WRC2 superintressant i Japan, WRC-finalen inte ”svenskvänlig”, ERC 2025 är klart, ”Silverratten Shake Down” nytt tillskott i Sydsverige, Liiten kör Volvo 940, Appendix K får (?) NM-status, Sørensen utsedd till ”Årets Talent” och idag fyller ”Mr Hollywood” 50 år!
WRC2 i ”Forum8 Rally Japan” är extra intressant då det blir här som VM-titeln avgörs.

Blir det nuvarande ledare Oliver Solberg som inte kör i helgen eller Sami Pajari med bil från Printsport (bilden) som bara behöver bli tvåa för att säkra sin och Toyotas första titel i klassen.

Motståndet är också tämligen mänskligt om man jämför med andra tävlingar och de som bäst kan utmana Pajari är i tur och ordning. Nikolay Gryazin, Citroën som har stigande formkurva. Gus Greensmith teamkollega med Oliver och som lovat att göra allt för att guldet ska hamna i Värmland. Polacken Kajetan Kajetanowicz lyckades bra i fjolårets upplaga av rallyt, slutade trea med bland annat Gryazin före sig. Jan Solans från Spanien vann i Portugal annars har året var lite berg och dalbana för Toyota-föraren. Kanske kan det lossna när det nu blir asfalt under Pirelli-däcken.Sist i favoritgänget rankar jag nykorade vinnaren av Brittiska Mästerskapet, Chris Ingram som haft några oroliga dagar då hans Toyota inte anlände till Japan förrän igår.
*
Att vara svensk och att ha som målsättning att följa WRC-finalen blir inte helt enkelt då tidsomställningen innebär nattvak. Några enstaka sträckor körs när det är dagsljus här, till exempel fredagens SS8 klockan 10.15. På lördagen är det SS16 med start klockan 11.05 som är inom mänsklig tidsram. Inte heller via TV är det enkelt att följa då allt utom power stage (06.00 TV12) sänds på Sportkanalen/TV4 Motor. SVT1 summerar sedan på söndag klockan 15.50 men då utan PG Andersson i studion. Han befinner sig nämligen i Nya Zeeland som co-driver åt ”cyprioten” Evgeniy Kirev som kör Porsche i ”Silver Fern Rally”. Ett tag nästan ett helt år, sedan senast de två körde ihop och då i ”East African Safari Classic Rally”.
*

Idag släpptes ERC-kalendern för 2025 och där man då ser att ”Bauhaus Royal Rally of Scandinavia” körs som redan avslöjats som deltävling tre den 30 maj-1 juni. Åtta tävlingar ingår och där premiären är helt ny, spanska ”42 Rally Sierra Morena”.
*
Tävlingskalendern för de svenska rallyna börjar ta allt fastare form även om det då och då fylls på med,nya tävlingstillfälle. Ett nytt inslag blir Älmhults ”Silverratten Shake Down”på samma datum (12 april) som det är premiär för Bilsport Rallycup på Söderslätt med ”Rally Anderslöv”.
– Vi tänker främst på de SM-åkare från Mellansverige som ska köra ”Silverratten” den 3 maj och som på hemmaplan har väldigt små möjligheter att få till gruskänsla, förklarar Älmhult MK:s Anders Martinsson.
– Dessutom med ett helt nytt däckreglemente som ingen riktigt vet hur det kommer att funka. Därför känns det viktigt att kunna erbjuda den här möjligheten!

Tävlingen blir ett ”riktigt” rally med fem sträckor (två dubblas) och så en unik vilket gör runt 30 kilometer SS.
– Med tre veckor fram till SM och Silverratten får teamen gott om tid att finjustera vilket vi hoppas blir uppskattat, säger Martinsson.
*
Mer om SM och Jari Liiten som med sin intima koppling till Yokohama varit öppet och kanske även helt naturligt, kritisk mot de nya enhetsdäcken från Hankook. Några starter i SM blir det inte 2025 har det deklarerats från årets SM-sjua. Istället har Sandviken-teamet skruvat ihop en Volvo 940 för Grupp Hb att användas parallellt med den Skoda Rally2 som fick en hel del stryk i samband med ”Bilsport OS” i Spanien. Fokus för Volvo-åkandet blir dock ”Supercupen” förklarar Jari på Facebook.
*
Att tävlande med klassiska/historiska bilar är inne i en lite trist utveckling håller nog de flesta med om. Jag jämför med storhetstiden för drygt 20 år sedan när det ständigt fylldes på med bilar och deltagare. Märkligt nog så i takt med att Appendix K öppnat upp för nyare bilar typ Volvo 240, Opel GSi, Golf har intresset minskat hos de som tidigare var aktiva med Volvo Amazon, Saab V4/Sport och olika Opel-modeller från 70-talet.

Samma utveckling ses i Norge men där man hoppas att ”NM-status” ska lyfta ”gammelbilarna”. Än har inte norska förbundet gett grönt ljus med det mesta tyder på att man ser positivt på saken. 2022 fick de historiska bilarna ”Norgecup-status” och har under åren lockat knappt 20 bilar/år men där det i år dippat till 14 bilar. En av förarna i Norge är Peter Fausko som själv tävlar med Opel Kadett GSi och som för Parc Ferme förklarar.
– Det er ingen eksakt vitenskap og personlig tror jeg det kan slå begge veier. Men til syvende og sist, om vi ikke prøver, så har vi ikke prøvd, og da vil vi bare gå rundt og lure på det.
Totalt har 38 bilar körts i de olika klasserna vilket Fausko hoppas ska öka i och med NM-status. Det finns dock andra som hellre ser minskade kostnader, då genom mer sprintrallyt och mindre med rek/egna noter. Fausko har full respekt för den gruppen, även om han gärna ser ett riktigt mästerskap för klassen. Han sträcker sig även till att följa NM-serien fullt ut och då även att alla, utom en tävling får strykas i slutställningen. Någon plan att släppa in de nya Appendix-bilarna som FIA nu öppnat för, finns inte för ”NM-status”. Bilarna får tävla men får ingen mästerskapsstatus.
*
I helgen fick 20-årige Oliver Sørensen ta emot utmärkelsen ”Årets Rallytalent” av DASU och detta efter sitt först år i Danska Mästerskapet.

Totalt 12 rallyn varav fyra i Tyskland, har han och Frederik Glad Bülow kört med sin Renault Clio Rally5. Tio av dessa slutade på pallen vilket även gav en tionde plats totalt i Dansk Super Rally.
*
Hör inte till vanligheterna att Motorbloggen lyfter fram personer som fyller år. Å andra sidan kan man inte klassa Petter Solberg som vilken person som helst, i synnerhet inte när han fyller 50 år. Därför stämmer Motorbloggen upp i ett äkta skånskt trefaldigt leve, hurra, hurra, hurra!

*
Vill även rikta ett stort tack till allt positivt som kom fram i kommentarsfält, mail och messenger-meddelande efter gårdagens analys av Motorbloggen. Kul och så klart stimulerande att så många tycker att mina rader fyller en viss roll deras liv. Extra trevligt och tacksamt var ni som valde att genom via Swish, visa uppskattning och guldkant på en gråmulen novembersöndag…