Hörby-Julia viktig Toyota-kugge i Rally Japan, Ogier och Gryazin mina tipsvinnare, Munster med fel trafikfokus och hur kan Jerringpriset bortse från Kristoffersson?
I morgon klockan 11.05 svensk tid startar ”WRC Forum8 Rally Japan” och där SMK Hörbys internationellt erkända co-driver Julia Thulins kanske tar sitt största kliv i karriären. Nu ska dock inte Julia själv delta i tävlingen, men har ändå en viktig roll hos Toyota Gazzoo Racing WRT.
– Jag ingår ihop med Jon Armstrong i teamets ”road note crew” och ska hjälpa deras junior Yuki Yamamoto till bästa möjliga placering i WRC2, förklarar Julia som varit på plats i Japan i över en vecka.
–Oerhört glad över att Toyota gett mig den här chansen, sedan får vi se vad det betyder för framtiden…
Det var för en styv månad sedan som 27-åringen överraskades med en förfrågan från Finland, om att till en början åka till Japan och göra”grusnoter” åt en av deras förare i ”Toyota Challenge Program”. Svaret lät inte vänta på sig, det blev ja.
– Jobbet består av att åka de 21 sträckorna före Yuki med sin finske co-driver Marko Salminen och sedan informera var där finns grus, lera, löv och allt annat som kan ställa till problem. En viktig del om man ska lyckas bra, menar Julia.
Hon har sedan ankomsten till Toyota City jobbat stenhårt med att gå igenom alla papper, roadbook, kartor och noter för att kunna leverera optimal hjälp till #29 Toyota Yaris GR Rally2. Golvet i Julias hotellrum är till exempel mer eller mindre täckt av rallymaterial som hon i veckan gått igenom minutiöst.
– Mycket papper, men nu är jag nästan klar, rapporterade hon belåtet i går kväll.
I klassen går Yamamoto ut som nionde bil i WRC2 och är den högst rankade hemmaföraren i klassen som innehåller totalt sju japaner. För Yamamotos del blir detta sjätte WRC2-starten och sätter punkt för året som har varit tämligen lyckat för honom och Salminen. Trots allt är detta första säsongen med Rally 2-Yaris även om han ingått i teamet framtidssatsning sedan 2022. De första åren kördes med Renault Clio Rally4 och då bland annat i Rally Sweden 2023 med en fjärde plats som resultat. Ändå bör det vara viktigast att lyckas bättre än sina kompisar i ”Challenge-programmet” Hikaru Kogure/Topi Luhtinen som startar med #36 på sin identiska Yaris Rally2.
Målet för Toyota är att vaska fram efterträdare till Takamoto Katsuta och redan nu har faktist Yamamoto haft möjlighet att testa Yaris GR Rally1. Inte på tävling men i samband med en test i Frankrike öppnades möjligheten som avslutades med att han gjorde ”donuts”. Något som han betecknade som ”just so much fun”…
Att jobba ihop med britten Armstrong är inget nytt för Julia då man i fjol körde med skånska GNM:s Ford Fiesta Rally2 i ”Bauhaus Royal Rally of Scandinavia”.
*
Steget från Julias hemmabas Hörby till Aichi där serviceparken för ”Forum8 Rally Japan” är beläget är långt, närmare bestämt runt 900 mil. Trots detta ska jag ändå försöka mig på att tippa årets sista WRC-fest så, ”それでは行きます (då åker vi…)
WRC.
1. Sebastian Ogier Toyota
2. Ott Tänak Hyundai
3. Takamoto Katsuta Toyota
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Adrien Fourmaux Ford
I elfte timmen tror jag oturen vänder för Ogier och han då levererar exakt som Jari.Matti Latvala önskar. Känslan är att Neuville inte kör för ”kung och fosterland”, utan bara för att säkra sex poäng mer än Ott Tänak i slutändan vilket ger honom första VM-titeln.
Två högoddsare Katsuta och Fourmaux som kan placera sig ännu bättre, lika väl som att man hamnar i den japanska skogen. Mest svårplacerad är faktiskt Hyundais Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen som kör för överlevnad i WRC, bättre tändmedel måste vara svårt att mobilisera. Blir inte ett dug förvånad om ”AM” till och med tar sig upp på pallen, glöm inte att han vann WRC2 med Skoda i fjol, så sträckorna har han ändå en viss rutin att bemästra…
*
WRC2.
1. Nikolay Gryazin Citroën
2. Gus Greensmith Skoda
3. Sami Pajari Toyota
4. Chris Ingram Toyota
5. Kajetan Kajetanowicz Skoda
Handlar mer om hjärta och mindre om knivskarp analys med Gryazin som vinnare då en placering utanför Topp-2 för Pajari innebär guldfest i Mitanderfors när Oliver Solberg får sitt efterlängtade och välförtjänta VM-guld. Greensmith och Jonas Andersson har som bekant lovat att göra allt för att hjälpa Oliver, jag räknar iskallt med att de håller löftet…
*
Som jag berättade igår så var den japanska polisen på tå under reken till VM-finalen. En som fick känna på detta var M-Sports Greogire Munster som åkte dit när han körde om en hel karavan bilar där det var omkörningsförbud. Munster förklarade för polisen, att han diskuterade noterna med sin co-driver Louis Louka och missade då de gula heldragna linjerna. Polisen köpte inte förklaringen utan dömde luxemburgaren till 1 000 euro i böter.
*
Lyssnade på Radio P4 i eftermiddags och där man då presenterade kandidaterna till ”Jerringpirset 2024” och som vanligt är man böjd att säga, i total avsaknad av motorsportutövare. Tänker främst på Johan Kristofferssons sju VM-titlar dessutom med sex olika bilar i tre olika team, vilket gett nästan seger i hälften av alla tävlingar han kört.
Förutom detta har han även vunnit Gymkhana Grid två gånger, lika många som han vunnit STCC. I Porsche Carrera Cup har det blivit tre titlar och så en seger i Race of Champions. Ett hyggligt facit för ”Arvikas fine´st” men ändå inget som enligt nomineringsgänget gör honom värdig en plats bland de 13. Jag menar konkurrens av två som spelar volleyboll på stranden, ett gäng som sopar is och en pyjamasbrottare är ju förkrossande och där har inte Johan något att sätta emot enligt nomineringsjuryn. Motståndare som Armand Duplantis och Truls Möregårdh är helt okej, men nog borde Johan också fått en plats?