Ingen svensk i DMACK ”shoot out”, kalender klar för både SSRC och SRC och möte med rallylegenden Ewy Rosquist!

Visst blir man lite undrande varför svensk rallysport är så dåligt representerad internationellt? För visst är det så, att få länder har en sådan bredd som på sporten som vi och ändå är vi så små utanför landets gränser. Tänker på detta när jag ser att DMACK i nästa vecka har sin ”shoot out” där den bäste ur årets BloggDMACKDrive DMACK Fiesta Trophy ska utses att få köra däcktillverkarens R5-Fiesta i en av nästa års WRC-tävlingar. Sju förare ur årets kull ska göra upp om R5-sitsen och av dessa är tre från den ”stora rallynationen” Holland, medan resterande kommer från England, Finland, Lettland plus Luxemburg. Du läser rätt, Luxemburg och vem f-n har ens hört talas om rally i Luxemburg?
De sju lyckliga är Kevin Van Deijne, Mats van den Brand, Timo van der Marel (gissar du att dom kommer från Holland, tänker du rätt…), Hugo Arellano, Luxemburg, Ralfs Sirmacicis, Lettland, Tom Cave, England och så den som ligger närmast oss svenskar, finländaren Max Vatanen med icke helt okänd pappa. Är där någon som inte håller med om att det vore trevligt med ett svensk namn i den här listan…

*
Kommenterade igår tävlingskalendern 2015 för Södra BF:s Rally och RS-DM och intimt förknippat med detta är Sydsvenska Rallycupen som går in på sin sjunde säsong. Informatören Mats Bergman berättar om lite nytt.
– 2013 hade cupen Rally Småland som tävlingen lite utöver det vanliga med sina 74 km SS, en tävling som gav mycket poäng och som ställde de tävlande inför uppgiften att köra lite mer med insidan för att komma i mål, säger Mats.
Nu 2015 kommer Rally Småland tillbaka och även detta år i ett samarrangemang av sju smålandsklubbar där dock Vetlanda RRC, Vimmerby MS och Team Skogsåkarna Tranås drar det absolut tyngsta lasset.
Ytterligare två samarrangemang ingår i cupen, Kristianstad/Älmhults ”Rally över Gränsen” och nya konstellationen Olofströms MK /Asarums MS med ”Rally Blekinge”.
Tack och lov har både SSRC och kollegan Svenska Rallycupen tänkt till i år och noga kollat att inga av dess olika deltävlingar kolliderar. Klokt eftersom man samkör vissa tävlingar vilket Mats också trycker på.
I år är det planerat så att ingen deltävling eller finalerna i de två cuperna skall kollidera utan de förare som vill skall kunna dubblera och slåss om segern utan att behöva välja på slutet!
Kalender för SydSvenska RallyCupen 2015.
28 mars Simrishamnsmixen
25 april Rally över gränsen (två tävlingar samma dag)
30 maj Midsommardansen, Ljungby MK
13 juni Dackefejden, Wäxjö MS
27 juni Skilling 500, Skillingaryds MK (även SRC)
8 aug Snapphanerallyt, Hässleholm MK
29 aug TV-Svängen, SMK Hörby
12 sept Rally Småland (även SRC)
26 sept Rally Blekinge
24 okt Finaltävling.

*
Säffles ”Lars-Erik Thorps Memorial Rally” den 6 juni kompletterar Svenska Rallycupens kalender.

Helt nya jaktmarker för de som åkt i cupen några år och klart spännande med ny vägkaraktär väster om Vänern, menar arrangören.
I och med att det nu blir sju deltävlingar justeras också reglerna till att fem av de sju deltävlingarna räknas.
Svenska Rally Cupen 2015

1-2 maj,Rally Gotland

6 juni, L-E Torph Memorial Rally (Säffle)

27 juni, Skilling 500 (Skillingaryd)

25 juli, Kullingtrofen (Herrljunga)

29 augusti, EMK-Kannan (Eskilstuna)

12 september, Rally Småland (Vetlanda)

31 oktober, Marknadsnatta (Skänninge)

*

När jag skrev om Mercedes i WRC häromdagen vaknade ”rallyfotografen” Pierre Skytt då han precis träffat legenden Ewy Rosquist. Pierre skriver: Hej Tommy. Med tanke på ditt inlägg om Mercedes WRC-bil, verklighet eller ej. Men Jag träffade i alla fall Ewy von Korff Rosquist i söndags på Mercedes i Akalla norr om Stockholm. Man bjöd in via en annons i Svenska Dagbladet till filmvisning med kommentarer från Ewy själv från landsvägs Grand Prix i Argentina. Vi blev kanske 15 stycken rallynördar, eller bara imponerade åskådare. En film som spelades in 1964 då Ewy slutade trea i samma landsvägs Grand Prix. Teamorder förekom redan då och det var klart redan från början att Eugen Böhringer skulle vinna -64.
– Jag vet inte hur många gånger jag har bogserat Eugen ur diket, kommenterade Ewy.
BloggEwyDet blev ett mycket trevligt möte som gav tillfälle till en egen pratstund. Ewy avslöjade bl.a att på fredag lördag och söndag denna vecka bjuder Mercedes in till sin årliga fest, där Ewy för övrigt är ständig VIP-gäst, (är man baronessa så är man). I år blir det lite extra med tanke på F1-framgångarna och samtliga Mercedes ambassadörer som är i livet, dyker upp för att ta emot pojkarna när dom kommer tillbaka till Stuttgart.
På frågan om varför Ewy fick nöja sig med en 220 1962 istället för dom övrigas 300:or, svarade Ewy.
– Att pojkarna skulle alltid ha det värsta, men vi visade dom och gav dom stryk ändå trots sämre motorkapacitet.
Ewy skrattade på frågan om dagens rallyförare är bortskämda.
– Det var en annan tid och vi hade inte en massa säkerhetsutrustning, förutom papphjälm och säkerhetssele. Två reservhjul och en flaska vatten.
Start vid fyra på morgonen och full trottel i sju timmar innan vila, en total körtid på 34 tim, 51 minuter och 127 km/h i snitt!!! 1962 med den bilen! Ursula Wirth hade gjort ett jättejobb med notskrivandet, 251 sidor notblock skrevs på träningsrundan.
Förra året mötte vi Björn Waldegård och Ewy i Eskilstuna under ett tankstopp när dom körde lyxbilsrally genom Sverige med uteslutande Tyskar i deras klassiska Mercedes i 1963 års vinnarbil och Björn var mycket imponerad över hur hon kunde klara av Argentina i den farten.
Filmen skulle även kunna visas på SVT längre fram men tyvärr var det inte klart med rättigheter till materialet från Mercedes så där får vi vänta en stund.
(det är Ewy till vänster på bilden)
Mäkta imponerad
Pierre Skytt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *