Inget beslut om ”nya” WRC förrän i oktober, nytt franskt gummi, Friberg kör R5-Cittra och lite tyst om SM-klasserna 2015…

Nästa månad ska det fattas beslut hur WRC ska se ut 2015 med en ”e-omröstning” för FIA World Motor Sport Council och WRC Commission. Frågan som det ska röstas om är det nya med ”power stage” och när Jean Todt träffar sina kolegor i Geneve den 16 oktober ska frågan upp på bordet. Kort därefter förväntas beslut i frågan. FIA:s ”rally director ” Jarmo Mahonen menar att frågan hastar.
Det var viktigt att samla WRC Commison så snart om möjligt för att diskutera den här stora framtidsfrågan.
Oliver Ciesla, i WRC är övertygad att det kommer att bli ett beslut i deras riktning, alltså placeringarna i toppen kommer delvis att avgöras på allra sista sträckan.
Jag tor att detta är ett steg i rätt riktning för WRC att i framtiden intressera mer publik. Har dessutom inga indikationer att jag inte kan vara optimistisk inför röstningen…

*
Näst helg är det dags för Rally France som tidigare kördes som ”Tour de Corse” åren 1973-2008. Fransmännen flyttade så sitt WRC-bidrag till Alsace år 2010 och lite kuriosa kring rallyt kan kanske vara lite kul.
Till exempel så blev ”min kompis” från Monte Carlo Rallyt BloggMoya kopiaLouis Moya i par med Carlos Sainz förste spanjor att vinna rallyt 1991. Asfalt och Jari-Matti Latvala är ingen hellyckad kombo, finnen har aldrig vunnit på underlaget. Närmast har han varit genom att leda Rally Germany både 2013 och i år…
Rally France 2013Senast av Latvalas landsmän att vinna på asfalt blev Tommi Mäkinen som 1999 vann Rally San Remo, då i en Mitsubishi Lancer EVO VI.
Inget snack utan att hemmaförarna är vassast i Rally France. Av de 38 gånger som rallyt körts har det vunnit av hemmaåkare 29 gånger. Dessutom är Sébastien ett högst gångbart namn om man vill vinna det Alsace-baserade rallyt, Ogier vann 2011-2013 och Loeb 2010-2012.

*
En nyhet som säkert skakar om Michelinåkarna Roland B och Tyko N. levererades av den franske fabrikanten häromdagen. Deras sulor ( Tyko och Rolands alltså) är helt ute, nya asfaltdäck är nu på gång och kommer att premiärköras i Rally France. BloggMichelinGummit i den nya däcken benämnda S4 för ”soft” och H4 för ”hard” är nu uppdaterat enligt pressmeddelandet, dessutom har vikten minskat med ett halv kilo/däck. De nya däcken ska enligt uppgift vara hållbarare och räcka upp till tio procent längre än de gamla och som extra bonus, även fungera hyggligt när det är vått. För er upplysning Tyko och Roland så är riktnumret till Växjö 0471…

*
Väldigt mycket franskt i dagens blogg. Även nästa grej har fransk stämpel. Äntligen verkar det som att Ludvikas Robin Friberg fått ihop projektet med en R5-bil istället för Grupp N-Mitsubishi. Robin är anmäld som föråkare till Rally Uppsala med en Citroen DS3-R5 som det rykta om sedan tidigt i våras. Den som väntar på något gott…

*
Klagade häromdagen på att jag inte kunde hitta någon aktuell poängställning för Tjej-RM. Christer Nystrand var snäll att leda mig rätt och inför Rally Uppsala sista deltävlingen, ser det ut om att Linda Björklund redan är klar mästare på 57 poäng. Andra platsen delas av Linda Sjölin och Lina Jonasson, femton poäng bak.
Totalt har bara nio tjejer kört i Tjej-RM vilket är på tok för lite enligt mitt sätt att se. Upp till kamp för fler tjejer i motorsporten!

*
Har varit väldigt tyst om förslaget för det var väl ett förslag, om nya klasser i Rally-SM. Via mejl och även, mer eller mindre ljudligt via telefon, har jag förstått att i synnerhet förändringarna i Trimmat 4WD inte fallit i god jord. Förändringar som gör att bara ”gamla” WRC-bilar från 2005 och äldre skulle få köras i SM. Motståndarna hävdar bland annat att så här drastiska regelförändringar måste meddelas minst tre år innan de börjar gälla. Nu vet jag inte alls om detta står skrivet i regelboken mycket möjligt, men oavsett vilket kan jag ändå tycka att det är ett rimligt krav från de drabbade. Hörde i dag ett förslag vilket jag tycker lät bra. Sätt ner foten och tillåt åtminstone alla i dag svenskregistrerade WRC-bilar att fortsätta i SM. Däremot kan man så klart diskutera om Sverige ska fortsätta med nyare WRC-bilar eller följa grannländerna och vara mer restriktiva. Själv tycker jag nog att nyare Super 2000/R5 och RRC-varianter borde vara mer passande i SM än att jaga mer eller mindre ”utrangerade” WRC-bilar. Vill dock påpeka att mina kunskaper i frågan är ganska begränsade, tänker närmast på driftskostnader och liknande. Än är säkert inte sista ordet sagt i saken, så det blir att hänga fram skylten ”to be continued”…

*
Som bekant skriver jag i stort sett aldrig om motorsport på två hjul, inte min grej helt enkelt. Men när f.d Roadracing profilen Stefan Folkesson från Kristianstad ringer upp, kom jag i ett svårt dilemma.2002 08 21 Sonny Folkesson kör  sidvagnscross. bild. Tommy svensson Stefan ville puffa för lillebror Sonnie och SM-finalen i ”sidvagnscross” som körs i Helsingborg imorgon lördag. Blev ju lite problem, sidvagn innebär tre hjul och då hamnade jag i lite av en gråzon, så okej för den här gången.

SM-guldet är redan vikt för Philip och Simon Stenborg som med vinsten i Nyköping är redan klara mästare. Silverpengen har för tillfället då Sonnie Folkesson/ Stefan Melkersson, Kristianstad och med Magnus Birgersson/ Pierre Collin endast 6 poäng efter. Avgörandet i Helsingborg kommer bli en riktig rysare lovade Stefan och jag kan bara önska lycka till i dyngan…

 

2 svar på “Inget beslut om ”nya” WRC förrän i oktober, nytt franskt gummi, Friberg kör R5-Cittra och lite tyst om SM-klasserna 2015…

  1. Apropå Trimmat 4WD i SM och ”förstöra” för modernare bilar så är det nog bara en tolkingsfråga. Det är faktiskt så att WRC-Fiestorna som Svensson/Gustavsson använde i SM ”enkelt” byggs om till RRC med ett kit från M-Sport. Det står följande på M-Sports hemsida: ”Both the Fiesta RRC and the Fiesta RS WRC share the same DNA but the RRC features a 30 mm engine restrictor and aerodynamic modifications to qualify for regional rally championship regulations. The car is supplied as a WRC variant with a kit of parts to enable it to be converted to WRC specification in six hours.”
    Samma sak gäller DS3 WRC. Kort sagt, alla WRC bilar av nya generationen från 2011 går utan större modifikation att bygga om till RRC. Vet dock inte vad det kostar i.o.f.s. Tycker ändå inte att det är så konstigt att vi får samma regler i Sverige som många andra länder. Och WRC-bilar mellan 2005-2010, hur många bilar är det här i Sverige? Vad jag vet är det ”bara” Hörbings Ford.

    1. Hej.
      Detta du skriver har jag hört från många ”i branschen” och i mina öron låter det som en bra utveckling för ”nya” Rally-SM!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *