Inget nytt från Östberg, Hyundai kan köra R5:an i ERC, Stig B. leder i Afrika och Rally-SM fortfarande i SBF:s regi!

Mads Östberg och Jonas Anderson inför Rally Sweden.
Fortfarande inget nytt om var Mads Östberg och Jonas Andersson hamnar 2016. Egentligen är där inte så mycket att välja på då både Volkswagen och Hyundai har fullt lag. Återstår gör då bara M-Sport såvida inte årets WRC-fyra väljer att ”göra en Kubica” eller sätter sig i något privatteam typ franska PH Sports. Det är också här som resterna av Citroéns WRC-team väntas hamna och de som ska erbjuda Kris Meeke och Stephané Lefebvre några enstaka styrningar till nästa år. Nu tror jag inte att Mads är intresserad av någon av dessa lösningar och då väntar vi bara på att Malcolm Wilson gör tummen upp och att norrmannen är tillbaka där många menar att han hör hemma, i en Ford.

*
BloggHyundaiTill nästa år ska också Hyundais första R5-bil stå klar och en som är inblandad i utvecklingen av denna är fjärde föraren, holländaren Kevin Abbring. Nu är det inte bara R5:an som Abbring ska testa utan även nya versionen av i 20 WRC. När WRC nu utökats med en tävling till 14 totalt ställer detta extra krav på teamen. I det här läget kan inte Alain Penasse i Hyundai-teamet specificera hur året kommer att se ut för Abbring och då långt mindre vilken eller om han får köra några WRC-tävlingar alls 2016. BloggAbbringI år fick han chansen att lite oväntat att göra WRC-premiär i Rally Sweden sedan Dani Sordo cyklat omkull med sin mountain bike
Kevin är fortfarande testförare men vi har också gjort en överenskommelse att låta honom köra några tävlingar till nästa år, säger Penasse.
Han konstaterar också att med en helt ny bil blir det svårt för Abbring att få möjlighet att köra någon WRC-tävling  första halvan av året och menar att det blir svårt för honom hela 2016.
Senare på säsongen blir också svårt nu när vi har så många tävlingar. Möjligtvis någon gång i sommar kan det bli aktuellt……
Istället är det i WRC2 och nya R5:an som blir andningshålet för den talangfulle holländaren enligt Penasse, dock inte i en full säsong.
Vi vill visa att bilen är konkurrenskraftig och för detta är Kevin absolut rätt person.
Återigen är det den späckade kalendern som sätter käppar i hjulet för Hyundai som med tre bilar har fullt upp. Att till detta lägga till en R5-bil är inte praktiskt möjligt.
Kanske blir det så att vi istället väljer ERC som ”showroom” för R5-bilen, menar Penasse.
Nya i20 WRC presenteras officiellt vid en visning i Alzenau den 9 december. För detta har teamet utlyst en tävling där det gäller att hitta på ett bra smeknamn till nya bilen. Priset är en resa till WRC-premiären Rally Monte Carlo och ditt bidrag skickar du här, http://motorsport.hyundai.com/en/fanzone/event . Senast den 18 december vill Michele Nandan & Co ha ditt förslag.

*
Då är första halvan av East African Safari Rally avslutat och detta med Stig Blomqvist och Stephane Prevot i ledning. Nu väntar en vilodag där de nu hårt använda bilarna ska återställas till så nära nyskick det är möjligt. BloggGregoire
Örebroaren leder, åtta minuter före Richard Göranson och Emil Axelsson på en etapp som präglats av punkteringar. Trea är belgaren Gregoire de Mevius (bilden) som har Thierry Neuvilles ordinarie kartis Nicolas Gilsoul i sin högerstol. Vet inte hur detta känns för WRC-kartisen, man körde fel fick vända och tappade flera minuter upp till ledar-Porschen. Marginalen till tvåan Göranson är nu strax över fyra minuter.BloggHagman
Joakim Roman hade ingen bra dag och rasade från sjätte till elfte plats. Fortfarande är man dock före Escort-åkande Jan Hagman (bilden) som ligger på 20:e plats. I kön sladdar Christer Johansson/Mattias Adielsson på plats 28:a bara sekunder före ”rullaren” och teamchefen för Race 4 health David von Schinkel.

*
Redan för någon vecka sedan förklarade Volkswagen Motorsports Jost Capito att ”Dieselgate” inte kommer att påverka ”Das Autos” WRC-tävlande. Nu förklarar även nya högste chefen för Volkswagen Group, Matthias Muller samma sak. Varken VW, Audi eller Porsches motorsport engagemang kommer att förändras på grund av skandalen.
Motorsporten är inte i fara för att skäras ner eller avslutas eftersom den är mycket viktig för våra märken, säger Muller till autosport.com
F-n också säger ”dödgrävarna”, vi som hade hoppats!

*
På tal om den här trista delen av ”motorsport fantasterna” så hjälpte det inte att jag igår förklarade i Motorbloggen att nya arrangörerna av Rally-SM, MAS inte alls brutit sig loss från Svenska Bilsportförbundet. Något som det i lite väl svepande ordalag beskrevs som i lördagens Kristianstadsbladet. Ordföranden i MAS Lasse Mattsson ringde igår och förklarade att det nu skrevs vilt om detta på Facebook och att han var väldigt ledsen över detta.

Ramona Karlsson, hänger fint med i Snapphanerallyt
Men hallå, alla som jag snackat med har fattat exakt vad sportchef Patric Nilsson menade i sin ingress till artikeln. Bara dom som inte vill förstå och som tar alla chanser att missförstå/misskreditera verkar vara gruppen som inte hajade. För säkerhets skull då, Rally-SM 2016 drivs fortfarande och kommer alltid att drivas under Svenska Bilsportförbundet men med MAS som ansvariga. Kan detta misstolkas?

*
Läser idag att Asarums MS nu börjat jobba med Sprinttävlingen KarlshamnsSpecialen 2016. Annandagpåsk eller den 28 mars drar sprinten igång med start&mål i Belganet. Det har även sonderats lite om att starta en Sprintcup inom Södra BF till nästa år och där då Asarums bidrag skulle ingå. Övriga tänkbara tävlingar är Trelleborgs MK med Falsterbo-Sprinten och så har även Hässleholms MK sagt sig ha möjlighet att köra en sprint ute på Hovdala-fältet. Än så länge är cupen dock bara på idéstadiet, mer information kommer om den blir verklighet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *