Inga juniorer i Värmlands ERC-tävling, rykten allt starkare att SM ansluter i Karlstad, Rovanperä är inte bekväm på japansk asfalt, är Oliver mest värdig WRC2-vinnare? och Biasion gör debut med Lancia Rally4.

Om vilket jag innerligt hoppas, ERC-tvåan Calle Carlberg får ihop budget för ännu en säsong i ERC Juniors så får han inte möjlighet att visa upp sig på hemmaplan i ”Bauhaus Royal Rallye of Scandinavia” i slutet av maj.

Foto: Opel Motorsport

Det svenska bidraget tillsammans med brittiska ”JDS Rally Ceredigion”, näst sist av de åtta tävlingar i serien, tappar nämligen EM-status för juniorerna. Nu finns så klart möjligheten att anmäla sig i klassen för Rally4-bilar ”ERC4” som i likhet med ”ERC” och ”ERC3” kör samtliga deltävlingar.

Foto: BAUHAUS Royal Rally of Scaninavia

ERC inleder på asfalt i Spanien innan tre raka grustävlingar tar vid, Ungern, Sverige och Polen. Sedan tar asfalten vid igen och ERC avslutas med fyra tävlingar ”on tarmac”

Foto: BAUHAUS Royal Rally of Scaninavia

I Karlstad planeras för flytt av HQ och ”Servicepark” då området kring Färjestad Travbana är ockuperat av ”Dans-SM”. Enligt Ericsson Motorsport är ny plats för HQ ute på till centrum närliggande I2-området. En flytt som jag faktiskt ser som positiv då Färjestad ligger lite ”off”, dessutom med en enda gata för publik att ta sig till och från serviceplatsen. Alla som varit på Rally Sweden och sett på Superspecialen på Travbanan vet exakt vad jag snackar om. Att ta sig därifrån efteråt, är något som tar på psyket med köer, köer och återigen köer.  

Foto: Henrik Åkeson

     Om jag ser detta som positivt intar jag inte riktigt samma hållning till sträckorna om de nu är som arrangören beskriver, ” några av rallyvärldens snabbaste och mest omtalade sträckor har BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia på kort tid blivit en favorit hos EM-förarna”. Ny spindel i nätet efter hastigt avslutade Glenn Olsson är SBF:s tidigare Generalsekreterare Anna Nordkvist numera VD för rallyt och som konstaterar.

Sverige är unika i att vi har två internationella rallyn på absolut världsnivå. Med två fantastiska upplagor bakom oss ser jag och hela den erfarna arrangörsstaben fram mot att bygga vidare på det Värmländska rallyarvet och den fantastiska folkfesten i skogarna. Med vårt nya datum under Kristi Himmelsfärd tror vi oss kunna locka ännu mer publik till sträckorna.

Lika exalterad är huvudsponsorn BAUHAUSmed marknadsdirektör Johan Saxne i spetsen.  

Att få vara en del av rallyt de senaste två åren har varit en fantastisk resa, och vi är mer taggade än någonsin inför den tredje upplagan den 29 till 31 maj 2025. BAUHAUS fortsätter att stötta motorsporten, och rallykulturen i Värmland ligger oss varmt om hjärtat!

*

En längre tid har det ryktats att Värmland och ERC-rallyt skulle ta över den plats som MK Tierp lämnade efter sig när man den 31 maj valde Svenska Rallycupen och Volvo Euro Cup före Rally SM. Ett val som där säkerligen finns goda grunder för enligt MK Tierp med ”Rally Uppland”, men hålet i kalendern har hittills visat sig inte helt enkelt att fylla. Att köra ett nationellt mästerskap ihop med delar av EM är ett koncept som provats i många länder och oftast med positivt resultat.

Foto: Tommy Svensson

Om mina källor har klart för sig så är det inte tal om att köra alla sträckor och i tre dagar. Istället startar SM-fältet efter EM-åkarna och då bara på utvalda sträckor. Rimligt är att tänka sig att cirka hälften av sträckorna används och om man jämför med årets bana skulle det ändå ge runt tio mill SS.

*

Kalle Rovanperäs beslut att inte köra finalen ”Forum8 Rally Japan” har blivit en stor snackis. Många tror inte på att han efter Rally Chile kört färdigt och att det inte fanns möjlighet för honom att ändra sitt program, även om Toyota låg pyrt till i Märkes-VM.

Foto: Toyota Gazzo Racing

DirtFish har luskat lite med den dubble finske världsmästaren och till dom förklarat att han inte ser vad han skulle kunna bidra med i Japan. 

Ska jag vara ärlig tror jag att killarna kan göra ett bra jobb i Japan och jag har aldrig varit glad över att köra sträckorna där, kännas inte naturligt bekväma, säger Kalle till DirtFish. 

Det var i andra halvan av säsongen som Toyota-maskinerit började svikta och efter Finland lovade Kalle att se vad han kunde göra under andra halvan. 

Om vi ser på det här så borde jag ha varit med i alla rallyn efter Finland för att hjälpa teamet men då vore det inte en halvsäsong. Någon gång måste man dra gränsen och tyvärr kan jag inte vara i Japan men självklart skulle jag vilja göra det bästa för teamet…

Istället försöker Kalle att i helgen stötta i första hand Takamoto Katsuta som haft det motigt och verkligen behöver studsa tillbaka…

*

DirtFish har låtit sina erfarna WRC-reportrar tippa utgången av WRC efter helgen och utgången är inte överraskande. Alla håller Thierry Neuville och Hyundai som VM-vinnare och det är först när det kommer till WRC2 som de är splittrade. David Evans är ensam om att ge Oliver Solberg sin röst, de andra har Sami Pajari som vinnare. Evans förhoppning bygger mer på känsla än kalla fakta och poängterar att Oliver är den mest värdige vinnaren av WRC2. 

Foto: Thomas Hallén

Båda (Solberg-Pajari) har tre segrar var, men Oliver har flest sträcksegrar i år och även den som varit ledning flest gånger! 

*

Under reken för WRC-finalen har den japanska polisen varit på tå och mätt hastigheten vid flera tillfällen. I måndags fick Thierry Neuville böta 200 euro och idag var det Adrien Fourmauxs tur att betala böter. Med 69,8 kilometer på en 60-sträcka fick M-Sport-stjärnan ut med 225 euro.

*

Att det saknas funktionärer i rallysporten är ett problem över hela världen och så även i Frankrike. I helgens ”Rallye du Var” tvingades arrangören ASAC du Var att stryka elva kilometer långa sträcka sju redan för en vecka sedan på grund av funktionärsbrist.  

Foto: Stellantis

Det 160 ekipage starka asfaltrallyt är i princip en intern fransk angelägenhet och det mest intressanta är faktiskt de båda förbilarna. I rallyt gör Miki Biasion debut med helt nya Lancia Ypsilon Rally4 HF medan Hyundai Portugals Kris Meeke kör med en ännu icke homologerad Hyundai i20 N Rally2. Med uppdateringar som många efterlyst länge, hoppas nu Hyundai kunna vara tillbaka i  vinnarcirkeln även i tävlingar utanför nationella mästerskap.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *