120 millar tar Ogiér till Hyundai(?), Östberg ”Volvosugen”, ”Svenska” söker dispens, RM klart och en rikgtig Opelman!

Rallyvärlden väntar med spänning på beskedet från VW Motorsport hur deras ”line up” ser ut för 2015, med eller utan världsmästare Rally Australia 2014Sebastien Ogiér det är frågan. Alternativet för fransmannen till WRC-Polon tippas vara Hyundai i20-WRC. Som lockbete påstås det nu i ”kretsar som vet” att koreanerna lockar med en årslön på håll i er nu tretton miljoner euro eller i svenska kronor enligt dagens kurs, 119 421 900,00:-. Hundratjugo millar för att köra en WRC-bil, jag kan tänka mig göra det för en betydligt lägre summa. Kanske till och med pröjsa in en tusenlapp eller två själv om det skulle knipa…
Jag blir inte ett dugg förvånad om det blir teambyte för Sebastien vilket i så fall lär betyda att Dani Sordo än en gång hamnar i kylskåpet. Ogier och Thierry Neuville i ”första kedjan” och unge Hayden Paddon i ”N-teamet” sedan får Juho Hänninen, Bryan Bouffier och kanske även Sordo slåss om strökörningar. Tyvärr tror jag att Chris Atkinson är helt ute ur bilden efter sina bleka insatser.
Vem kan då ersätta Ogiér som Polo-ryttare? Capito behöver inte gå långt, bara att byta namnskyltar i omklädningsrummet och flytta fram Andreas Mikkelsens skylt till platsen direkt efter Latvala som blir ”förste förare” även om Capito påstår att någon sådan inte finns i teamet. Han är väldigt förtjust i norrmannen och är helt övertygat att första WRC-segern väntar runt hörnet, jag håller med!
Tredje bilen blir då ledig och här skulle det så klart sitta perfekt med en tysk förare och då ligger unge Sepp Wiegand väldigt bra till. Wiegand som kör Skoda med bra koppling till VW, ligger tvåa i ERC och har potential för större uppgifter. Än större potential (fint ord) har kanske ERC-ledaren Esapekka Lappi, även han i Skoda. Men det blir kanske för mycket med tre skandinaver i samma team. Vi får se, lär inte dröja länge innan Capito lyfter på täcket och avslöjar sina trea namn för nästa år.

*
Mer ”rallyskvaller” och inget jag lyfter på ögonbrynen över, Mads Östberg ryktas lämna Citroén och för comeback hos Malcolm Wilson, M-Sport och WRC-Fiesta. Mads Östberg, rallyförare i WRCBilbytet från Ford till Citroén blev inte alls det lyft som många inklusive Mads själv, trodde. Nu vet jag inte om detta har någon betydelse i ett eventuellt bilbyte för Mads, men han kan ha sett M-Sports ”recce-bilar” uppställda inför Rally de Espana? I brist på 4WD Volvo 940 väljer M-Sport att låta sina ”crews” skriva noter i vita Volvo S60, en lockelse svår att motstå för Mads…

*
I dagens Värmlands Folkblad skriver man om kommande Rally Sweden och det nya upplägget med första dagen i Norge vilket ger en rejäl start för WRC-åkarna. Totalt elva timmar ska de vara igång på fredagen och då avverka nio specialsträckor. För att göra inledningen ännu tuffare har man bara en enda så kallad ”remote service”, mini-servie alltså och detta mitt på dagen. Vill nog till att man kör lite med insidan om man har ambition att nå Stora Torget i Karlstad på söndagen…
Trots att man använder sträckor i Norge har VD Glenn Olsson & Co problem med längden på tävlingen, den blir för kort. Reglerna säger att 25 procent av bansträckningen ska utgöra specialsträckor medan Rally Sweden bara kommer upp i 21 procent. Något som betyder att Olsson behöver ansöka hos WRC om dispens Totalt krävs att ett VM-rally ska innehålla 30 mil specialsträckor, något Rally Sweden precis klarar. Men för att få ihop minimilängden har man fått jobba.
– Vi har letat SS-kilometer på flera ställen, säger Olsson till VF om bansträckningen som till 20 procent är ny jämfört med 2014.
Till exempel har Torsbysträckan förlängts med drygt åtta kilometer, sedan körs Röjdensträckan mellan Norge och Värmland. En sträcka som har start och mål i Sverige men mestadels går i Norge.
Den har varit med tidigare men kördes då åt andra hållet och då som Svenshöjden, eftersom vi startade där. Nu startar vi i Röjdåfors och kallar den Röjden. Stora delar av sträckan var med i Rally Norway och hette då Løvhaugen.
Andreas Mikkelsen, Rally SwedenTvå klassiska sträckor försvinner till nästa år, Torntorp och Hara, som säkert kommer att saknas av både förare och publik, till detta så körs Lesjöforssträckan bara en gång. Glenn Olsson är dock nöjd med banan.
– Det har varit en hård kamp för att få ihop det. Men utifrån de förutsättningar vi haft tycker jag bangruppen, med Johan Magnusson i spetsen, gjort ett fantastiskt jobb som fått ihop det.

*
Idag blev det officiellt, RM för 2015 då det publicerades på SBF:s hemsida. Det som slår mig är att ”norrländska hitte-på klassen” Klass Ekonomi verkar ha försvunnit under resans gång. Ett korrekt beslut då det i mina ögon verkar omöjligt att ha med en sådan klass som egentligen inte är SBF-sanktionerad. Hur skulle det fungerat med den klassen i en RM-tävling i Södra BF där klassen absolut inte är tillåten?
Annars verkar det ha blivit som jag skrev i förra veckan vad gäller klasser och deltagare. SBF skriver själv så här på hemsidan, ” Utifrån den dialog som nu förs med kommande SM-arrangörer är förhoppningen att dessa RM-klasser skall åka en etapp vid SM-tävlingarna 2015. Dels för att se och lära, men också för att sen kunna gå vidare till att åka SM senare i sina tävlingskarriärer.
Startavgiften skall vara låg. Noter kommer att tillåtas men inte rekognosering. Klara mästerskapsregler och en tävlingskalender kommer att presenteras inom kort.”.
RM ihop med SM, där är jag dock lite kluven. Köper argumentet ”se och lära” samt att det är lite häftigt att åka ihop med Rally-SM. Samtidigt finns risken att RM-gänget försvinner i SM-fältet och det är ju så klart inte lika roligt. Till sist väger nog ändå vågskålen över för kombon SM+RM, vi får se nästa höst om jag trodde rätt…


I dag var jag på jobb i norra delen av sjön Immeln hos Arne Nilsson. Redan när jag svängde in på gårdsplanen anade jag att här bodde en ”motorman” för vem har annars en smidd Volvo PV som vindflöjel på garaget? När mitt ärende var avklarat frågade jag Arne.
Har du någon PV?
Han tittade glatt på mig.
– Det kan du tro att jag har dessutom precis besiktigad, förra gången var för tjugotvå år sedan.
BloggOpel1 BloggOpel2 BloggOpel3Med andra ord ett besök i garaget var tvingande och där stod den, en duvgrå 53.a som Arne köpt för många, många år sedan och som nu slutligen blivit färdig. Ett mycket fint renoveringsjobb från Arnes sida kan jag meddela. Men detta var ändå bara nummer två i garaget, för långt in i hörnet stod där, ja gissa en Opel så klart. En Opel Standard från 1934 som Arne köpte när han gjorde ”rekryten” i Karlskrona år 1954.
Köpte den för sexhundra kronor och lastade den full av kompisar som alla pröjsade för att få åka bil hem på permisarna, berättar Arne.
– Kan lugnt säga att Opeln betalade sig själv…
Det blev muck och Arne fortsatte köra Opeln även om den blev allt mer ”gisten” i karossen som delvis är byggd i trä. Till slut försökte han sälja bilen men hittade inga hugade spekulanter på en nästan trettio år gamma Rüsselsheimare. Opeln hamnade i skogen där den blev stående i nästan tio år innan Arne förbarmade sig över sin gamla lumparkompis. Som möbelsnickare var det inga större problem för Arne att få fason på karossen och för över fyrtio år sedan var renoveringen klar.
Faktiskt kul att fortfarande ha kvar en bil som jag köpte för sextio år sedan, menar Arne när han tittar på 34:an som inte ”gick i himmelen in”…

*
Imorgon lördag är det dags förBloggMotor Motorlördag i Kristianstadsbladet. Stort reportage om fyrfaldige SM-vinnaren i motocross Stefan Larsson från Broby som nu femtio år fyllda ska köra sitt andra Gotland Grand National nästa helg. Till detta kommer så min egen ”lista” som innehåller Jimmy Eriksson, Kristianstad Karting Klubb, WRC och på ”Motorstopp” nitar jag min egen och tidningens sportchef Patric Nilsson. Vi får se, kanske sista gången jag får göra listan ocensurerad?

*
Trevlig helg.

2 svar på “120 millar tar Ogiér till Hyundai(?), Östberg ”Volvosugen”, ”Svenska” söker dispens, RM klart och en rikgtig Opelman!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *