Ingen WRC fajt i X Games Marcus Grönholm till sjukhus och visst är det 240 som äger i VOC!

Det blev ingen drömfajt mellan WRC-åkarna Sebastien Loeb och Marcus Grönholm när amerikanarnas favoritaction X Games drog in i Los Angeles. De bägge rivalerna skulle köra i rallycrossdelen av X Games och de allra flesta var väl tämligen säkra på att Grönholm skulle vara den vassaste av de båda. Men i samband med lördagens träning kraschade Grönholm häftig med sin ”Best Buy-Olsbergs” Fiestan och slogs medvetslös.
Riktigt vad som hänt har jag inte lyckats ta reda på, hittade en hyfsat lång artikel på en finsk sajt, men då min finska är lite skral blev jag inte ett dugg klokare. Så mycket har jag ändå fattat att finnen klarade det tuffa hoppet som tidigare skickade teamkompisen Tommas Heikkinen till sjukhus med krossad vrist. Istället var det efter hoppet som något gick snett och Grönholm körde rakt i någon form av lyktstolpe. När räddningspersonalen kom fram var han medvetslös men kvicknade till i ambulansen. Senaste rapporten är att Grönholm är helt Ok men stannar kvar på sjukhus för observation. Därmed kanske Loeb kan defilera hem segern senare i kväll svensk tid…
Mer finskt och nu är det Jari-Matti Latvala som dammar av sin Ford Escort MK2:a för att köra de bägge EM-tävlingarna för historiska bilar, först nu auto 24 Rally Estonia samma helg som Midnattsolsrallyt och den 10 augusti är det Lathi Historic Rally. Latvala siktar på dubbelseger och gillar verkligen att köra med den gamla BDA-Escorten. I tävlingen i Estland får han sällskap av pappa Jari Latvala men han kör fyrhjulsdrivet med en Mitsubishi EVO III.
Så gick det åt h-e för Mattias Ekström på Norisring där man körde DTM lite som ”evakueringsheat” efter Ola Nilsson utklassningsseger. Mattias kom inte ens ett helt varv innan han oförskyllt vad jag förstod, blev inblandad i en krasch och fick bryta. Nu vann Jamie Green genom en tuff omkörning av Martin Tomczyk i allra sista kurvan innan målflagg.
Går bra för PG Andersson i Rallycross EM i Höljes där han är klar för A-final tillsammans med bland annat Stig-Olof Walfridsson. När detta skrivs har man ännu inte startat denna.
Om 4WD-tipset var nästan klockrent i Dackefejden så var 2WD raka motsatsen, inte en enda placering rätt. Topp fem-åkarna hade jag med så när som på Älmhults Magnus Johansson som slutade tvåa. Men när Kjell Fransson trots sin egen påtalade enorma pigghet inte nådde mer än femte platsen mot min givna etta rasade allt. Tror jag haft Mattis Olsson som etta i de flesta tävlingarna här nere men då har han svikit. Den här gången tippade jag mindre med hjärtat med Mattis som trea och vad som då hände kan ni ju själv räkna ut…
Ett krånglande gasreglage förstörde både dagen och tipset för Hans ”Kräbbleboda” Johansson som körde in som siste man i A-2WD.
I Sverige-Serien visade Håkan Ståhl att det är ”riktig” VOC:are som gäller om det ska gå fort. Riktig VOC:are är ju som bekant 240 de moderna 7 och 940-modellerna är ju inget för Håkan och mig, man ska ju inte ändra på vinnande recept. Men som sagt, fortsätt gärna ni andra mer era containrar så sköter Håkan och vi andra 240-åkare tiderna ( nu blev jag nog lite fartblind, kanske ska inskränka det sista till enbart Håkan?).
Noterbart är bland annat att Håkan slutade 28:a totalt. Man ställer sig osökt frågan vad det är för vits med att lägga hundratusentals kronor på Evo-motorer, sek-lådor, Öhlinare, diffar, nedväxlingar och f-n o hans gamla mormor när ”det går lika bra med selleri och en gammal 240”…
Måste såklart även nämna Hoforsåkaren Emil Bergkvist som trots att han körde 940 körde in som näst snabbaste VOC:are. Inte nog med att Emil bara är C-förare, fattade jag rätt var detta hans första C-förartävling dessutom premiär med noter. Kan nog bli något av Emil!
Måste även trösta min klubbkompis Jim Nilsson som slutade tvåa i B-klassen och fyra totalt i VOC. Jim ledde klassen fram till sista sträckan där Jimmy Wessbo passerade och puttade ner ”bromsklossen” (Jim sitter till vardags i en sådan där f-bannad lastbil som skyddar vägjobbare från att bli påkörda) till en andra plats. En tröst i bedrövelsen över detta måste ändå vara att han var tolv sekunder före klubbkompisen och min teamkamrat i ”Silver-grisen” Ola Wingren. Ola har väldigt svårt att komma tillrätta med Jim men jag tror att jag kan hjälpa honom med ett trumfkort. Om nu inte Ramona behöver Silver-VOC:en ( tror det kan bli krångel med sprinkler och splitterfilm m.m) så erbjuder jag Ola bilen. För det är ju nu bevisat en gång för alla att 240:er är snabbare…

3 svar på “Ingen WRC fajt i X Games Marcus Grönholm till sjukhus och visst är det 240 som äger i VOC!

  1. Stod på sista sträckan med Wessbos föräldrar och gav dem tiderna, de var rätt nöjda.
    Dottern hejade på Silvergrisen för hon tyckte det lät gulligt.

    Undrar mest vad som hände med Stoffe på SS 4.

    1. Hej.
      Stoffe åkte av och dängde högersidan i ett träd och tappade fjorton sekunder.
      Silver-Grisen är visst gulligt, tur att hon inte såg chauffören…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *