Ingen ”quick fix” för Meeke, Ogier testar nya WRC-sulor, Brink Motorsport klara för RallyX-SM och boken om Berger snart klar!
Citroén erkänner nu att där finns ingen ”quick fix” för Kris Meeke att komma ur sin formsvacka. Elfte placeringen i WRC-tabellen efter de tre första tävlingarna imponerar varken på Kris själv eller omgivningen. Nu är han angelägen att komma ”back on track” och detta allra helst redan till kommande tävling i Argentina. Citroén-bossen Yves Matton menar att han måste ha en mätbar plan för detta.
– Det enda kravet Kris har i Argentina att komma i mål och detta utan några misstag, menar Matton.
– Steg för steg kan han så återfå känslan i körningen, det är det enda kravet vi kan ställa för tillfället…
Matton backar dock Meeke fullt ut och har inga planer på att förändra i föraruppställningen.
– Kris måste bygga upp sig själv lite grann efter vad som hänt och det enda sättet att göra detta är att jobba ihop och fokusera på målet.
Matton sticker inte under stol med att han är förvånad över nordirländarens dåliga start på säsongen då avslutet i fjor var betydligt vassare.
– Då såg vi att han var väldigt bestämd i sin körning och att han utvecklats starkt andra halvan av säsongen, så det är klart att vi är förvånade över hur det ser ut så här långt.
Han avslutar intervjun i wrc.com med att förklara att han är säker på att Meeke kommer tillbaka och menar att man inte får glömma att detta är blott hans andra fulla säsong i WRC.
– Nu slåss han mot förare med både tre och fyra säsonger och ” that’s not easy”!
*
Just nu testas det däck för fullt i Spanien och både Volkswagen och Hyundai är på plats för att köra in sig på de nya Michelin-däcken för WRC. I Spanien är det asfaltdäcken som just nu plågas av bland annat Sebastien Ogier i den anonyma vita test WRC-Polon. På Twitter skriver Ogier som är uppenbart nöjd med de nya sulorna.
– 300 km and 36 new tyres later I can say I’m happy with the new #Michelin. Good job from my friends of Clermont!
Då dröjer det väl inte länge innan Roland B. och Tyko N. kommer nyskodda till RS-DM. Vad jag förstår är ordergången så att först får WRC-åkarna sina däck och sedan kommer Roland och Tyko eller har jag fel?
*
Idag presenterade mina f.d klubbkompisar i SMK Hörby, Tobias och Ted Brink planerna för Brink Motorsport 2015. Det blir full SM-säsong i RallyX Lite och utöver detta två utflykter till EM, först premiären i Portugal och sedan den svenska höjdpunkten, Höljes i början av juli .
– Under 2014 öppnade vi ett nytt kapitel genom vår satsning på rallycross. Att lämna en framgångsrik bana inom racingen var inte lätt men summerar vi 2014 års säsong var den fantastisk på många sätt, berättar teamchef Ted Brink.
– Att satsa vidare inom rallycrossen var en självklarhet för oss och vi är nu mycket glada över att kunna presentera denna satsning tillsammans med våra partners.
Redan i fjol visade brorsan Tobias att han kunde vara riktigt snabb även om den minimala erfarenheten och rutinen bitvis lyste igenom. I år är det ett helt nytt blad som skrivs.
– Nu är det slutlekt, vi ska vara med i toppen och slåss om segrarna, slår Tobias fast.
Det är full aktivitet i det Eslövsbaserade teamet för att få allt klart inför säsongen. Ett test har körts på svensk mark vilket snabbt följs upp av teamets första tävling som körs i portugisiska Montalegre den 24-26 april.
– Att kunna ställa upp i EM-premiären är givetvis superkul för oss. Vårt fokus kommer ligga på SM men vi ser vårt deltagande i EM som en fantastik möjlighet att få visa att vi har där att göra, säger Ted Brink.
*
Mycket svenskt i går på Circuit de Catalunya som var värd för 2015 års presskonferens inför premiären på FIA World Rallycross Championship.
Bland alla andra blå/gula fanns även Anton Marklund och Edward Sandström som representerade Mattias Ekströms team EKS. Första helgen i maj kör duon teamets två Audi S1 EKS RX quattro i den andra omgången av rallycross-VM på Hockenheim. Speciellt Edward ser fram emot att vara tillbaka i rallycrossen, Anton har som bekant inte varit borta mer än i någon månad från sporten.
– Förra året handlade om förberedelser. Nu är det dags för examen. Om allt funkar har jag en bra chans att ta en pallplats, säger Edward inför premiärtävlingen..
– Efter många år som förare känner jag Hockenheim som min egen bakgata och att vara tillbaka här i en rallycrossbil känns fantastiskt!
Bossen Mattias Ekström har fullt förtroende för sina förare.
– Antons utveckling är verkligen imponerande. Teamet gillar honom och jag tror att han har alla chanser att nå ända fram den här säsongen.
*
På söndag är det premiär för RS-serien i Östergötland med VÖMK som premiärarrangör med Skänningeknixen. En sträcka om tre kilometer som körs tre gånger är vad de 60 anmälda kommer att erbjudas. Favoriter är ”åldermannen” Håkan Svensson Fägre med sin Mitsubishi och Motalas Hans Flodin, även han i en Mitsubishi.I den tvåhjulsdrivna klassen får Tjusts Mikael Stark i en potent Ford Escort tillsammans med Linköpings Jörgen Johansson i sin BMW Compact bära favoritskapet.
*
Mina tankar kring det mer eller mindre havererade Grupp F-projektet gav flera återkopplingar och tyvärr verkar det som att de flesta som hoppade på ”F-tåget” känner sig lite blåsta. Fullt förståeligt då en Grupp F RWD är vad den är och kan aldrig byggas tillbaka till en VOC även om skillnaderna är minimala. Det som sätter definitivt stopp för ombyggnad är att F-bilen är homologerad vilket är ett krav när inredning plockas ur. En gång homologerad, alltid homologerad och i praktiken finns inte längre en sådan bil enligt myndigheterna.
Men jag förstår att F-åkarna är besvikna och om jag fått bestämma, suttit i Rallyutskottet t.ex skulle jag bett VOC-ledningen att tillåta de bilar som är byggda idag att ingå i VOC-serierna. Att ge de få befintliga bilarna dispens men samtidigt även sätta stopp för nybyggen i RWD-utförande. För visst är det tråkigt när det så att säga blir ”3:e man” som får betala priset för den infekterade strid som uppstod för två år sedan och som utmynnade i Grupp F. En klass som enligt SBF var tänkt att ta över VOC-åkandet. Hur det blev i verkligheten vet vi alla…
*
Vet inte om det är tidig eller försenad julklapp motorsportjournalisten/fotografen Bengt-Åce Gustvsson snart är färdig att leverera ut till landets motorsport entusiaster. Det handlar om boken som porträtterar nestorn nummer 1 i svensk racing, Bengtsfors-profilen Erik Berger. I år fyller Berger 90 år men ”still going strong” och tänker ta ett nytt nappatag med sin betydligt yngre konkurrenter i Racerhistoriska Klubbens tävlingar under året. Nu berättar författaren att jobbet är inne i slutskedet och ger dessutom boksugna ett fint erbjudande,
”Om ni vill förbeställa ett signerat ex av boken och få med ert namn i boken som tack, har ni fortfarande chansen att beställa ända fram till den 24:e april. Ytterligare upplysningar finns på hemsidan www.racefoto.se”.