Ingen Peugeot i WRC, körde en ”Volpel” i Tingsryd medan Robin utklassade med sin 240:a, Mats säkrade sin ”present” och så supersvåra tipset inför SSR-lördagen!
Ser inte ut att bli någon comeback i WRC för Peugeot, åtminstone inte om sportchefen på Peugeot Sport Bruno Famin får bestämma. Istället är han mer intresserad av Rallycross för det ”franska lejonet”.
– World RallyX ger mer ”value for the money”, menar Famin.
Peugeot är det fjärde mest succéfulla bilmärke som kört WRC men verkar alltså inte intresserad att satsa uppåt i den tabellen. Famin menar att WRC är ett ”europeiskt mästerskap” med bara två avstickare till resten av världen.
– RallyX är bättre med tävlingar i Argentina, Canada, Turkiet och även en i Ryssland, känns mycket bättre enligt min mening.
Han sätter också en prislapp för att kunna utmana Ogier och Volkswagen.
– Minst fyrtio miljoner euro skulle det kosta och dom pengarna har vi inte och även om vi hade dom, hade det varit värt det?
Säga vad man vill men den där Famin verkar vara en riktig glädjespridare. Till nästa år kan han dessutom klämma in det tionde ljuset i tårtan för att celebrera Peugeots senaste eller enligt honom sista WRC-säsong som var 2005. Samma år som Henning Solberg agerade snöplog i Rally Sweden med den ganska utslätade 307:an.
*
WRC.Com hade för en tid sedan en omröstning om vilken WRC-Subaru som varit den häftigaste genom åren. Rösterna är nu räknade och det blev Petter Solbergs vinnarbil, WRC2003 som plockade flest röster och 37 procent av de som varit med gillade den versionen allra bäst. Men det var tätt, för WRC97 gillades av nästan lika många eller 35 procent. Förstaversionen, den så kallade 555-Subarun kom trea med 16 procent av rösterna och allra sist kom sista WRC-Subarun, 08:an.
*
För mig känns rallycrossen i går uppe i Arvika väldigt gammal och utgår från att de flesta av er redan har koll på vilka som vann och vilka som inte lyckades så bra. Vi lägger detta till handlingarna och väntar på nästa omgång som förhoppningsvis inte kolliderar med större saker som t.ex South Swedish Rallys Asfaltsprint…
*
Industriområdet i Tingsryd var ”the real thing” igår för mig och övriga som letat sig dit för premiären av South Swedish Rally Weekend. Om vi börjar med Silver-VOC:ens äventyr så måste jag berömma både Stefan och mig för vår proffsighet. När vi lastat i onsdags påminde Stefan mig att köpa nytt batteri till intercomen som vi av misstag inte stängde av senast vi ”raceade”. Ord och handling är som alla vet ett hos undertecknad, nytt batteri inköptes allt frid och fröjd. När vi håller i kö för att starta i första repan frågar jag Stefan.
– Bytte du batteri?
Svaret från Stefan var inte det som jag önskade.
– Gjorde inte du det?
Nåväl jag hörde ändå hans anvisningar tillräckligt tydligt så detta är inget jag kan skylla på. Efter drygt åttaminuters ständigt rattvridande kom vi i mål, men några hundra meter före mållinjen växte Ryds Peter Holgerssons gröna (!) Escort upp i backspegeln. Kastade mig snabbt till vänster och släppte förbi honom utan någon större tidsförlust för honom, egentligen mer för mig själv men det är ju ovidkommande. Summering, ett i mina ögon klart godkänt åk och att bara vara fem sekunder bakom ”ärkerivalen” Tyko Nilsson tycker jag är fullt OK. Dessutom sekunder som jag tappade vid ”omkörningen”.
För att ytterligare stärka mig så fick jag lite extra hjälp i Tingsryd av snälla kamrater. Kamrater som har förstått att det här med Volvo egentligen inte är min grej som den Opel-lover jag är. Någon kläckte då den briljanta ide´n att göra en ”Volpel” och klistrade dit den klassiska symbolen på huven och dessutom en snygg Opel-dekal på bakluckan. Tack snälla ni, med sådan vänner som ni kan egentligen inget gå fel…
I race två med nytt batteri i ”hörselslingan” var jag mer laddad och tyckte mig till och med kunna känna igen flera av partierna på banan, kanske tio procent eller så. Kom igång fint och innan första vänstern klippte jag i trean och lät ”b-tjugotrean” sjunga ut ner mot den ”trånga vänstern genom grind”. Så kom den förbannade sol-dj-eln och stack sina strålar rätt i plytet och innan jag fått ordning på synen passerade vi ”bromspunkten” med ”full speed ahead”. När detta gick upp för mig var vi redan bortom all räddning, full broms, ATA-band över huven och så stopp. I med backen och så iväg men med ytterligare tilltufsat självförtroende. Fast egentligen inte, för resten av sträckan gick mycket bättre än vid första körningen. Uppskattar att vi tappade runt tio sekunder på backningen annars hade vi kört på samma tid som ”Jinerts stolthet”. Nu är det nära Tyko, snart tar vi dig…
*
Om jag nu ändå tyckte att det gick hyggligt för oss inför den stora publiken, vad ska jag då säga om mina unga klubbkompisar Robin Svensson med Viktor Hansen som kartläsare? Tävlingsdebut med den ”väl använda” grå VOC:aren med nummer ett på dörrsidan vad skulle det kunna bli av detta kunde man ju undra? Svaret var enkelt, det heter ”utklassning” och nu vann inte Robin/Viktor bara C-klassen utan sopade banan fullständigt med hela VOC-gänget. Snabbe A-föraren Pontus Berglund från Arlöv är den som behöver skämmas minst, fick ”bara” däng med fyra sekunder medan Asfaltcupledande Erik Andersson, tillika klubbkompis med Robin var över åtta sekunder efter. Okej lika bra jag skriver det, Robin slog mig med 53 sekunder. Frågor på detta?
*
Fick lite ”på pälsen” före start av Mats Anderssons konkurrenter över att jag varit väl snabb att ge honom segern/födelsedagspresenten redan dagen före start. Nu visade det sig inte vara så mycket ”hak utstick” utan Mats med sonen Simon till höger vann, dessutom tämligen enkelt. Tvåa slutade Rolf Grybb, Hässleholm som fick avsluta med en trilskande koppling på Asconan. En koppling som gav upp helt vid slutmålet och det blev till att ta handkraft till hjälp för att komma ner till serviceplatsen. Fordåkaren Jonas Olsson var segerladdad till tusen men nådde inte heller han ända fram. Slutade trea efter att ha slitit av handbromsen i andra åket.
– Inte så kul att ladda på med en dj-la rörbit rullande bland pedalerna, konstaterade Jonas besviket.
Lite dåligt samvete fick jag när jag noterade att sexan Peter Holgersson bara var sex tiondelar bak femman Johan Green. Tänk om det var jag som sabbade de tiondelarna?
*
Säger som jag brukar, den som varit på en rallytävling har hur mycket som helst att berätta men även en blogg har sin begränsning. Måste dock nämna mina ”servicekompisar” alltså Robin Adolfsson och Robin Sandberg som servade intill Silver-VOC:en och den föråkande ”Mr President-Servin”. Robin Sandberg åkte föråkare med den silverfärgade 940:an som även körs av Anders Lindström. Nu hade Robin en tanke i huvudet att bjuda publiken på Volvo-Show och han lyckades fullt ut. På bilden är det en av otaliga bredsladdar som publiken bjöds på (tack för bilderna Henrik Åkesson) och resultatet syns på Robins extremt väl använda däck plus den ”perfekta” bucklan i vänster bakskärm.
Även Robin Adolfsson bjöd på stor show (kolla in vänster bakhjul) men med mer omfattande skador på höger bakskärm än vad Sandberg lyckades med. Nu var detta trots allt Växjöåkarens minsta problem den här helgen…
*
Just nu drar ”AD Bildelar-Grussprint” igång och i morgon väntar det ”riktiga” South Swedish Rally. Inte så mycket att orda om så här i förväg men ett tips ska levereras och här kommer det.
Med tre vinnare i de tre första SSRC-tävlingarna blir det så klart inte lätt att tippa 4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Joachim Grahn Ford
3. Åke Jacobsson Ford
4. Eric Johansson Mitsubishi
5. Anders Jonasson Mitsubishi
Lika gott att erkänna, ingen djupare analys mer bingokulor i en skål och vem som helst av de här fem kan mycket väl stå överst på pallen på lördagkväll.
Om det är svårtippat i 4WD så är det omöjligt i 2WD, går på hjärtat.
1. Mattis Olsson Toyota
2. Rickie Borgström Volvo
3. Kristian Johansson Golf
4. Christopher Zeijlon Volvo
5. Erik Telehagen Honda
Garderar med, Johan Green, David Bellborg, Morgan Eriksson, Markus Theorin, Mats Andersson, Peter Zachrisson, Max Svensson, Mats Lundholm, Pierre Fransson, Hans Johansson, Thord Johansson, Joachim Kristiansson Ola Axelsson och många, många fler…
*
Vill även göra dig som ska ut och titta i morgon uppmärksam på detta att man delar startfältet. Startnummer 1-108 kör sträckorna 1-6 första medan 109-196 (stackars Hampus Larsson, Kristianstad som går ut allra sist med Grupp E-Golfen) börjar på sträcka 6 och kör sedan sjuan och åttan innan man skuttar över och börjar på ettan. Detta ska då vara lagom till att det är färdigkört på sträcka sex så att nummer ett Jens Andersson med sin App. K 140:a ska kunna starta här. Ett intressant experiment som om det slår väl ut kan komma till användning i fler tävlingar framöver.
*
Fick i går ett mejl från Mats Carlbom, biträdande tävlingsledare i Kolsva MS som står som värdar för nästa deltävling i Rally-SM. Nu har Kolsva bestämt sig för att ”göra en south swedish” alltså förlänga anmälningstiden. Så här skriver Mats.
”Du brukar ju ha koll på anmälningarna till Rally-SM och har ju redan skrivit om att det verkar lite klent till Kolsva. Det tycker vi också, så vi har förlängt anmälningstiden till söndag 1 juni kl. 12.00 i hopp om att fler anmäler sig. Då har dom ju kört SSR eller i Kopparberg och har förhoppningsvis hela bilar. ”.
Idag är där 97 anmälda till Kolsva-Rundan den 13-14 juni.
Inte konstigt att Robin körde fort, den bilen är van vid attack.
Hej.
För att?
MVH
Tommy
Håller tummarna för att Kolsva får några till och är jätteglad för att det tar sig i regularity.
Du ska inte ha dåligt samvete Tommy, femma elr sexa kan ju kvitta. Måste ha varit mkt värre för dig att se en GRÖN rallybil i backspegeln. 😉
Hej.
Tack för det, då kan jag sova i natt…
Vad gäller den gröna bilen i backspegeln så har du helt rätt, men det var ju en så kort stund. Dessvärre hade jag den sedan även mitt i blickfånget innan du försvann, vilket jag tackar för!
MVH
Tommy
PS. Lycka till i SM-Sprinten med detta tempot är du garanterad en plats i Borås!