Inne i Tyskland-svacka, DM4 fick stänga anmälan i förtid, vem vågar peta på anmälningsavgifterna?, Hansen i SVT och plötsligt händer det!
Vet inte riktigt vad det beror på men jag har i år inte alls gått i gång på ADAC Rallye Deutschland. Kan det bero på något konstigt ”Rally Finland syndrom” att det helt enkelt blev för mycket WRC under några dagar och därför jag svårt att ladda om? Eller är det Pontus Tidemand/Ola Fløenes WRC-comeback i Turkiet som sugit musten är mig? Har inget bra svar men känner att jag inte alls varit lika mycket på tå när det kommer till rally i Moseldalen som när det var ”VM i bilhoppning”. Lovar skärpa mig till torsdag, då blir det ”Tyskland-Special” med tips och allt.
*
Innan dess kan jag dock rätta mig själv från igår i frågan om belgaren Kris Princen som kraschade på test i måndags. Det var ingen C3 R5 som Princen skulle ha kört i helgen utan en Citroën i WRC-utförande. Nu blev det ju inget med detta då bilen tog eld (inget allvarligt av bilderna att döma) istället var det största problemet att belgaren skadade ryggen i avåkningen så illa att han tvingas avstå start. Nu var detta inte WRC-premiär för den rutinerade 45-åringen som gjorde debut redan för 23 år sedan, 2014 körde han Belgiska Mästerskapet med en Subaru S1 WRC.
*
Igår uppmanades rallysugna att gå in för att anmäla sig till Strömkarlsrallyt i Trollhättan nästa helg, annars fanns risk att tävlingens skulle ställas in. Då var man bara lite över 50 anmälda, men ”sparken i ….” gav resultat och nu står antalet anmälda på nästan 90 bilar. Dock fortfarande litet och oväntat klent intresse från Rallyklassikernas förare, endast runt 20 anmälda och bara två dagar till anmälan stänger.
*
På tal om anmälda, fortfarande stiltje hos East Sweden Rally med i dag 38 SM-åkare i ”entry list” för näst sista SM-tävlingen den 6-7 september. Anmälan stänger på söndag klockan 18.00.
*
Nästa lördag körs DM4 alltså Danska Mästerskapet deltävling 4 med ”Suzuki Rally Sorø” och precis som i Sverige har man här klagat lite på tunna startfält. Hör och häpna till DM4 har Slagelse Auto Sport fått stänga anmälan i förtid sedan man uppnått maxantalet deltagare, 80 ekipage. Anledningen till att man maximerat till just 80 startande är rent praktiska, HQ på Storgade i Sorø har inte utrymme för fler bilar med tillhörande servicebussar. Tävlingen består av fem sträckor som körs flera gånger och då ställs det även krav på ett precist tidsschema.
– Som tävlingsledare är det riktig skönt att uppleva detta intresse från både danska och utländska förare, berättar Bettina Thrane Poulsen.
*
Blev lite fler startande till Rally Grimstad i Norge än vad som framgick av deras hemsida. Med alla klasser är det runt 80 ekipage som ska köra den historiska tävlingen, Norges omstart med ”løp” på asfalt. Dock inte fler svenskar än Mats Andersson/Jörgen Jönsson som fått #28 på sin Opel Adam R2 och går ut precis före sina danska Fiesta-vänner Casper Nielsen/Ditte Kammersgaard.
Första ut i rallyt är vad man kallar ”Klasse 21. Gjestklasse Challenge”. Vet inte alls vad det betyder men bilparken är klart annorlunda. Eller vad sägs om BMW 630Cs, Volvo 142, Triumph TR 4 och som top of the line, Kia Piccanto…
*
Återkopplar till Strömkarlen som hade en i mina ögon tämligen hög prislapp för sina drygt 30 kilometer specialsträcka. Fick ett mail som spann vidare på samma tanke men drog saken ett snäpp längre. Mailet kom från en Grupp E-förare (OBS.föraren på bilden har inget med saken att göra) som starkt ifrågasatte, att det var exakt lika dyrt att anmäla sig för honom i sin 90-hästars Golf som det var för killen med större börs och som kör antingen R5 eller värsting Grupp H. Min källa berättade att han körde runt 10 DM-tävlingar/år inklusive någon sprint. Noter hade valts bort dels för att han hade svårt att tillgodoräkna sig kartläsarens anvisningar, men inte enbart detta.
– Skulle jag kört med noter hade det kostat mig ytterligare 3-4000 kronor per säsong, skriver han och fortsätter
– Alltså inte mycket som jag delar med R5-åkaren mer än samma sträckor och samma tävling.Min årliga tävlingsbudget, inklusive allt som anmälningsavgifter, däck, reperationer hamnar på runt 35 000 kronor. Till exempel mindre än många värstingars däckkonto så inte har vi gräsrötter så mycket gemensamt med de som slåss om totalsegrar precis…
Nu till det mailet egentligen handlade om.
– Men vi betalar exakt lika mycket för att få en ”aha-sladd” då och då. Ärligt talat är det inte hög tid att man ser över anmälningsavgifterna och låter var klass stå för sina egna kostnader för att återställa vägarna!
Visst har mailskrivaren en poäng i detta, medan värstingarna gräver sönder vägbanan för stora pengar så glider hans Golf fram i resterna, ändå betalas det exakt lika mycket för nöjet att få köra. Vem blir först att våga prova differentierade och mer rättvisa anmälningsavgifter?
*
Äntligen en deltagare i ”Mästarnas Mästare” med bensin i blodet. Kenneth Hansen behöver ingen presentation här i Motorbloggen med sin extremt framgångsrika rallycrosskarriär. Kenneth finns med i grupp 2 tillsammans med Frida Hansdotter (alpint), Pernilla Johansson, (thaiboxning), Kim Källström (fotboll) och Henrik Windstedt (puckelpist/friåkning). I grupp 1 möts Susanna Kallur (friidrott), Michel Tornéus (friidrott), Josefine Öqvist (fotboll), Jörgen Kruth (MMA) och Ida Ingemarsdotter (längdskidor). Programmet börjar sändas våren 2020 på SVT.
*
Har jobbat idag och då bland annat fotojobb på CSK (Centralsjukhuset Kristianstad) som är känt inte enbart för god sjukvård, utan även för nitisk övervakning av parkeringen. Därför är det ingen bra grej att bara ställa bilen utan att betala vilket många fått erfara genom åren. Men plötsligt händer det som man aldrig tror ska hända, att man möts av en påtejpad lapp på automaterna som förkunnade ” Parkeringsautomat ur funktion. Avgiftsfri parkering tills vidare.”. Jag borde nog gå och köpa mig en lott…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson