Inför Chile-avslut är det Tänak och Solberg i topp, diger rapport från SSRC-finalen i Vinslöv, mycket rally i helgen, ”Simpan” fick bryta i tyska ledning, ”Die Carlbergs” toppar e-cupen medan Levin vann VEC, Helin föll till andra plats i ”DM” som blev en stor framgång för Team Glad Sport.
När detta läses är man förhoppningsvis i full gång med sista etappen av ”WRC Rally Chile BioBio” som har målgång strax efter klockan 18.00 svensk tid. Tyvärr krockar tv-sändningen från SS16 ”power stage” med sista delen av ”The Flying Finns” på SVT2, vi får se vem som vinner den matchen här på Baldersgata?
Inför dagens start som går klockan 13.07 är det till min och tror jag många andras glädje, Ott Tänak som leder. Dessutom komfortabelt med snudd på minuten före kanske ännu mer glädjande Teemu Suninen som är på väg mot sitt stora Hyundai-genombrott. Lite oroande att teamkompisen med gulddrömmar Thierry Neuville skuggar 13 sekunder efter. Har inga problem med ett teambeslut som kastar om ordningen så att belgaren kan passera. Trots allt en miljoneuro verksamhet och då får hjärtat i bland stå tillbaka för hjärnan. Det som ändå är lite av en räddningsplanka för Suninen, är att Elfyn Evans är tio sekunder efter Neuville. Det känns som en lite för liten lucka för att man ska våga klydda hur mycket som helst i det ljusblå teamet…
I min ”huvudklass” WRC2 visar med eftertryck Oliver Solberg att han är en förare i absolut toppklass. Med en Skoda som fungerar (fjädringen packade visserligen ihop första dagen) är han svårstoppad och leder efter bland annat fyra sträcksegrar. 25 sekunder skiljer till nästa Skoda med Gus Greensmith och Jonas Andersson som i sin tur har 18 sekunder ner till klassens utropstecken, Sami Pajari. Utgår från att Andreas Mikkelsen sitter och biter på naglarna med hopp att detta står sig, då hans främsta utmanare om VM-titelen Yohann Rossel (4:a) och Kajetan Kajetanowicz (5:a) inte punkterar spänningen inför de två sista deltävlingarna.
*
Över till mer jordnära rally, gårdagens SSRC-final/DM-deltävling, ”Temahallen Grussprint” med Hässleholms MK som värd och Vinslöv som utgångsort. Snabbast på de tre sträckorna (två dubblades) var SMK Hörbys efter triumfen i TV-Svängen, segervana Fredrik Nilsson som för dagen hade VM-rutinerade klubbkamraten Julia Thulin i GNM-Fordens högerstol. Tre tävlingar har Fredrik kört i år med en andra plats och två segrar som resultat. Är du nöjd frågade jag?
– Klart att jag är nöjd, faktiskt supernöjd. Allting har funkat klockrent så när som ett tekniskt problem på sista sträckan, berättade Fredrik efter segern som även gav totalseger i SSRC:s 4WD-klass.
På sista sträckan ”Fåraboda”slutade turbon att fungera och på detta tappades också dagens enda sträckseger, något han ändå kunde leva med.
– Spelade ingen roll, vi vann med över 20 sekunder men lite förargligt var det…
Ett vilt segerfirande med skumpasprut och konfetti blev det efter målgång, regisserat av Junior-världsmästare och ”coach” Tom Kristensson som var imponerad av ”sin adept”.
– Det är inte helt lätt att sätta sig i en sådan här bil och bara tro att man ska vinna, krävs talang också, berömde Tom.
Egentligen hade Fredrik inte tänkt köra något mer efter TV-Svängen, men när han så fick besked att han ledde 4WD-klassen i cupen fick han tänka om.
– Så var det, men nu blir det inget mer i år så får vi se vad som händer till nästa år, kommenterade teamchefen hos GNM.
Tvåa slutade den danske grusåkaren Mick Fraas med Ronni Bengtsson vid noterna. Parets Subaru var också enda bilen som lyckades lura av en sträckseger från den vita Fiestan. På sista sträckan var man 0,7 sekunder snabbare. Trea i klassen blev hemmaklubbens Ingvar och Adam Andersson. Lite känslosamt för vinnaren för två år sedan när han satte punkt för en rallykarriär som sträckt sig över 50 år. Med sonen Adam som kartläsare i Subarun har det blivit åtskilliga hundra tävlingar, men nu är det slut.
– Någon gång måste man sätta stopp och när jag märker att man gör misstag som inte skulle gjorts förr, känns det bra att avsluta, förklarade Ingvar.
Karriären sträcker sig från ”Karlshamnspecialen” 1973 som slutade med en kraftigt tilltufsad Volvo Amazon till en svängom på en gräsäng i ”Temahallen Grussprint” 2023.
*
Efter två raka andra platser i Vinslöv kunde äntligen hemmafavoriten Johan Green för dagen med sin gamle kartläsare Kevin Athley, kleta dit en etta över de förargliga tvåorna.
– Äntligen är det som det ska vara, konstaterade en belåten Johan med smeknamnet ”Kalle” efter seger i 2WD-klassen.
– Att vara tvåa är inte alls lika kul som etta, så det här satt skönt efter min annars lite struliga säsong.
”Kalle” var inte snabbast på alla sträckorna och tvåan, Olofströms Hans ”Kräbbleboda” Johansson/Ola Sandberg bara var tiondelen efter på sista där trean Per Eriksson satte bästa tid. I mål skilde 8,4 sekunder mellan den blå Toyotan och ”Hasses” Volvo.
– Idag var Kalle för svår så enkelt var det, menade den inte alltför besvikna tvåan.
För dagens klassvinnare var segern ett bevis på att man är på väg att hitta rätt med den väghållning som spökat hela året för Toyotan.
– Nu kändes det riktigt bra och egentligen skulle jag avslutat här, men nu får jag nog ta ett snack där hemma för att få lov köra klassiska ”Marknadsnatta” om några veckor, avslöjade en glad ”Kalle”.
I B-2WD motsvarade hemmaåkarna Johannes Haraldsson/Magnus Lörd förväntningarna och vann B-klassen både i tävlingen och i SSRC. Inte nog med detta, paret slutade även på en stark sjunde plats totalt och med bara fyra ”2WD-A-förare” framför. Ingen lätt seger för Johannes då Ljungbys Henrik och Anders Sjöberg bara var tio sekunder efter. Klasseger blev det för Kristianstad MK:s Jesper Larsson Odenmalm/Gustav Lindfors som vann A/B-förare Standard A med sin Toyota.
Tvåa slutade Patrik Lund/Tobias Petersson, Målilla men som säkerligen ändå gladde sig åt den totala tredjeplatsen i SSRC:s ”Prispottlista”.
Ett snäpp upp i denna slutade Älmhultarna Emil Degerman/Aron Gunnarsson, åtta poäng mer än Lund. Allra överst i Prispott-listan placerade sig familjen Gad, Wille och Magnus, Älmhult som för dagen körde Volvo 940 i Trimmat för C-förare.
Med detta är SSSRC 2023 avslutat som om mina källor har rätt, även innebar slutet för cupen. Till nästa år skissas det på både nytt namn och upplägg, blir onekligen spännande.
Motorbloggen gratulerar cupvinnarna, Fredrik Nilsson SMK Hörby – Thomas Grönberg Oskarshamns RRC (vit 940)– Jim Nilsson SMK Hörby (blå 940) – Patrik LundMålilla MK – Johannes Haraldsson Hässleholms MK – Markus Svensson Älmhults MK – Wille Gad Älmhults MK- Hjalmar Petersson Grimslövs MS – Emil Degerman Älmhults MK – Emil Karlsson Södra Sunnerbo MK – Lars Nilsson Hässleholms MK – Thomas Kristiansson Wäxjö MS. Om SSRC är färdigt för året så återstår en DM-tävling i Södra, Arlövs ”AMC-Sprinten” den14 oktober. Anmälan är öppen till den 4 oktober för tävlingen som har Kyrkheddinge som centralort. Så här långt har 41 ekipage anmält sig. Definitiv punkt för rallyåret här nere sätter Trelleborgs MK med ”Falsterbo Rallysprint” helgen efter DM-finalen. Än så länge klent intresse för att köra uppför backen i Minnesberg, bara nio anmälda.
*
Som vanligt finns det massor att skriva om när man är på plats i en rallytävling, men så klart kan jag inte skriva om allt. Träffade tävlingsledare Morgan Green före start och han hymlade inte om att det skulle vara skönt när ”Temahallen” Grussprint” var klar.
– Har varit ett tufft år för oss alla i klubben, med fyra tävlingar varav två med SM-status och ovan på detta tragedin med Kicken så ikväll kan vi äntligen pusta ut!
Ett fint bevis på rallysportens spännvid var att 72-årige Hässleholmsprofilen Tyko Nilsson för dagen hade 15-åriga Elza Larsson, SMK Hörby i högerstolen på VOC-940:an.
– Det går inte så fort men det viktigaste är att vi har jättekul inne bilen, förklarade Tyko medan Elza fokuserade på mobilen och transporttiden.
Sällan har väl en varningstext varit mer än berättigad än Roy Larsen, SMK Hörbys ”Varning för svängande bakända”. På nya SS2 tog åkaren från Kågeröd ut svängarna så pass att där behövdes en stor del av gräsängen innan Roy åter hade kontroll på på VOC 940:an.
*
Rallyhelgen har varit intensiv med många tävlingar samtidigt och jag har varken tid eller ork att skriva om alla. Här rycker då Pierre Skytt in och stöttar men hans rapport från ”Pitan Sprinten” får av utrymmesskäl anstå till måndag. Samma sak med ”Vedum Mästerskapet” och även avslutningen av Rally Chile.
*
1 Gränna kördes ”Polkatrofén” där Älmhults Golf-åkare med B-licens, Tim Hammarstöm/Louise Andersson tog hand om totalsegern. Imponerande att med en Golf vara sju respektive 13 sekunder snabbare än två Mitsubishi, Johan Broman/Rickard Adenlind (2:a) och Simon Wagnström/Emilia Carlsson. Även i Örebro och ”Rikspokalen” blev det en B-förare i topp, SMK Lindes Kim Nydén/Jonas Sandin med Mitsubishi R5. Super jämnt då tvåan och hemmaföraren Fredrik Grahn/Toni Sundquist med Skoda bara var 0,4 efter. Trean Mattias och Jonna Nyström, Ludvika hade 2,7 upp till seger.
*
Hoppar till Lübbecke och ”ADAC Rallye Stemwelder Berg” där Calle och Torbjörn Carlberg kopplat segergrepp i Opel e-Rally Cup. Ny seger med förste utmanare om tala cuptriumf, Max Reiter som tvåa, 5,8 efter smålänningarna.
I delen av rallyt med ”riktiga” motorer ledde Eslövs Simon Andersson/Jörgen Jönsson tunga klassen RC4 med sin Renault Clio Rally4 efter åtta sträckor. Skillnaden till tvåan var visserligen bara 3,1 sekund, men allt såg ut att gå skåningarnas väg. Men så blev det inte då paret gjorde en lätt avåkning på nionde sträckan. Inga större skador men kylaren knäcktes och det var slutåkt för ”Simpan” och ”Jögge”. Då tydligen tidtagningen varit lite så där är inget helt klart. utan återkomeri mrogon med mer om Volvo Euro Cup Överst i VEC1 hittas dock ett Hörby-ekipage, Henrik och Ida Levin som slutade 1.40,5 före Magnus Mellquist/Jonas Magnér. Trea kom Patrik Jonsson/Hanna Fridhamre. På segerbilden fick Levinarna sällskap av ”Die Carlbergs”, snyggt jobbat!
*
Det lyckades inte för Lucas Helin och Mikael Kjellgren att behålla första platsen i klassen ”DM2” med sin i sammanhanget motorsvaga Opel Astra när det var sista tävlingen i Danska mästerskapet, ”Rally Stocholm”. På Jylland delades det ut dubbla ”DM-poäng” efter de 13 sträckorna som kördes i såväl sol som regn och då lyckades Michael Broberg, Ford Fiesta klämma sig förbi Tibros stolthet. Detta både i tävlingen och den slutliga tabellen där det blev silver för Lucas och Mikael.
Rallyt blev en jätteframgång för ”Team Glad Sport” när Kenneth Madsen/Mette Felthaus vann totalt med den nya Citroën C3 Rally2 medan lillebror Jacob och Line Nedergaard körde hem 2WD-klassen med teamets Peugeot 208 Rally4. Nu hade Kenneth lite tur då tvåan Simon Vallentin/Peter Egholm, Hyundai fick 40 sekunders tidstillägg och i mål skilde bara 17,5 till Citroën-åkarens fördel. Stor differens till trean Ib Kragh/Karsten Isaksen, 1.32,9 upp till Madsen. Segern gav Kenneth och Mette seger i Danska mästerskapet och en andra plats i Dansk Super Rally. Ett snäpp upp för Jacob och Line som tog hem samma titel i klassen RC4 men vann även hela Dansk Super Rally.
Klasseger för Steen Andersen som hade för oss skåningar välkända Ditte Kammersgard vid notblocket. Paret i Mitsubishi EVOX slutade även på sjätte plats totalt.