Inte WRC men väl Grupp H, tiger i Hyundai, lite stänkskydd tanke och Sölvesborgs Porsche toppade på Elmia.

Vill väl inte påstå att påskförkylningen som frodas allra bäst för tillfället, att den håller WRC-klass. Inte ens WRC2, men absolut inte mindre än en riktig vass Grupp H-bil. Hemma från jobbet, näsdukar i mängder, rinnande ögon och allmänt hängig så därför blir det en kort Motorbloggen. Att bara hitta datorn var snudd på bragdguldet…

*
BloggTigerVi som är lite äldre minns när man hos Esso på 70-talet stoppade en ”tiger i tanken” och inte utan att där en slående likhet med Hyundai Motorsports nya team mascot och Esso-tigern. Nu har man utlyst en tävling om bästa namnet på tigern och priset är bland annat en äkta Hyundai-föraroverall från 2015. Kan bara tipsa er som tänker delta att ”Krutis” redan är upptaget, här var IFK Kristianstad snabbare…

*
En av vårens hetaste rallypotatisar har varit de nya stänkskyddsreglerna i syfte att spara grus på sträckorna. Nu har jag själv inga synpunkter på detta mer än att man kanske kunde gjort ett undantag när bilen används på enbart asfalttävlingar. På något vis går hela andemeningen förlorad när man kör asfalt och har stänkskydd med uppgift att spara grus. Som sagt har det letats olika kryphål för att komma runt regeln som trädde i kraft 2016 03 15 men vad jag förstår har ändå merparten anpassat sig. Tyckte att 940-friskusen Janne Kristiansson sammanfattade det hela på ett bra sätt när han skrev så här på Facebook. ” Jag hade igår i Karlshamn en bra diskussion med Lars Servin som agerade föråkare. Om jag bak på min 940 t.ex monterar stänkskyddet i kofångare resp innerskärm i kanterna och mot hjulhuset i mitten så blir ju stänkskyddet skålformat och står därmed emot gruset bättre. Det blir då styvare och inte viker upp sig så lätt. Handen på hjärtat mina vänner, inte ska väl vissa ha skydd och inte andra?
Att montera stänkskydd för 4-800 kr plus några timmars jobb kan vi väl ändå stå ut med???? Skulle detta innebära att 10 % mer grus stannar på vägen så har rallysverige vunnit på detta.. Tänk er alternativet att markägarna börjar säga nej tack !! Vi tycker det sprutar för mycket grus i naturen ….Hur gör vi då ????”.
Slutklämmen är helrätt. Det är faktiskt inte vi rallyåkare som har mandat över vilka sträckor vi får använda utan detta bestämmer faktiskt hur otroligt det än låter, markägaren!

*
BloggStoffe kopia 23I morgon den 30 mars går anmälningstiden ut för DM-premiären och första deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen, Simrishamnsmixen och där man just nu har 147 namn i listan. Med bara en dag kvar är det frågan om man når samma siffra som 2015 då man snuddade 180 ekipage. Bland de senaste att anmäla sig är Stoffe Nilsson/Esmeralda Gyllensvärdh och vad jag kan se så är Vinslövsparet också storfavoriter så här långt. Glädjande är också att 12 ekipage är anmälda i Regularity-klassen.

*
Det blev nytt publikrekord med 88.792 personer,som valde att fira påsk på Bilsport Performance & Custom Motor ShowElmia. En ökning med 12.482 besökare jämfört med 2015. Mässan bjöd på ett minst sagt fullspäckat utbud med allt från ”hottade” mopeder till häftiga rallybilar från GruppB-eran på 80-talet. Som vanligt var där också massor av olika tävlingar med bästa byggen.

Originalbild: IMG_1428.JPG Sökväg: /Users/resedator/Desktop/Skalade bilder/Bilder

För oss i den här delen av landet var det så klart kul att priset för People´s Choice Streetcar och Bilsport Crew Award gick till David Persson, från Sölvesborg och hans guldiga Porsche Cayman S.

*
En av landets bästa motorkrönikörer är Eric Lindgren eller ”Svarta Masken” som ofta inte räds att sticka ut hakan utan kommenterar tufft motorsport ur sin synvinkel. I dag kom där ett nytt inlägg från Eric som jag tycker är klockrent. Möjligtvis den sista biten där han nämner Motorbloggen är lite för mycket…
http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=4604

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *