Ingen VM-start för PG, Tidemand bröt med WRC-Fiestan, Mattias och Sophia rullade, Brian med ”soppatorsk” och vad vet jag om motorsport?
Det blir ingen start för ”gamle” WRC-åkaren PG Andersson när Rallycross-VM kommer hem till Höljes och Värmland. Tråkigt nog får inte Marklund Motorsport PG:s bil färdig och därmed ser samtliga starter han skulle göra för VM-teamet ut att ”inte bli ens en tumme”. Ring Knutstorp i maj skulle varit premiär, sedan var det Arvika sista helgen i samma månad och så nu Strängnäs på torsdag som genrep inför Höljes.
Till Värmlands Folkblad berättar PG.
– Det var inte riktigt vad jag hade tänkt men jag förstår att det kan bli så här. Det har varit mycket jobb och det har strulat en del.
Jan Marklund håller med.
– Vi är verkligen jätteledsna att det blivit så här. Vi har helt enkelt tagit på oss för mycket jobb med fyra bilar och dessutom har det varit problem med att få fram vissa delar. Det gör att vi helt enkelt inte hinner med den bilen som P-G skulle förfogat över.
Självklart är PG besviken även om han som sagt har förståelse.
– Det enda jag tycker är synd är att jag inte fick besked lite tidigare, då hade jag kanske hunnit titta på andra lösningar, säger han.
Dagen före midsommarafton började PG leta alternativ, tråkigt nog fruktlöst. Han var i kontakt med både Peter Hedström och Andreas Eriksson utan framgång.
Nu har inte PG helt gett upp hoppet, varken om Höljes eller en fortsättning med Marklund.
– De sa att de vill ge mig chansen i någon annan tävling, vi får hoppas att det blir av…
*
Det gick inte så bra för Pontus Tidemand i norska Aurskog-Høland Rally även om inledningen funkade bra. Med bara två sträckor kvar gav vattenpumpen upp på Team Tätabs WRC-Fiesta.
– Det är tråkigt när det händer, särskilt så nära målet, säger Pontus.
– Men jag väljer att ta med mig det positiva och det gick väldigt bra så länge det varade.
I helgen är det dags för nästa VM-deltävling i rallycross i Kouvola i Finland. Här ser Pontus fram emot bättre lycka.
*
Ännu sämre gick det för värmlänningen Mattias Olsson med sin R2-Fiesta nere i klassiska belgiska Ypres Rally, ingående i ERC. Efter strulig inledning med både punktering och avåkning laddade han och co-drivern Sophia Karlsson om och avancerade uppåt i resultatlistan. Tack var den dåliga starten som innebar seedning långt bak i fältet med många omkörningar hade paret en omöjlig uppgift
– Jag passerade bilen framför på varje sträcka och på vissa sträckor även en bil till, berättar Mattias.
Istället fokuserade man på att testa bilen ytterligare, för att lära så mycket som möjligt om asfaltkörning med Fiestan. Tyvärr blev avslutningen av rallyt ännu sämre än inledningen. På den sextonde av rallyts totalt tjugo sträckor, tog rallyt slut. En vägförflyttning i vägbyte vänster och sedan omgående höger, blev deras Waterloo.
– Höll femman fullt in och det gick lite för fort, vi kanade av vägen och ner i ett dike.
Här tog det tvärstopp och de t blev en framlängesrullning
– Bilen är inte så vacker i fronten, men hel för övrigt. Jag känner mig lite stel i nacken efter smällen, men både jag och Sophia känner oss rätt okej efter resan.
*
Belgiske rallyikonen Freddy Loix vann för nionde gången Ypres Rally med sin Skoda. Tvåa kom Cedric Cherasin, Ford och trea kom Sepp Wiegand, även han i Skoda.
Finska underbarnet Esapekka Lappi gjorde en fullfartsrullning på sträcka nio efter att ha kört på ett betongfundament. Både Lappi och co-drivern togs till sjukhus från vilket det rapporterades.
-All OK!
När även ”ERC-skuggan” Craig Breen fick bryta behåller Lappi ledningen i mästerskapet.
*
När DM4 avgjordes i trakterna kring Slagelse blev det DM-ledaren Christian K Jensen som vann med Peugeot Danmarks nya 208 T16. På andra plats i en äldre ”Pegga”, en 207 S2000 körde Ib Kragh in medan Tim Svanholt var trea med Mitsubishin. En tuff tillställning där tjugofyra förare fick bryta och bland dessa 2011 års mästare Brian Madsen som gjorde comeback på hemmaplan. ”Peugeot-forhandleren” fick bryta på sträcka nio med ”angiven orsag benzin”…
*
Inte heller för Richard Göransson var det överdrivet lyckat att byta ut ”sill och nubben” mot biltävling. Även han fick bryta efter en avåkning som knäckte växellådan på ”Mersan” med bara en timme kvar att köra av de ”24 Stunden” på Nürburgring. Redan inledningen blev trist för Richard, på varv tre blev teamkamraten Thomas Jäger påkörd bakifrån med deras Mercedes SLS AMG GT3 och tvingades i depå som innebar att de föll till näst sista plats.
Även Edward Sandström tvingades bryta i sin Audi R8 Le Mans Ultra efter problem med växellådan. Som bäst låg Edward sjua. Bäste svensk blev Andreas Simonsen med en Mercedes och var i mål tre minuter bakom den segrande Audibilen från Team Phoenix. I den körde Christopher Haase, Christian Mamerow, René Rast och Markus Winkelhock. Svensken Fredrik Lestrup tog en klasseger för Besaplast Racing med Audi TT och slutade 23:a totalt.
*
Kan inte påstå att jag är så där hundra påläst när det gäller den här typen av racing. Blev därför väldigt överraskad när min brorson Dennis ringde upp mitt under midsommarfirandet och undrade om jag hade koll på ”24-timmars”.
– Varför det, undrade jag förvånat.
– Nu får du ge dig, Motorbloggare och så har du inte koll på att mina chefer kör därnere?
Kändes inte bra att ha missat detta att bröderna Jonas och Anders Carlsson normalt sett säljande exklusiva bilar på ”haggenas auto” i Hörby, att samma ”Carlssöner” befann sig i den riktiga hetluften. Blev därför glad när jag hittade deras namn i resultatlistan som 51:a totalt och femma i klass ”Cup 2”. I Team Ring Police ingår även tyskarna Jan-Erik Jülich och Thomas Mühlenz. Bilen som kördes var en BMW M235i Racing.
*
Än värre ska det bli vad gäller min okunnighet om motorsport. Granne till Ola ”Silvergrisen” Wingren i Hörby bor Lars Roslund. Visst har jag sett lite konstiga grejor i hans garage men inte riktigt reflekterat över detta. Inte heller Ola har valt att skingra dimmorna så nu tar Lars saken i egna händer och mejlar till mig:
”Hej Tommy !
Din blogg är väldigt uppskattad och jag läser den lite från och, skulle det inta vara kul och få med lite från Europas snabbaste 1/8 miles banan?
Och kanske göra ett reportage om oss som håller på med andra motorsporter i Hörby? Jag tror att återväxten i sport och framförallt motor sport är dålig? Vårt Team heter Neighbors Nightmare.”
Nu gavs inte så mycket kött på benen, men att det handlar om Dragracing framgår med all tydlighet av bilden på Lars med sina ”bilar”. Ska skärpa mig och titta lite djupare in nästa gång jag kör förbi ditt garage…
*
Avslutar med en härlig bild förmedlad av Lennart Johanzon från Åhus. Lennart skriver bland annat ” Tommy hittade denna bild och tänkte på dig direkt. Du ser vad som ligger före?”.
Jo det är klart jag ser, en ”indisk gul” Saab V4 som stoppar upp. Enbart tack vare den begränsade sikten har Opelgänget ännu inte kunnat kört om…