Depåstopp, nytt i WRC, ERC bantas, Tidemand kör rally i Norge, Gröna Bilister leds av tjej och när ”Bus-ove” firade midsommar…

Senaste ”nytänket” från WRC är att snegla på racingen och införa obligatoriska depåstopp. ”Mid-stage pitstops” skulle enligt förslagsställarna ge rally en ny dimension och göra sporten ännu mer spännande och tv-vänlig.
Ide´n bygger på att rallyt innehåller minst en lång specialsträcka och någonstans på mitten, helst i närheten av någon by eller annat lättillgängligt ställe skapar man en ”depå” . Här har varje team två eventuellt  fyra mekaniker som byter alla fyra hjulen. Tiden för detta ingår i tiden på sträckan, ju snabbare hjulbyte desto bättre sträcktid.
Ett orosmoment är att man jäktar och inte skruvar dit hjulen riktigt, vilket i så fall skulle utgöra en stor säkerhetsrisk.
But it could be very nice, very exciting for the people to watch – it would be like Formula 1, menar en av ”tänkarna” Rally Italy’s Antonio Turitto.
Själv kan jag så här spontant inte komma på någonting som talar emot idén. Allt som höjer sportens underhållningsvärde tycker jag är positivt, en uppfattning som delas av gamle WRC-kämpinnan Michele Mouton.
Jag känner till planerna och tycker absolut att de är värda att diskuteras, menar den gamle Audi-åkaren.
Än så länge är det bara Rally Italy som klart uttalat sig positivt till idén och vill dra i gång redan 2015, kanske inte så konstigt när Turitto är tävlingsledare. Deras långa Monte Lerno-sträcka, WRC:s längsta i år är som gjord för detta enligt Turitto. Med detta skulle man lätt kunna förlänga den upp till fem mil menar han.

*
Nästa års ERC eller Rally-EM kommer att minskas till tio deltävlingar enligt FIA. I fjol var där tänkt tretton tävlingar men minskade till tolv under resans gång. I år skulle det ha körts tolv tävlingar men där rumänska Sibiu Rally ställts in och inte ersätts.
Som skäl anses den tuffa ekonomin i Europa. Därför är det kanske också ett klokt drag att införa prispengar som det nu snackas om.
Med fyra konkurrerande R5-modeller till nästa år räknar vi med seriöst tävlande vilket framöver gör ERC till språngbräda mot WRC, menar företrädare för EM-serien.

*
BloggPontusPontus Tidemand struntar i midsommarfirande hemma i Värmland och laddar istället med norska mästerskapsrallyt ”Aurskog-Høland Rally” i Team Tätabs Ford Fiesta RS WRC. Vid sidan av rallycross satsningen har Pontus den så kallade ”häcken full” men ser inte detta som något problem.
– Det blir en hel del rallycross i sommar, men framåt hösten planerar vi mer rally. Det är inte några tävlingar som krockar för min del så det är inga problem att kombinera, det är bara kul att få tävla så mycket som jag får nu, berättar han och lägger till.
– Men tävlingstempo är en färskvara så det är viktigt att underhålla även det i väntan på nästa VM-rally…
I måndags var Pontus på test med den WRC-Fiesta han rattar i helgen och han känner sig förberedd och redo.
Vi hade en bra test där allt fungerade perfekt. Det är helt klart en skön känsla att vara tillbaka i WRC-bil och förutsatt att allt fungerar som det ska tror jag att chanserna är goda. Jag är inte med och tävlar om NM-poäng, men siktet är självfallet inställt på toppen och jag hoppas på en lyckad helg med bra träning!
Runt 80 förare är anmälda med namn som Eyvind Brynildsen, Frank Tore Larsen, Anders Grøndal och Trond Sveinsvoll som alla kommer att bjuda på hård konkurrens.

*
Berättade igår att racingprofilen Tommy Jagerwall fick åka till sjukhus mitt nder helgens race i Karlskoga. Ordföranden i Hässleholms MK Claes-Göran Wilke, Tommys klubb kunde sent igår lämna lite lugnande information om Tommy. Wilke skriver: ”Tommy vaknade inte upp så länge han låg på Örebro sjukhus. Flögs ner till CSK (Centralsjukhuset i Kristianstad) i går (måndag) eftermiddag och vaknade till vår glädje upp i dag, meddelade hans fru Elisabeth. Fortsättning följer.”.

*
En av mina ”favorit” organisationer är som ni vet Gröna Bilister och som nu för första gången fått en tjej som ordförande, BloggGrantJohanna Grant. Tidningen Auto Motor&Sport har tagit Johanna lite på pulsen och bland annat frågat, ”Skulle du kalla dig för bilentusiast eller bilnörd”. Johanna svarar:
Om sanningen ska fram kan jag väldigt lite om bilar för att vara med i detta sammanhang. Jag har haft körkort sedan jag var 18 år men hann under min tid som miljövetarstudent anta andra resvanor som cykel och kollektivtrafik innan jag började utnyttja mitt körkort. Vi äger inte heller någon bil idag, men har nyligen gått med i en bilpool.Man kanske kan kalla mig för en försiktig bilentusiast men främst är jag nog en ’grön mobilist’.”
Visst känns det skönt att hon inte säger att hon inte är bilhatare åtminstone. Reportern frågar vidare:” Många av våra läsare, som älskar bilar och att köra bil, ser Gröna Bilister som ett hot mot deras hobby och intresse. Hur ser du på det?”
Tvärtom. I Gröna Bilister säger vi inte nej till bilen, men för att i fortsättningen kunna köra bil som individuellt resesätt behöver den anpassas till planetens gränser. Vi står inför stora utmaningar när det gäller klimatfrågan och mycket ska hända på kort tid. Här har bilsporten en roll att driva på miljöteknikutvecklingen och skapa en attraktion kring nya bilmodeller och förnybara drivmedel, till exempel som man redan gör genom elbilsrallyn.”
Låter mycket lockande med elbilsrally…

*
På fredag är det midsommarafton och tänkte då bjuda på en ”favorit i repris” som handlar om första gången jag firade midsommar ”utombys” i början av sjuttiotalet. Jag skulle få hänga med de ”store pågarna” till Halmstad och Tylösand, för där var det håll i gång berättade dom. Att jag sedan fick låna fars gula Ford Taunus 17M med tackräcke och rejäl koffert gjorde ju inte saken sämre. Här fick både tält och annat plats medan kompisarna hade allt ”dricka” i sina bilar. Vi var väl ett tiotal som drog iväg, mest killar men även några tjejer.
Väl framme i Tylösand det här var kvällen före midsommarafton, tog det inte lång stund innan tält och annat var på plats och festen kunde börja. En helvetisk brygd bestående av, Lemongin och fruktsoda, Silverrom och cola, TT:s mellanöl och Bullens pilsnerkorv gjorde att den orutinerade Motorbloggaren snart gick på varvstoppet innan överfyllnadsskyddet utlöste.
Efter många timmars tung sömn vaknade jag framemot lunch på midsommarafton. Var sugen på allt annat än påfyllning av ”helvetesblandningen” från kvällen före. Detta var dock inte något som gällde mina kompisar…

Framåt eftermiddagen behövdes påfyllning av mellanöl, det såldes då i livsmedelsbutiker och det fanns bara en som var ”körklar”, jag. Som krav ställde jag att få låna en av kompisarnas bil, en röd Opel Rally Kadett Sprint fullt rallyutrustad. Att som nittonåring med klara rallyambitioner åka in till Halmstad i en Ford Taunus med takräcke, fanns inte ens på kartan. Opelägaren var i någon sorts sjunde himmel och skickade märkligt nog över nycklarna utan att blinka.
 Uppdraget utfördes och alla var lyckliga.

Några timmar senare tyckte jag att sällskapet var i lulligaste laget. Samma sak tyckte en av tjejerna, som inte var ”imponerad” utan frågade om vi inte kunde köra en sväng istället. Något annat än Rally Kadetten var inte att tänka på och ägaren mumlade något oviktigt, langade över nyckeln samtidigt som han öppnade en ny TT. 
Kvällen var ljummen och jag kände mig mer som Opels rallyess Bus-Ove Eriksson eller Anders Kulläng än ”glasmästarens påg”, när jag med en snygg tjej i högerstolen cruisade runt inne i Halmstad. Fast likheterna med Toad i filmen ”Sista natten med gänget”, killen som drog runt i en lånad vit Chrevrolet Impala 1958 utan att få till det, stämde bättre med verkligheten…

Så småningom sent på söndagen om jag minns rätt, satte vi åter kurs mot hemmet. Jag i Taunusen, kompisen i baksätet på sin Rally Kadett ännu inte fullt körklar. Kompisarnas minne av midsommaren var väl så där, men jag minns än i dag när jag var Bus-Ove i Halmstad!

Med detta önskar jag en glad midsommar och Motorbloggen tar nu några dagars ledigt men vi ses på måndag.
Glad Midsommar
PS. Jag ska inte till Halmstad om det var det ni trodde och förresten finns nog inte Lemongin längre att köpa på Systemet. DS

Ett svar på “Depåstopp, nytt i WRC, ERC bantas, Tidemand kör rally i Norge, Gröna Bilister leds av tjej och när ”Bus-ove” firade midsommar…

  1. Fast rallysporten behöver inte ta efter Formula 1. Den har sina egna värden som bör bevaras. Och bevare mig väl för ”pit-stops” mitt på en sträcka.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *