste motorskribent, Aftonbladets Robert Collin på sin blogg om dubbfria däck och deras enligt myndigheter och andra experters ”förträfflighet. Vill du läsa hela bloggen så sök på ”Robert Collin, blogg” väljer bara att citera några av hans tänkvärda rader. ”Men blixthalkan, som inte ska finnas söder om Dalälven, har gjort vägarna till skridskobanor söder om Dalälven i en månad nu. I Halland, Skåne, Småland, Sörmland, Mälardalen, ja överallt där den enligt experterna inte ska finnas.”, ”Och det spelar ingen roll om däcken börjar bli slitna, det dubbade behåller sitt övertag under hela sin livslängd.”. Collin avslutar med
En av alla bilar som ligger rejält söndertrasad strax norr om Stockholm, vid infarten till Arlanda, är en Audi A5 Quattro, alltså en fyrhjulsdriven sporkupé. Men vad hjälper det när däcken är avsedda för rejsing på Autobahn, i dimensionen 250/30 19(!), och tillåtna för hastigheter, håll i hatten, upp till 300 km/tim. Hankook Ventus S1 Evo 2. Men inte på blixthalka! Utan på sommarväglag…”.BloggDäck
Illustrerar inlägget med en bild från en av de olyckor som inträffade i det som experterna säger nästan helt ”halkbefriade” nordost Skåne…

*
BloggLicensNoterar att britterna är hopplöst omoderna, de har tävlingslicenser i form av ett platskort att visa upp vid anmälan. Stenåldern…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *