Victor H. förklarar varför han hoppar ERC-finalen, Solberg jagar i WR2, Lappi ”out” efter tung Chile-krasch, Helin vill ha danskt regn, Mats mörkade i Tyskland när det skule skrivas autografer, Rikspokalen permanent i Örebro, skämshatten känns tung, Ingvar A. avslutar efter 50 år och Zelenskyjs Opel visas…

Det blir ingen start i ERC-finalen ”Rally Hungary” nästa helg för SMK Hörbys Victor Hansen och Victor Johansson, Ryd. Istället är det Mille Johansson/Johan Grönvall som får försvara de svenska färgerna i ERC Juniors och detta med samma Opel Corsa Rally4 som han körde i Slovenien förra helgen. Sjävklart är det en lite besviken Victor som väldigt gärna velat avsluta EM-serien.

Foto: Tommy Svensson

– Inget lätt beslut att ta, men efter analys med teamet har vi kommit fram till att detta är det bästa vi kan göra, förklarar Victor.

Inför sista tävlingen ligger paret fyra med med minimal chans att avancera såvida inte alla stjärnor står exakt rätt på himlen. Att chansa på detta menade Victor, kanske kom att kosta mer än det smakar.

Det är inte direkt billigt att köra en tävling i Ungern och vi som ett litet famljeteam måste hela tiden ha koll på ekonomin.

Foto: Henrik Åkeson

Totalt är där nio anmälda i junior-klassen och största hotet mot att  Hörby-föraren får behålla fjärde platsen, är tysken Timo Schultz som är nio poäng efter. Skulle han lyckas passera efter finalen så får det väl bli så, menar Victor. Istället  väljer ”2XVictor” att blicka framåt och lägga Ungern-budgeten på 2024.

Känns mycket bättre att komma in i nästa säsong med detta, än kanske stå där med en kraschad bil till ingen större nytta!

Därmed blev 2WD-segern i TV-Svängen en perfekt avslutning eller om man så vill, startramp för 2024!

*

Efter de tre första sträckorna i ”WRC Rally Chile BioBio” har WRC2 utvecklats till en stenhård fajt mellan de båda Toksport-förarna Oliver Solberg och Sami Pajari. Oliver och Elliot Edmondson har vunnit två sträckor medan Pajari med Enni Mälkönen vann SS2. Därmed är marginalen mellan de båda Skoda-åkarna 2,4 sekunder och ner till trean, Nikolay Gryazin skiljer för Pajari 15,6. Gus Greensmith och Jonas Andersson klagar över att inställningar på deras Skoda är ”åt h-e” och gör bilen okörbar. Ändå fyra, 25,3 efter Pajari.

Foto. Skoda Motorsport

Totalt övertag för Skoda som på Topp-10 besätter åtta platser. Bästa ”icke-tjeck” är Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen som sjua men redan 45 sekunder efter ledaren.

*

I ”supportklassen” WRC där det tävlas med Rally-bilar  började rally dramatiskt och då med Esapekka Lappi i huvudrollen.

Foto: Okänd

I sista kurvan före mål släppte allt för Hyundai-åkaren med en ”flervarvsrullning” som resultat. ”EP” tog på sig skulden direkt och förklarade för DirtFish.

Bromsade för sent, så enkelt var det, ”end of story”!

Foto: Okänd

Ett par ”hinder inner” satte stopp för rallyt och menar ”EP”, då kunde jag inte göra något. Tidigare på sträckan tyckte han att han bromsade för tidigt och försökte mot slutet ändra på detta. Något blev ödesdigert och omstart är inte heller aktuellt då skyddsburen fått skador. Efter två sträckor visade M-Sport Fords Pierre-Louis Loubet upp en vassare sida än tidigare men tråkigt nog blev den lite för vass. Hans fjärde plats förbyttes mot en rullning på SS3 och så var åtminstone fredagen förstörd för Puma-föraren.

Foto: Toyota Gazzoo Racing

Istället är stenhårt mellan Elfyn Evans och Teemu Suninen och bara 2,6 sekunder delar Toyota från Hyundai. Ott Tänak inledde med sträckseger på första sträckan men gjorde därefter en tuff snurrning ”in high speed” på tvåan. Trots detta tappades bara 6,7 sekunder mot Evans och nu är Tänak trea bara en tiondel efter Suninen. Kalle Rovanperä ligger fyra och bevakar enbart sitt VM-guld som han lär säkra i helgen.

*

Om ett par timmar startar finalen i ”Danska Mästerskapet” borta på Jylland och ”Rally Stoholm” med fyra sträckor i första etappen. Efter reken är nu alla lika taggade på att få känna på den danska asfalten och för klassledaren i mästerskapet,  Tibros Lucas Helin/Mikael Kjellgren ser vädret ut att vara på deras sida.

Foto: Helin Motorsport

Blir nog regndäck vilket passar oss bra med vår motorsvaga Opel men sämre för konkurrenter med vassare bilar, konstaterar Lucas.

Opel-åkaren leder men då det delas ut dubbla poäng i helgen kan detta stöka till det.

*

Foto: Pamella Oddshammar

Ett antal tiotal mil söderut i höjd med Hannover körs ”ADAC Rallye Stemwelder Berg” och där då Simon Andersson/ Jörgen Jönsson, Eslöv respektive Hörby är ensamma med blågul flagga utanför Volvo Euro Cup-åkarna. Reken gick bra där Jörgen efter detta kunde finslipa noterna. Sträckorna är bitvis riktigt snabba men med fula svängar vilket ställer stora krav på exakta noter något som Jörgen genom åren också visat sig kunna leverera.

Foto: Pamella Oddshammar

Ett kul inslag var alla autografjägare som jagade runt på serviceplatsen och även Simons pappa Mats fick lov att signera ett foto med farfar Östens Saab V4. Simon höll god min för husfridens skull och sa inget om att det var Östen som körde och inte Mats…  

*

I VEC-gruppen har högsta hönset Ted Malm som alla vet besvär av cancer och som olämpligt nog, ger ännu en gång sig tillkänna.

Foto: Ted Malm

Det blir nog bra det här, men mår just nu lite tjyvtjockt men det rättar väl till sig,  hälsar obotlige optimisten Ted.

På serviceplatsen dräller det av häftiga rallybilar men ingen som helst tvekan om vilken var vad amerikanen kallar, ”show stopper”. Jag bara säger , vad f-n är Skoda, Hyundai och andra i rallyskogen dussinbilar mot en fullt stridsberedd Opel Rekord (kan vara en Commodore)? Rätt svar,  bara skit!

Foto. Ted Malm

*

Som gammal ”SMK:are” har alltid ”Rikspokalen” innehaft en speciell plats i hos mig. Dock har SMK (Svenska Motorklubben) som sammanhållande  kraft inom motorsporten numera suddats ut. Till exempel vandrade ”Rikspokalen” runt i landet och hade ny adress varje år, till och med SMK Hörby hade detta tillägg till TV-Svängen för många år sedan. Numera är den permanent hos SMK Örebro vilket jag tycker är ett bra val.I helgen kör runt  130 ekipage den klassiska tävlingen som ingår i  Västras DM, Racepart Sweden 1300 Rallycup, Östergötlands DM och Västsvenska Historiska Rally Cupen. Att leta favoriter är svårt men om jag pekar ut trion i 4WD, Oskar Sundell, Fredrik Grahn och Mattias Nyström så tror jag att jag är ändå hyggligt rätt. I 2WD säger jag, Kristian Johansson, Patrik Hallberg och Erik Brodin. 

*

Häromdagen skrev jag lite om vilka cuper, team och förare som förtjänar guldstjärna i sitt förhållande till både ”gammelmedia” och mer moderna som t.ex Motorbloggen. Skriver detta  från skamvrån då jag i hastigheten missade att nämna den kanske allra flitigaste och mest ihärdiga förmedlaren av nyheter kring sin ”baby”. Tänker så klart på VOC Mekonomen Rally och deras ansvarige Roger Fransson och med skämshatten långt ner över ögonen ber jag om ursäkt… 

*

Ingen Motorbloggen i morgon då allt krut läggs på SSRC-finalen och deltävlingen i Södras Rally-DM, ”Temahallen Grussprint” i Vinslöv. Men om allt går som det ska finns chans att vi ses på söndag.

Foto: Tommy Svensson

 I Vinslöv blir det verkligen annorlunda då Hässleholms 4WD-profil Ingvar Andersson kör sin sista tävling i hop med sonen Adam efter mer än 50 år i rallyskogen. Att han dessutom vunnit tävlingen en gång tidigare gör det naturlivs ännu mer tårögt och skulle han lyckas upprepa detta, då måste näsduken fram…

*

Avslutar med en solskens historia  i ett annars kompakt mörker. En extremt udda fyrdörrars Opel Olympia Coupé som jag ens inte visste att man tillverkat och som värmt var helst den visat sig.

Foto: Ukraine Goverment

Men när bilden är tagen i Ukraina samtidigt som visserligen ej kontrollerade källor, hävdar att det är President Zelenskyjs officiella bil blir jag tårögd.  

Trevlig helg!  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *